Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ang. NAT ruting mm.

Anbefalte innlegg

Sitter på et nettverk som har NAT ruting. Det er ivertfall det jeg tror. Alle pcene i hus har ivertfall samme ipen, sier showmyip.com.

Jeg bare lurer på hvordan dette fungerer i praksis? Visst en av pcene for eks blir bannet fra en viss kanal på irc, vil dette ha effekt på de andre pcene også? I så fall så er dette meget dumt.. tror dere det er noen kjangs for meg å klare å sette opp en ftp server med denne rutingen?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge en IP adresse blir bannet så blir alt av datamaskiner som prøver logge på bannet også .

Når det gjelder FTP server så går dette fint så lenge du har mulighet for å logge på routeren og opne opp porter som du trenger (21)

Lenke til kommentar

Dette fungerer slik at gatewayen du sitter bak, er den eneste maskinen som vises ut mot internett. Altså vil det for internett virke som en maskin, mens dere er flere. Blir en bannet, blir alle bannet (dette gjelder hvis ip bannes). Vanligvis bannes host@*.host.tld, så hvis dere har forskjellig host på irc vil det ikke påvirkes.

Ftp-server har du ikke sjangs til å sette opp uten at noen setter opp gatewayen din til å støtte det, du trenger såkalt port-forwarding som sender alle forespursler til en viss port på gatewayen til din maskin, istedenfor å motta dette selv.

Det samme gjelder hvis du vil sette opp en webserver eller mailserver osv.

- René

Lenke til kommentar
Dette fungerer slik at gatewayen du sitter bak, er den eneste maskinen som vises ut mot internett. Altså vil det for internett virke som en maskin, mens dere er flere. Blir en bannet, blir alle bannet (dette gjelder hvis ip bannes). Vanligvis bannes host@*.host.tld, så hvis dere har forskjellig host på irc vil det ikke påvirkes.

Ftp-server har du ikke sjangs til å sette opp uten at noen setter opp gatewayen din til å støtte det, du trenger såkalt port-forwarding som sender alle forespursler til en viss port på gatewayen til din maskin, istedenfor å motta dette selv.

Det samme gjelder hvis du vil sette opp en webserver eller mailserver osv.

- René

Takker for godt svar. Var dette jeg var redd for..

btw. har lest om nat på howstuffworks.

Lenke til kommentar

Da sliter du. Grunnen til at NAT finnes var fordi de innså/trodde at de kom til å slippe opp for IP-adresser ganske fort, med det tempoet Internet "utvidet" seg med.

Om noen år når IPv6 kommer slipper du nok dette, men det tar jo noen år. Du kan evt. be internett-leverandøren din om flere IPer om det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...