Stian89 Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Siden dette er den tredje tråden jeg lager bare i løpet av noen få timer, tenkte jeg at jeg kunne lagen denne [/i]ene tråden, hvor jeg spør om ting jeg lurer på under min opplæring i delphi. Jeg sitter med en ni kappitlers guide, og jeg sitter fast på noen av oppgavene, oppgaven som nå er i fokus lyder: "Make a form with a TButton, and an TEdit, the user should be able to type in the TEdit and the text from that appear in the caption of the form." Sikkert litt teit å ikke få den til, men et sted må jeg jo begynne. Så hvis noen kan forklare meg hvordan jeg skal komme igang med koden til den oppgaven, er jeg meget takknemlig.. Endret 21. juni 2004 av Stian89 Lenke til kommentar
derox Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Som sagt... sleng en kanpp (TButton) og en edit (TEdit) ned på formen... Dobbeltklikk på knappen og skriv Form1.Caption := Edit1.Text; Trykk F9, skriv noe i editen, trykk på knappen og woilá! Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Takk for hjelpa derox, (burde kanskje fatta det selv, men men).. Sitter fast igjen... hvordan i huleste løse dette?: Make an application which given a number lists its timestable of that number. E.g. Input 12 and get 1x12=12 2x12=24 3x12=36 4x12=48 5x12=60 6x12=72 7x12=84 8x12=96 9x12=108 10x12=120 11x12=132 12x12=144 Lenke til kommentar
john_h Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Sleng en memo, en edit og en button på form'en din. I OnClick på button'en (dobbeltklikk på knappen) skriver du det slik at det står: procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); var i: Integer; begin for i := 1 to StrToInt(Edit1.Text) do Memo1.Lines.Add(IntToStr(i) + 'x' + Edit1.Text + '=' + IntToStr(i * StrToInt(Edit1.Text))); end; Dette forutsetter at du har skrevet inn et tall som er større enn 0 i edit'en, og at det faktisk er et tall, og ikke masse tekst.. EDIT: Vegar sin er selvsagt bedre (men ikke nødvendigvis mer ryddig, for en n00b ).. Tenkte det var best å følge KISS-prinsippet... Endret 22. juni 2004 av john_h Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 En annen fremgangsmåte som jeg syns er litt mer ryddig: procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); var faktor: integer; i: integer; begin memo1.Lines.Clear; faktor := StrToIntDef(Edit1.Text, 0); if faktor > 0 then begin for i := 1 to faktor do memo1.lines.add(format('%2d x %2d = %4d', [i, faktor, i*faktor])); end else begin memo1.lines.Add('Skriv inn et heltall større enn 0!'); edit1.SelectAll; edit1.SetFocus; end; Her brukes StrToIntDef( ) for å få returnert en defaultverdi dersom teksten i editboksen ikke kan konverteres til et heltall. Viser også et eksempel på bruk av format( )-funksjonen. Det er en nyttig sak som du bør lære deg. -Vegar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå