Gå til innhold

Raskest av to Raptorer i RAID eller en SCSI 15K?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs egentlig på hva du mener med raskest. Mine 2 36GB Raptorer i RAID 0 får adskillig høyere drive index score en de typene single SCSIdisker som finnes på Sisoft Sandra sin tabell, de får faktisk også ca. 14000 KB/s høyere en de høyest rangerte SCSIdiskene i RAID. Men uten konkrete data tilgjengelig, vil jeg vel tro at SCSI diskene har lavere aksesstid. Så igjen, det spørs vel på hva du mener med raskest.

Lenke til kommentar

Som sagt sitter jeg med to Raptorer og har aldri eid SCSI, og kan derfor ikke komme med noen påstander om singel SCSI vs Raptor i RAID. Vil likevel anta at du vil javnt over få bedre resultat med Raptorene til vanlig husbruk. Operativsystemet vil kanskje operere marginalt raskere ved bruk av SCSI, grunnet lavere aksesstid. Til overføring og behandling av større sammensatte filer, vil disker med høy lagringstetthet være raskest. Så der vil muligens Raptorer i RAID, og da 74GB versjonen spesielt, trekke det lengste strået, noe den tidligere nevnte driveindex scoren også antyder.

Lenke til kommentar

Jeg kjører kun 1 Raptor 36.7GB for øyeblikket men skal investere i en til for RAID 0 bruk, men med tanke på pris/ytelse så vil nok en Raptor være det beste valget for "hjemmebrukeren", da spesielt siden SCSI 15K er DYRT i forhold til S-ATA 10K disker og at ytelsen er ikke så veldig mye bedre (visse tester har vist at forskjellen ikke er så veldig stor og hvertfall ikke rettferdiggjør prisen).

En Raptor 73GB yter veldig bra og er priset fint i forhold til en tilsvarende SCSI disk.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Takk for svarene, men er det noen andre som vet litt mere om SCSI?

Hei

Ja, jeg kjører 4x Seagte Cheetah 320 36.6gb disker i Raid0

på ett Adaptec 2120 Kort.

Dette kortet har en egen prossesor og minne (64mb) på kortet som avlaster CPU'en for nesten all last ved disk aksess, Det er råkjapt. Enseste som tar tid er booting av bios på SCSI kortet, etter den er ferdig bootet så er winxp oppe på 9 sekunder. Eneste jeg ikke har nå er noen form for redundans. Da må jeg opp på Raid 5, men mister da litt av ytelsen, men ettersom dette utelukkende er en gamer pc så har dævver jeg ikke hvis noe skulle feile, da er det jo bare å legge in på nytt.

Med Adpatec sine kort så får du også med StorageManager, som er ett super bra verktøy for admin av Raidet ditt, jeg hadde først bare 2 Cheetahs så kjøpte jeg 2 til, ga de en ID, la de til i StorageManager og så "bygde" kortet opp ett nytt raid med 4 disker uten at jeg trengte å gjøre noe som helst i XP.

Har du spenn til å svi av på SCSI raid så er det å foretrekke.

Det er også kjapt med en singel Cheetah, men sikkert ikke "raskere" en 2 raptorer i raid0...

Dette er min PERSONLIGE mening,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...