Naits Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) ... er klink umulig hjemme hos meg nå. Jeg fatter og begriper ikke hva om kan være feilen. Uansett hva jeg prøver, og hva jeg gjør, så får jeg den samme feilen: \\"datamaskinnavn" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å fnne ut om du har tilgangstillatelser.Ingen tilgang. Vel... Nettverksadministratoren her (dvs meg) har absolutt ikke anelse hva som er galt, og hvor man skrur på rettigheter og tillatelser i nettverksressursen som det så fint foreslåes om i feilmeldingen. (Og det er ikke noe poeng i å kontakte administratoren i dette tilfellet heller ) Er det noen som har noe peiling på hva det er som forårsaker dette? Alle PCer som blir koblet til nettet har altså ikke mulighet til å browse igjennom de delte filene/mappene til PCene på nettverket. Kun sine egne. I mange tilfeller så finner man datamaskinene under mine nettverkssteder, men man kommer altså ikke noe lengre enn det. Hjelp Endret 21. juni 2004 av Naits Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) skru av firewallen eller gi pcene dine fri adgang i firewallen....har nettopp gjort den samme feilen. Her er det som var galt med mitt nettverk. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=260794 Endret 22. juni 2004 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
Naits Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Jeg kjører en Smoothwall-PC, men jeg tviler på at det er denne, fordi det har fungert tidligere Smoothwall-PCen kobler til internett via et ISDN-kort. Jeg har i tillegg en 3Com Gateway som switch og aksesspunkt for min bærbare som har trådløst nett. (Det er Smoothwall som er dhcp.) SÅvidt jeg kan se, så er alle rettigheter gitt i disse "firewallene". Jeg må fortsatt si meg blank på dette... Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Hva med den innebygd i win,Zonealrm eller lignende? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Det er stadig problemer med smb deling i windows. Siden du har en linux maskin stående likevel bør du legge inn samba på den og få den til å være master. Når en linux maskin tar kontroll over windows netverksprotokoller pleier ting ofte å funke. Prøv også med \\ipadresse isteden for \\maskinnavn. På hjemme nettet mitt må jeg bruke ipadresse dersom laptopen er kobla til trådløst, mens jkeg kan velge om jeg vil bruke ip eller navn når den er kobla til med kabel. På kontoret er det en laptop som konsekvent ikke vil koble til smb uansett hva som prøves. Eneste løsning jeg har funnet er å reinstalere windows, men har ikke kommet så langt ennå. (alle andre maskiner snakker fint med hverandre.) Det har også hendt at det blir uforklarlige problemer når det er XP og w2k maskiner i samme nett. (Å sette opp en smb master på en linuxboks har pleid å løse slike problemer.) Prøv å pinge maskinene dine med både navn og ip. Start->run->"cmd"->OK "ping 192.168.1.2" [enter] "ping maskinnavn" [enter] Om du ikke får "reply from..." i noen av tilfellene er det garantert en brannmur som føkker eller TCP/ip instillinger som er feil Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 kan vel også være lurt å legge til "TCP v.6" protokollen, det har fu(ka opp mitt nettverk mellom trådløst og vanlig switch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå