Galandrik Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hei! For et par uker siden kjøpte jeg en Samsung SP1213C, en 120GB S-ATA harddisk, hos PS-Data i Arendal. I ettertid har disken vist seg å være problematisk. Jeg kommer derfor til å returnere disken til firmaet infocare, som i følge selgerene hos PS-Data er ansvarlig for reklamasjon på disken. På grunn av mine erfaringer med Samsung disken ønsker jeg ikke lenger en harddisk av denne typen. Det lave støynivået, som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte samsung, var ikke overveldende lavt. Faktisk var det omtrent likt til min eldre IBM 80BG P-ATA disk. Og etter en ny revurdering har jeg funnet andre disker som passer bedre til mitt behov. Jeg lurte derfor på om det var mulig å heve kjøpet, slik at jeg fikk pengene tilbake. Eller om jeg måtte "ta til takke med" en annen Samsung disk av samme typen. For dem som vil se detaljert beskrivelse av problemene følger den her: Etter å ha montert, og tilkoblet haddisken, var jeg klar for å legge inn Windows. Jeg brukte det innbygde programmet i WinXP installeringen for å formatere, og legge inn NTFS-filsystem. Jeg delte harddisken inn i en primærpartisjon, på 40GB, og en sekundærpartisjon, som utgjorde resten. Formateringen av primærpartisjonen fullførte uten komplikasjoner, men ved formatering av sekundærpartisjonen oppstod det problemer: Formateringsprogrammet brukte i overkant av 3 dager på å fullføre ca 80%. I den siste stunden stagnerte progresjonen fullstendig og jeg så ingen annen utvei enn å avbryte for å ta i bruk min forrige harddisk igjen, slik at jeg kunne forsøke å finne et annet partisjonerings- og diagnostikkprogram. På hjemmesiden til Samsung fant jeg programmet "Disk Manager". Via dette programmet lykkes det å formatere, og opprette NTFS-filsystem, på begge partisjonene. Men formateringen var fullført på omlag et minutt, og jeg mistenker derfor programmet for kun å ha hurtigformatert - altså unnlatt feilsøkingsdelen. Senere viste det seg at flere av de filene jeg lagret på partisjonene ikke lenger lot seg lese, noe som ble bekreftet av programmet "Emsa Disk Check". Jeg har så forsøkt å ta i bruk harddisk- feilsøkingsprogrammet i Windows, hvor jeg huket av for alternativet "Søk etter og forsøk å reparere skadede sektorer", men også dette programmet sagnerer, og lar seg ikke fullføre. Jeg har også testet disken med AIDA32, og fått følgende resultat: Raw Read Error Rate 51 60 41 32847 OK: Verdien er normal Spin Up Time 0 67 67 5760 OK: Går alltid bra Start/Stop Count 0 100 100 45 OK: Går alltid bra Reallocated Sector Count 11 1 1 215 Advarsel: Forestående tap av data kan påregnes Seek Error Rate 51 100 100 0 OK: Verdien er normal Seek Time Performance 0 100 100 0 OK: Går alltid bra Power-On Time Count 0 100 100 38299 OK: Går alltid bra pin Retry Count 51 100 100 0 OK: Verdien er normal Power Cycle Count 0 100 100 45 OK: Går alltid bra Temperature 0 145 121 31 OK: Går alltid bra Hardware ECC Recovered 0 1 1 125408566 OK: Går alltid bra Reallocation Event Count 0 1 1 65267 OK: Går alltid bra Current Pending Sector Count 11 100 100 0 OK: Verdien er normal Off-Line Uncorrectable Sector Count 11 1 1 65239 Anbefaling: Bruk eller alders grense er overskredet Ultra ATA CRC Error Rate 0 200 200 0 OK: Går alltid bra Write Error Rate 51 100 100 57 OK: Verdien er normal <Levrandør-spesifikk> 51 68 53 26839 OK: Verdien er normal Jeg har forøvrig også oppdatert bios- og hovedkortdrivere til nyeste versjon, samt å ha installet SP1. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Er det under 14 dager siden du kjøpte den kan du benytte angreretten og få tilbake pengene. Er det over 14 dager siden er det reklamasjon som gjelder, da har du ikke krav på annet enn en ny lik eller tilsvarende (om den ikke produseres lengre) harddisk, dessverre. Noen får rette på meg om jeg tar feil, men tror dette skal stemme... Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Er det under 14 dager siden du kjøpte den kan du benytte angreretten og få tilbake pengene.Er det over 14 dager siden er det reklamasjon som gjelder, da har du ikke krav på annet enn en ny lik eller tilsvarende (om den ikke produseres lengre) harddisk, dessverre. Noen får rette på meg om jeg tar feil, men tror dette skal stemme... Stemer nok det. Sorry Galandrik Test den på en annen maskin og evnt selg den når den virker Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 14 dager sett at du har mottatt angrefrist skjema, en god del lenger hvis ikke... Men PS data er vel gjerne så dreven i faget at de sender med dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå