EivindK Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Det virker som det er en del lignende poster her i dette forumet, men jeg poster nå likevel, siden jeg ikke har sett noen poster som referer til de kameraene jeg selv titter på for øyeblikket... Jeg er ny til verden av digitale kameraer, og har før vært skremt av de skyhøre prisene. Nå virker det dog som om prisene endelig er på et akseptabelt nivå i forhold til min økonomi, men det spørs nå om kvaliteten holder... For øyeblikket har Elkjøp salg på disse to kameraene: HPC735 for 1200, og Sonys DSCP41 for 1800. Expert tilbyr visstnok DSCP43 for 2000. Jeg ønsker ikke å strekke meg lengre enn til 3000 for ett kamera, og helst ikke særlig mer enn 2000, så disse to kameraene virker - økonomisk sett - som rimelige valg. Men hvor god kvaliteten er, osv., vet jeg lite om, og jeg har ikke funnet noen tester av disse to. Jeg fant dog en test av et annet HP kamera i samme serie, som fikk kritikk for dårlig/bråkete bildekvalitet. Bildene vil nok for det meste bli brukt på data'en, f.eks. vise til bekjente over nettet og lignende, men ønsker også å kunne printe ut bilder i god kvalitet på fotopapir, og det kan være bilder kan bli brukt i mer profesjonelle sammenhenger (baksiden på et CD cover eller lignende, f.eks.). Ønsker noe som kan bli brukt både ute og inne, og ønsker å ha det med på ferier. Råd og tips settes stor pris på, og jeg kommer sikkert til å komme tilbake med flere spørsmål! Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 HPC735: -Ser litt "eldre" ut -Stort -Ganske tregt. +Optisk zoom Dscp41: +Veldig lite og hendig +raskt og enkelt i bruk +4mpx -kun digital zoom Ingen av kameraene leveres med lader. Ville nok valgt dscp41, til tross for mangel på optisk zoom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Mangelen på optisk zoom kan faktisk være en fordel om du ikke skal ta mye naturbilder. Det blir rett og slett bedre og skarpere bilder enn med ett kamera med optisk zoom (så lenge kameraene er tilsvarende ellers). Ville gått for Sony kameraet, om du ikke har veldig stort behov for optisk zoom. Lenke til kommentar
thorkristian Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Sjekk her Steve's digicams Dette kameraet virker svært bra! Lenke til kommentar
EivindK Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Vel, da jeg har sett meg litt mer rundt på nettet, virker det som kanskje ett av dise tre kamraene kan være et bedre kjøp: Canon PowerShot A75 Kodak EasyShare DX4530 Kodak EasyShare CX7430 Og de er alle tilgjengelige for under 2500 kroner (circa; i det minste om man bestiller over nettet, men porto kommer jo i tillegg). Eller bør jeg holde meg til én av de to jeg nevnte i min åpningspost? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 735 diskusjon her; http://forum.akam.no/index.php?showtopic=262213&hl= Lenke til kommentar
EivindK Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 735 diskusjon her;http://forum.akam.no/index.php?showtopic=262213&hl= Ja, jeg har sett den, men takk likevel. =) Men ønsker ikke bare å høre om akkurat det kameraet er noe bra, men det var det kameraet jeg først hadde vurdert å anskaffe meg (og Sony modellen). Nå er jeg mer positiv til de tre nye kamraene jeg har snublet over, men er fortsatt meget usikker. Lenke til kommentar
abjork Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Vel, da jeg har sett meg litt mer rundt på nettet, virker det som kanskje ett av dise tre kamraene kan være et bedre kjøp: Canon PowerShot A75 Kodak EasyShare DX4530 Kodak EasyShare CX7430 Og de er alle tilgjengelige for under 2500 kroner (circa; i det minste om man bestiller over nettet, men porto kommer jo i tillegg). Eller bør jeg holde meg til én av de to jeg nevnte i min åpningspost? EasyShare CX7430 er på tilbud hos http://www.xd.no/ til ca 1.800. Dette kamera har jeg også vurdert. Stikk innom Steves Digicams. Jeg pleier å sjekke bildet med det store mursteinshuset. Det avslører lett hvor god faktisk oppløsning et kamera har. Synes at CX7430 er langt bedre enn DX4530. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Vel, da jeg har sett meg litt mer rundt på nettet, virker det som kanskje ett av dise tre kamraene kan være et bedre kjøp: Canon PowerShot A75 Kodak EasyShare DX4530 Kodak EasyShare CX7430 Av alle du har nevnt til nå, er Canon Powershot A75 det klart beste valget. Meget god optikk, gode muligheter for manuelle innstillinger, meget god batterikapasitet om du kjøper oppladbare batterier (følger ikke med, men bruker standard AA, så det er billig) og virker ellers meget solid. Bildekvaliteten blir meget bra, personlig synes jeg det blir best bildekvalitet av alle kamera du har nevnt som har optisk zoom. En annen stor fordel... det bruker Compact Flash (CF). Billig, solid, raskt. Lenke til kommentar
EivindK Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg er fortsatt litt usikker, men PowerShot A75 virker som et bra valg så langt. Det er relativt nytt og har tilsynelatende de fleste funskjonene man trenger. Men etter å ha sett på anbefalinger siden her på akamera.no, snublet jeg over Nikon Coolpix 3200, Kodak EasyShare DX6340 og Olympus Mju 300 Digital. Alle kamraene koster circa like mye, men hvilket ville være det beste kjøpet? Siden dette er et kamera jeg kommer til å bli sittende med i et par tre års tid minimum, ønsker jeg å gjøre et godt kjøp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå