Gå til innhold

ang. Avinstalering av mandrake 10

Anbefalte innlegg

har idag dualboot system (Mandrake 10 + Xp)

Tenkte nå å avinstalere mandrake. (prøve noe annet :w00t: )

det jeg da lurer på er: Vil den oppstartsskjermen jeg får når jeg starter maskina (der jeg velger Mandrake eller Xp) bli borte av seg selv, eller er det noe annet jeg må gjøre her?

gjør jeg dette innen Mandrake , eller bruker jeg en av instalasjons cd´ene?

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal installere en annen linux-distro, så setter du bare i installasjonsCD-en, starter opp og velger linux-partisjonene som installeringsplass.

Hvis du ikke skal legge inn en annen distro, noe som er dumt :p. Så kan du fjerne LiLo/GRUB ved å sette i XP-CD-en og skrive fdisk /mbr.

Lenke til kommentar

jepp det må du ja. du booter fra cd. trykker en tast for å installere Windows. så kommer det med at den finner drivere for maskinvaren eller noe sånt. husker ikke helt. så kommer det en skjerm der du velger om du vil reparere eller installere XP, trykk enter for å installere. så kommer du til skjermen der du må godta lisens avtalen til microsoft der trykker du F8, åneeeeeeeeeeeeeeeeeeeei, ikke i det hele tatt :p så skal du få opp enda en skjerm om reparering av XP siden at du har denne inne fra før. du kan enten velge R eller enter eller hva det står for å reparere XP eller trykke ESC for å komme til partisjoeringen. hvis du velger å reparere XP så vil du allikevel få den gamle NT loaderen (windows sin bootloader) tilbake igjen, men da må du fjerne linux partisjonene dine etterpå. uannsett om du velger å reparere eller slette partisjonene så må du inn med Windows XP cd en.

Lenke til kommentar
så den eventuelle nye distroen skriver over den gamle, eller formaterer den først?

og hvis jeg skal slette distroen og ikke legge inn en ny så må jeg bruke Xp cd´en... ehh... hur då?

nye distroen skriver over gamle ja :) - Eller så kan du f.eks ta vare på /home

MEEEEEGET nyttig å ha /home på egen partisjon, fordi du kan installere altslags nye distroer hver dag, men fremdeles alltid ha de gode filene dine intakt ;)

Lenke til kommentar

takker og bokker for svar.

tror jeg prøver meg på å legge inn en ny distro eller bare legger inn mandrake på nytt...

er for gæli å gi helt opp med Linux ;)

får noen feilmeldinger når Mandrake prøver å starte opp nå, om at det mangler noen filer , eller at de er skadet, men prøver bare å legge inn på nytt.

:w00t:

Lenke til kommentar

ok, kjenner flere som har fått det ja. enten kan du reinstallere mandrake, eller prøve en annen Linux hvis du har eller sette deg ned å laste ned en ny Distro fra internet. hvis du har ADSL vil ikke dette ta så lang tid. tar 45 min per cd image her :p

Lenke til kommentar
tar 45 min per cd image her  :p

du har 3 mb linje eller.no?

noen spes distro du vil anbefale?

har lurt på å prøve event linspire, men syns egentlig mandrake så greit ut, må bare skjønne litt mer av ting og tang :w00t::roll:

tror nok jeg satser på å gå videre med Mandrake :thumbup:

må bare finne ut hvordan jeg finner mine andre HD´er :blush:

har endel software liggende der.....

er litt gøy også... er som å være helt (ER helt) grønn på nytt :roll:

Edit : Leif

Endret av Bomboo
Lenke til kommentar

hehe, nei jeg har 2 mbits linje jeg :D går fort ja, men laster ned bare de som er kjente. selv har jeg netopp lasta ned Mandrake 10.0, Slackware 9.1, Skolelinux 1.0, Gentoo 2004.1 og Fedora Core 2 så vi får se hva jeg prøver etterhvert. har holdt på med Mandrake 9.2 da, men den er litt gammel.

Lenke til kommentar

Mdk 10 er absolutt å anbefale, den er kjapp og har kjempegode admin verktøy, som jeg savnet sterkt da jeg prøvde ut FC2 :)

Wil, oppgrader fra 9.2 til 10, det er et gap i forskjell mellom 9.2 og 10. Ellers så jeg at på cooker-speilet til mdk har man nå gått bort fra xfree og lagt inn xorg istedet. Tilsammen var det 1.8 gig med oppgradering som lå ute til Cooker (test) versjonen. /gleder seg til neste utgave av mdk som nok kommer en gang til høsten/

Lenke til kommentar

hmmf.... fxen jeg er sååå amatør på dette! :w00t::blush:

Re.instalerte Mandrake 10 official igår kveld\natt, men nå fikk jeg ikke kontakt med utenomverden (internet)

jeg skjønner ikke mye av Linux og medfølgene program og komandoer enda.

Føler meg på TYNN is! :scared:

sist jeg la inn Mandrake, funka alt med en gang... :yes:

sikker bare en filleting.... men får prøve videre.. :roll:

'

Lenke til kommentar

==Your Control Center==

Gå til Nettverk og se om du finner feilen der. Kan også prøve under Hardware og se om nettverkskortet er riv ruskende galt satt opp. Høres veldig merkelig ut da må jeg si. Har du prøvd å lage en egen kjerne? Eller har du lasta ned en kjerne fra ett eller annet sted? kan hende at dersom du har lasta ned en annen kjerne at nettverkskortet ikke er helt 100% konfigurert :) Men det skjer jo normalt sett ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...