Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio IP-telefoni - min erfaring

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt Telio IP-telefoni et par uker, og tenkte å dele mine erfaringer med dere. Det høres jo så fantastisk og flott ut :roll:

Prisen er knappe 160 kroner i måneden, og faktureringen er vel det eneste som har fungert knirkefritt for mitt vedkommende.

For det første sto jeg uten telefon et par dager etter at Telenor hadde overført mitt gamle telefonnummer.

Deretter, skulle jeg endelig ringe gratis, men den første telefonen fikk jeg inn. Etter å ha snakket i ca. 20 minutter hørtes lyden ut som en dårlig telefonsamtale med en gammel GPS-telefon med dårlig antenne og dårlig dekning. Vi måtte til slutt legge på og avslutte med mobilen.

En annen telefon seinere, da jeg skulle ringe ut, hørte de jeg ringte til andre stemmer, og lyden forsvant flere ganger. Igjen var det bare å kapitulere og gå over til mobil.

Dagen etter prøvde de samme å ringe meg. De fikk ikke kontakt, og måtte ringe meg på mobil. Jeg sjekket etterpå, og fikk samme problem da jeg prøvde å ringe fra mobil til ip-telefon. Merkelig nok fungerte det å ringe fra IP til mobil, uten at jeg prøvde meg på noen lenger samtale da, ettersom det bare var meg selv å snakke med.

Ringte hjem i går. Hjemme tok de telefonen, og vi rakk å snakke et minutt. Samtalen avbrutt. Prøvde å ringe opp igjen. Nyttesløs. Ingen linje. Måtte ringe til mobil få å få gitt mine beskjeder.

Ringte hjem i dag. Samtalen varte i et miniutt, og dermed samme problem som i går. Igjen måtte jeg ringe til mobilen hjemme.

Ringte Telio. Ventetid 29 minutter (og jeg er drittlei gitarlåten som spilles igjen og igjen etter to andre telefoner til suport med tilsvarende ventetid). Beskjed: Kanskje jeg har for dårlig bredbånd. Selv med Tele2 720/128. Overraskende, etter at de selv skriver på deres hjemmeside at alt duger, bortsett fra Chello Light som har for dårlig båndbrede. Altså bevisst LØGN! 720/128 var kanskje for lite :ermm:

Konklusjon etter to uker med Telio: Særdeles lav samtalekvalitet, stadige brudd på samtaler som varer lenger enn et kvarter. Bortkastede penger.

Er det flere med samme erfaring
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beskjed: Kanskje jeg har for dårlig bredbånd. Selv med Tele2 720/128. Overraskende, etter at de selv skriver på deres hjemmeside at alt duger, bortsett fra Chello Light som har for dårlig båndbrede. Altså bevisst LØGN! 720/128 var kanskje for lite :ermm:

Vel, og kalle det for en løgn er og ta i, kanskje Tele2 sin linje ut av ditt område ikke er av beste kvalitet og dermed for dårlig.

Har selv en fra Telio og det fungerer utmerket.

Man er like avhengig av kavlitet på linje og utstyr som på hastigheten.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Telio i snart fire måneder og er strålende fornøyd. Billig billig er det også ! Eneste nedetiden og problemer har vært når linjeleverandøren min har hatt trøbbel. Support'en funker også bra, men det tar litt tid før man får svar...

Er grisefornøyd her ihvertfall !
Lenke til kommentar

Tja, jeg er generelt sett fornøyd med samtalekvaliteten med Telio. Har NGT Delta (tror det er 2300/640 kb/s). Det eneste jeg er misfornøyd med er tiden det tok å overføre mitt gamle nummer, men dette er så vidt jeg har forstått, Telenor sin feil.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig du ikke skal klage, vi bestilte Telio i oktober i fjor. Men venter enda på å få utstyret.

Vi fikk noen goder fordi vi bestilte så tidlig.

Men i februar så ombestilte vi fra adapter til telefon, fordi vi ikke gidda å bruke penger på å bestille en trådløs telefon.

I mai fikk jeg et bra tilbud på en trådløs analog telefon og prøvde å gå inn på Telio sine sider for å ombestille tilbake til adapter. (Begynte jo å bli ganske smålei av å vente på telefonen som aldri kom) Det visste seg at det ikke var mulig.

Så ringte jeg Telio, kom vel gjennom etter 10 min. (Noen bedre?)

Fikk beskjed om at de hadde problemer med bestillingssystemet, men i begynnelsen på august kunne jeg nok ombestille igjen via nettet. (Forresten, så sier telefon-stemmen hos Telio at du kan gå på nett og ombestille, på tide å skifte den teksten der nå eller?)

Dette var jo ikke akseptabelt for meg, så jeg ba han om å manuelt ombestille for meg, det var ikke noe problem sa han, men det kunne nok ta i underkant av 14 dager å få det registrert i systemet???? Hva skal man gjøre, må jo gi de litt slakke siden de er relativt nystartet og de sikkert ikke gjorde dette for å straffe meg på noen som helst måte (tror ikke noen hos Telio kjenner meg eller misliker meg på noen måte) Jeg fikk oxo beskjed om at hvis ikke bestillingen min hadde forandre seg innen 14 dager, så måtte jeg ringe å purre.

14 dager gikk og ingen endringer var registrert, så da var det i gang igjen med telefon-kø hos Telio (Dame-stemmen sa atter en gang, at ville jeg ombetille, så var det fullt mulig å gjøre det på mine sider hos Telio på nett)

Fikk en hyggelig dame på tråden etter 15 min ventestid. Spurte hvorfor ikke min bestilling var korrekt slik den var blitt lovet. Fikk da beskjed om at de hadde dårlig erfaring med å ombestille på den måten, så det hadde de sluttet å gjøre. Nå måtte jeg kansellere min bestilling og bestille på nytt, men da kom jeg bakerst i køen og mistet alle mine privillegier. Hadde jeg noe valg? De kunne jo ikke svare på når telefonene ville bli tilgjengelige. Så da kansellerte jeg, og bestilte på nytt. Dette er 14 dager siden, og enda står min bestilling til registrert. Men uansett, så tror jeg at jeg får adapteret fortere enn telefonen uansett. Så verdt ventingen er det nok, siden jeg regner med at den blir kortere nå.

Men skjer det ikke noe innen en måned nå, så tviler jeg ikke på at jeg kommer til å se meg etter en ny aktør. Jeg har nemlig hørt rykter om at det blir en del aktører fra høsten av med nesten like bra tilbud som Telio.

Lenke til kommentar
Bruker du linjen til andre ting når du har problmemer? Som f.eks. nedlasting/opplasting?

Faktisk har jeg ikke engang hatt maskinene på når jeg har hatt disse problemene.

Glemte en positiv ting: Nummervisning inkludert. Tror Telenor tar 25 kr mnd for den tjenesten.

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg telenor fast telefon og NGT internett, men..

Høres ut som det kan være opp hastigheten på linja di som kan være problemet,

greit at det står 128kb/s opp, men det kan godt hende at du får mye mindre og at det er derfor det hakker og bryter når du snakker, ellers er det vel oppstarts problemer, håper det løser seg hvertfall:)

Ellers kan du jo alltids bestille NGT Bredbånd + NextPhone Telefon da :thumbup:

Lenke til kommentar

Tenkte at jeg skal bestille Telio i den nye leiligheten jeg skal flytte i. Der leverer bredbåndsfabrikken, så burde være nok båndbredde.

Virker som folk har litt forskjellig erfaring med Telio og linje kvalitet. Kan det virke som at Telio ikke gir nok bedskjed om hastigheten de trenger? Noen som nevte at man måtte ha 128 i upload, men mye av dette forsvinner om man laster ned med pc, ikke sant?

Bare lurte på om de som har hatt linje problemer har tenkt på dette?

I alle fall tror jeg at jeg kommer til å bestille Telio, bare synd at man ikke kan bruke ISDN utstyr enda, da jeg har et meget bra sett liggende.

Lenke til kommentar
Hmm, nå har jeg telenor fast telefon og NGT internett, men..

Høres ut som det kan være opp hastigheten på linja di som kan være problemet,

greit at det står 128kb/s opp, men det kan godt hende at du får mye mindre og at det er derfor det hakker og bryter når du snakker, ellers er det vel oppstarts problemer, håper det løser seg hvertfall:)

Ellers kan du jo alltids bestille NGT Bredbånd + NextPhone Telefon da :thumbup:

NextPhone er jo direkte dyrt da, hvis prislisten til Nextgentel taler sannheten.

