Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio IP-telefoni - min erfaring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har også hatt telio i flere mnd nå, og har ikke hatt store problemene så langt....og det som dukket opp har stort sett vært min egen feil av en eller annen grunn...

jeg var/er så pass realist at et nytt firma med en helt ny tjeneste er det en viss fare for at dem vil kunne ha oppstarts problemer, men valgte å satse på dem alikevel, for både jeg og kona har mobil så om jeg var uten tlf 1 dag og 3 spilte liksom ingen rolle....

jeg har ikke annet enn positive ting å si om telio, men nå har jeg heller ikke hatt behov for å kontakte dem :) har forstått at dem har litt å hente når det gjelder kundeoppfølging og support........men slikt kommer etter hvert

Lenke til kommentar

har 'sdsl' fra catch og opplever farlig lite problemer. litt "hikke" av og til men dette er ikke nevneverdig.

lydkvaliteten er helt grei, en god ISDN telefon har bedre kvalitet. når jeg har ringt kompiser som jobber på callcenter og snakker i tlf hele dagen sier de at dette høres ut som en normal telefon.

de som trodde de ville få telenor lignende service, stabilitet og kvalitet til denne prisen hadde muligens urealistiske forhåpninger :).

Godt fornøyd jeg.. men synes faktureringen virker noe.. 'bingo', har mottatt 2 faktura så langt. Fortsatt er jeg ikke sikker på når neste faktura på nesten 500,- dukker opp.

De av dere som har problmer med samtalekvalitet osv; dette ligger nok hos bredbåndsleverandøren. Telio kan bare si hva det skal fungere med; sier seg jo selv at de ikke kan si noe om overbooking på din pvp ("sentral") og dermed tilgjengelig bandwith. Problemet er strengt tatt at ADSL er en noe bogus måte å levere 'bredbånd' på; dermed disse problemene.

Bytt til catch sdsl og tenk aldri på slikt igjen :p

Lenke til kommentar

Vi har hatt Telio siden februar her. Ikke hatt noen problemer, med unntak av ett. Som alle elektriske artikkler har de en tendens til å henge seg. Dette har skjedd med adapteret fra telio en gang. Ta ut kontakten og sette den inn igjen fikset problemet kjapt.

Kjæresten min prater times vis i telefonen pr. uke uten noen problemer med ekko, susing eller spraking. Vi sparer minst tusen vis av kroner i året ved å bruke telio kontra telenor!

Stor fornøyd så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm, nå har jeg telenor fast telefon og NGT internett, men..

Høres ut som det kan være opp hastigheten på linja di som kan være problemet,

greit at det står 128kb/s opp, men det kan godt hende at du får mye mindre og at det er derfor det hakker og bryter når du snakker, ellers er det vel oppstarts problemer, håper det løser seg hvertfall:)

Ellers kan du jo alltids bestille NGT Bredbånd + NextPhone Telefon da :thumbup:

NextPhone er jo direkte dyrt da, hvis prislisten til Nextgentel taler sannheten.

Tror prislisten til nextphone stemmer, men synes da den ikke er spes. dyrt.

Telio tar 160 pr mnd. gratis hele døgnet/året

Nextphone 1 koster 128 mnd og de tar 0.98 kroner pr halvtime til fasttelefon.

Men det er klart at Telio er billigere, men synes ikke NGT-P er veldig dyrt kontra vanlig Teleran(nor) priser.

Mulig NGT-P kan tilby bedre kvalitet... ?!

Hadde vært morsomt med en ab test ja.

Lenke til kommentar

Jeg er svært godt fornøyd med Telio linjen.

Fast månedsavgift og gratis tellerskritt gir forutsigbarhet på kostnadene.

Samtalekvaliteten er upåklagelig (umulig å skille mellom den gamle analoge linjen )

Oppetiden imponerer! har ikke registrert nedetid siden mai.

I tilleg har jeg helt uten ekstra kostnader fått:

1. Nummervisning

2. Full kontroll over mine samtaler ( http://www.pvv.ntnu.no/~knutel/TelioInfo.html )

3. ca 1000 kr mindre i telefonutgifter pr mnd.

Det er imidlertid noen kjente "problemer":

a) Telio boksen har elektronikk av veldig dårlig kvalitet, boksen går varm (varm i dette tilfellet er knapt lunken, over 25 grader begynner boksen å slite )

Symptomer: støy på linjen, mister summetone.

Løsning: plasser boksen på et kjølig sted eller bruk en vifte for å kjøle ned boksen.

b) Buffer overflow i adsl modemet. Nettverket ditt dytter IP pakker inn i modemet i en hastighet av 10 mbit/s. Modemet ditt skal levere dette videre i 128 kbps (avhengig av hastigheten på din linje!). Bufferen i modemet renner over og du taper pakker. Normalt er ikke dette noe problem, pakker som forsvinner blir sendt på ny men du merker det ved båndbreddekrevende ting som online spill (unormal høy ping med gjevne mellomrom), dårlig hastighet på p2p osv..

Symptomer: ekko, korte brudd i samtalen, mister forbindelse og må ringe opp igjen.

Løsning: sjekk og optimaliser ditt hjemmenettverk. Bruk gjerne en linux boks mellom netverket og adsl modem til å "beskytte" modemet mot for høy trafikk.

Når du har ordnet disse tingene vil du bli fornøyd med telio linjen din!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sliter for tiden med adapter som klikker hele tiden. Det har funket fint siden mars, men den siste mnd har det ikke vært bra.

Når den klikker forsvinner summetone, og jeg klarer ikke engang å få den Voicemenyen opp ved å løfte av røret og trykke "****".

Har UPC plus (3 IP'er), med Switch.

