Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Catch har kjøpt Bluecom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tviler STERKT på at Catch konverterer om alle BlueCom produkter over til Catch. Dere får nok beholde hastigheten dere har nå.

De skal over på Catch sine DSLAM-er selvsagt og dermed vil man åpne for og tilby helt andre hastigheter i klasse med det som BC tilbyr på sine egne DSLAM-er.

Men det betyr jo ikke at alle får 3Mb/s for 249,- e.l.

Men helt hva det blir vet jo ingen, BC tilbyr jo 3000/640 for 599.- på egne DSLAM-er så kan man jo se om de vil fortsette med dette når de får tilgang på et mye bedre utbygget nett.

Lenke til kommentar
Catch har bedre utstyr i sentralene og mindre kunder en de andre, så det er ikke like mye trafikk hos dem som hos andre som må leie utstyr av Telenor, derfor bedre ping tider.

Får håpe de klarer og holde de ping tidene de har nå når de får flere kunder.

Går vel også en god del på routingen dvs. at de går kanskje fra norge til nederland til england istedenfor norge til sverige til nederland til tyskland til england etc.

Lenke til kommentar
jeg har internett hos bluecom, men idag er nettet sirupstreigt, bare å se denne tråden har tatt 5 minutter, jeg bor på strømmen, noen som har peil?

skal ta en fartsmåling i speedometeret.

Det skjedde noe greier når de skulle oppgradere i natt. Jeg leste noe om tidspunktet 22:00.. skulle vist prøve på no da.

Lenke til kommentar
Nei, overbooking kan det ikke være. Det er kun BKK som leverer ADSL her i strøket, De begynte å levere i desember, og har knapt reklamert for det. Med andre ord har jeg vanskelig for å tro at det er mer enn 10-20 folk som har ADSL i sentralen jeg tilhører.

Sikkert BKK som har dårlig utstyr :thumbdown:

Når jeg kjører "tracert" ser jeg at det tar 21ms fra ruteren min til neste steg som er hos BKK i Bergen. I luftlinje er det ca 3 mils avstand selv om det kanskje ikke har noe å si.

Si du har 20 folk på 'sentralen' du er koblet på. Fra 'sentral' <-> bap (isp router) har du f.eks 4mbit. Så har du 10 704kbps kunder, 8 1mbit kunder og 2 2mbit kunder. Da selger du 19328 kbps båndbredde. Dette gir deg ca 1:5 overbooking. Dette er ikke spesielt høye tall for en 4mbits 'sentral'. Alt du da trenger er et par kunder som makser linja si og du vil få høyere latency.

Det er en god grunn til at ADSL koster et par hundrelapper i mnd og sdsl fra catch f.ekskoster 3-5x dette for "tilsvarende" båndbredde.

Edit:

Og igjen; linjelengde på fiberen i stamnettet til isp'en din betyr null og niks såfremt utstyret kan pushe båndbredden som går over der. En overbelasta router kan forårsake høyere latency (ping) men dette er et moderat sjeldent fenomen.

Endret av Vannpistol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...