Lenke til kommentar

Et lite tips: Dere har selvfølgelig både PC og telefon på samme internettlinjen gjennom en hub/switch.

Det er ikke godt nok hvis switchen ikke støtter 802.11Q (Quality Of Service) 3com sine 5 Plus og 8 Plus støtter dette og sørger for at telefon pakkene alltid har prioritet.

Dette påvirker ikke hastigheten på pc'en nevneverdig da det er veldig små pakker, men de er avhengig å komme først i køen!

Ellers oppstår fenomenet som dere beskriver: GSM-aktig forvrengnig av lyden.

Lenke til kommentar

Har hatt Telio, ikke fornøyd (lydkvalitet/brudd i samtaler.ekko). Sipuraen er vel ikke det beste utstyrsvalget telio kunne ha gjort. Vil vel egentlig anbefale folk til å vente til flere aktører har startet opp. :wow:

Lenke til kommentar
Det er ikke godt nok hvis switchen ikke støtter 802.11Q (Quality Of Service) 3com sine 5 Plus og 8 Plus støtter dette og sørger for at telefon pakkene alltid har prioritet.

Har pakkene fra Sipuraen 802.11q-tagging da? Uansett har jo dette forsvinnende lite å si da pakkene skal ut på det store stygge Internettet uansett. Det er mer enn nok båndbredde på en 10- eller 100 mbps switch uansett, en eventuell flaskehals ligger nok andre steder. Prioritering på lokalnett er nok viktigere først i mer båndbreddehungrige situasjoner.

Dessuten oppstår jo disse problemene selv når pc er av, sier trådstarter. Så det har ingenting med saken å gjøre i dette tilfellet.

E

Lenke til kommentar

Har hatt Telio i rundt 6 uker nå. Merker noe til "utviklingsproblemene" som har vært nevnt som ekko og spraking, men alt i alt så går det uten problemer her. Jeg reiser mellom Oslo, Trondheim og Stavanger og det er veldig greit å kunne ta med seg en fasttelefon når man reiser rundt.

Hjemme har jeg NextGenTel Delta (2048/640). Hva de andre linjene er, vet jeg ikke.

Problemene med Telio er (for meg) mye mindre enn problemene jeg hadde hos Telenor. Valget er enkelt... ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg litt igjen i trådstarters erfaringer.

Men vi kan uten tvil konkludere med at Telio er useriøse. Greit nok at de har problemer i oppstarten, men skal de fortelle kundene noe? Nei! Vi har fått 2 e-poster fra dem. En ved bestilling, og en ved porterting. Ikke fikk vi beskjed om at det tok ca 4 uker før vi fikk adapteret, ikke fikk vi beskjed om at det tok ytterligere 4 uker før det pokkers nummeret ble portert, og vi fikk heller ikke beskjed om at pga litt problemer med porteringen kunne det hende at vi ble uten telefon en dag. Helt utrolig at det skal være så vanskelig å sende en e-post til kundene å fortelle litt hva som skjer.

Som nevnt tok det lang tid før ting begynte å fungere. Alt så ut til å fungere når jeg først fikk det andre adapteret (det første var ødelagt), da vi brukte det midlertidige nummeret. Men så begynte porteringen. Da var vi uten telefon i drøyt et døgn. Men så kom summetonen igjen, og folk kunne ringe til oss. Men så her en dag forsvant summetonen igjen, og "nummeret var ikke i bruk". Slik har det vært i noen dager, før i dag ettermiddag var det mulig å bruke telefonen i noen minutter, så var den borte igjen, før den funket igjen. Er bare tull med andre ord, og fullstendig umulig å stole på. Da min mor prøvde å ringe i dag ble hun bare brutt. Hun har også tidligere klaget på at den andre parten i samtalen ikke hører hva hun sier.

Konklusjon: Telio tilbyr en beta-tjeneste. Ut i fra det vi kan lese i forumet til Telio er jeg slett ikke alene med alle disse problemene. Det kan ikke anbefales med mindre du har en mobiltelefon tilgjengelig, og helst et billig abonnement på den telefonen, siden du må belage deg på å bruke den like mye som hustelefonen.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...