2 PC'er som funker fint, men Telioadapter som klikker.

Trekker jeg ut strømmen i 5-10 minutter, og kobler til igjen, så funker det igjen.

Men etter litt så klikker den igjen.

Dette virker definitivt som et varmeproblem.

Her om kvelden (søndag) funket den igjen helt av seg selv.

Så jeg har tatt av bunnlokket og skal la den få litt mere luft, for å se om det hjelper.

OBS. Jeg vet at ikke man burde åpne slike bokser, men jeg er fagmann (Fagbrev Audio/Video), så jeg trur jeg skulle være kvalifisert til det.

Update: Jeg prøvde nå, uten å dra ut strømpluggen, og nå funker det.

Den har ligget med åpent lokk i 5 minutter. :thumbup:

Update 2: Har hengt adapteret ut vinduet. Funker som bare juling.

Så fort lokket kommer på og adapteret er på pulten, klikker den.

Må visst ringe Telio ja. :dontgetit:

Endret av snole
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle dele min erfaring med dere! Bestillte telio i Oktober, regnet da med at jeg skulle være en av de første som fikk adapter da de skulle begyne i Januar, men den gang ei... ringte gjentatte ganger i perioden januar til mars og fikk samme beskjed etter 30 minutter på vent om at adapter skulle bli sendt i løpet av en ukes tid..... Den 5 mars kom adapteren endelig, og den virket som den skulle.... Jeg hadde bestillt portering av mitt gamle nummer aswell, men også dette lot vente på seg, den samme regla, 30 minutter i kø for å høre de si at det skulle ordne seg i løpet av en ukes tid... 4 juni gikk dette i orden. I ettertid viser det seg at det er telenor som holdt dette igjen, men fikk ikke noen indikasjoner på dette da jeg ringte kundeservice. Når nr mitt endelig ble portert så kom neste "problem", at de middertidige nr jeg hadde hos telio vises og ikke lokale nr mitt. Dette har de fremdeles ikke løst, og ikke får man hjelp av kundeservice eller. Faktura har dog kommet, men ikke for trafikk, kun for fastavgifta, purrer på det også, men kundeservice har ingen svar der heller. Heldigvis har telefonen hos meg virket hele tiden, men kan tenke meg hvor fustrererendes det må være hvis den ikke funker, for kundeservicen hos telio sduger, de driter rett og slett i deg etter de har kaperet deg som kunde får jeg ett intrykk av.... Dette er for svakt, skal bytte over til ip24 med en gang de åpner tjenesten, dette finner jeg meg ikke i lenger!

Lenke til kommentar

:love: Telio :love:

Jeg har telio og det funger fint. Bruker det på tele2 1024/256 hvis jeg laster mye opp når jeg ringer så får noen små problemer, men det er bare å bruke netlimiter og sikre en vis ledig opplastnings kapasitet så slipper dere problemer. Synes 256 opp er minimum med iptelefoni hvis man vil bruke internet til andre ting også.

Julle

Lenke til kommentar

Har selv hatt IP telefon fra Telio sider mars ellernoe, og det har ikke vært mange problemer så langt.. men det er jo enkelte ting:

1. Kundeservice er håpløst, etter mange mange telefoner med telio kundeservice sitter jeg faktisk igjen med følelsen at jeg kan mere om produktene deres enn de på kundeservice. (Kun basert på sunn fornuft (Ta ut og inn strømmer på adapteret osv, dette hadde personen på kundeservice aldri hørt om)).

2. MEGET dårlig tilbakemeldinger / meldinger til kunden om hva som skjer og hvorfor.

3. Får du problemer med utstyrer, har du skikkelige problemer. (2 måneder å få nytt adapter osv).

4. Siden det er så mange flere feilkilder når man går over til IP telefoni, synes jeg viderekobling burde vært mulig fra dag 1. Kjipt når strømmer går, internett linja går ned eller andre morsomme ting, gjør at folk bare får "nummeret finnes ikke" osv når de prøver å ringe deg. Her burde det bare viderekoblet til mobil automatisk.

5. Porteringen tok veldig lang tid, uten noen form for tilbakemeldinger. (Utgående nummer blir fremdeles ikke vist riktig.)

Men oppsummert føler jeg meg vel passe fornøyd, jeg hadde nok større krav enn jeg burde da jeg gikk inn på dette, siden jeg bruker dette på jobb. Pga viderekoblings problemene osv har dette skapt endel problemer, og kunne jeg valgt igjen hadde jeg nok valgt telenor. Men privat hadde jeg nok ikke tvilt ett sekund på å bestille telio igjen, siden jeg har hatt såpass lite problemer, og så mye billigere telefonregninger :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg bestillte Telio i vår og er kjempefornøyd. Når jeg har ringt kundeservice har jeg bare stått en kort stund på vent. Har ikke hatt noen problemer og lydkvaliteten er utrolig bra. Hos meg vil jeg påstå at lydkvaliteten er bedre enn på en vanlig telefon. Dette kan også være relatert til at jeg bruker en ny telefon på ip-adapteret,menmen. Det som er litt interessant er at i mitt hus står det 4 datamaskiner 24 timer i døgnet tilkoblet bredbåndlinjen, som en 700kb linje. 2 av disse maskinene står kontinuerlig og laster ned musikk osv. De andre 2 brukes på et kontor. Jeg har aldri opplevd dårlig lydkvalitet mens jeg har snakket i telefonen,tross det faktum at linjen er relativt hardt belastet.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har hatt Telio i flere mnd nå, og er kjempe fornøyd. lyden er bra den, såfremt jeg setter et tak på opp-/nedlastinen på pc'n. har NGT forresten...kan heller ikke klage på at de skal gi gratis telefon til vesteuropa fra 1. nov. tror tlf vår kommer til å være opptatt i tiden fremover :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...