Gå til innhold

Lage musikk med Reason

defzx

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i programet Reason 2.5, men jeg trenger hjelp til å lære meg det, finnes det noen gode guider der ute? Jeg har fått tak i noen refills også, men vet ikke hvordan jeg skal få bruke de, synes programet var innviklet, men regner med at jeg kommer til å lære meg det med tiden.

Dette er noe jeg har veldig lyst å lære, så tid skal jeg legge ned her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det følger med en meget god manual. Regner jo selvfølgelig med at du har kjøpt programmet (for det er verdt hver eneste krone).

Jo jeg kikket litt i den, men finnes det ikke andre guider, synes den var så kjedelig å lese. Jeg synes ikke programmet er verdt 5000,- kr enda, men for vel se om noen år når jeg kan det, hehe.

Lenke til kommentar

Du, et så stort musikkprogram som Reason KREVER at du i det minste orker å lese PDF-fila som er manualen hvis du skal bruke det. Det er så ekstremt omfattende at man kan ikke bare lese en quick guide og bli ekspert.

Det er en kjempefin quick start-guide som PDF også sammen med reason. Les den og gjør det som står i den (er ikke så stor) så har du litt fotfeste.

Det er bl.a. 2 synther, 2 samplere m/ tonnevis av medfølgende samples, distortion/reverb(romklang) effektbokser. Man lager ikke bare musikk ved å ha riktig program. Du trenger nesten et MIDI-keyboard også hvis du skal få noe ut av det annet enn å spille en og en tone med musa på tangentene i sequencern.

Reason er ikke bare et lite program som lager bra musikk av seg selv, men en hel haug med moduler som er mye brukt i musikkbransjen. Du må da følgelig orke å lese deg til å bruke de forskjellige modulene. Manualen er VELDIG bra og tar for seg hver enkelt del i detalj. Prøv igjen du :) Man blir ikke musiker på en natt eller ved hjelp av en "kjapp-og-gæli" guide.

Refills er pakker med samplinger til de forskjellige synthene/samplerne/loop-boksen/trommemaskinen. Du må åpne enheten (høyreklikke, Create.., velge hva du vil ha fram f.eks. Subtractor Synth), trykke Load så laster den inn alle filene som tilhører den enheten. Refills er stort sett delt inn i foldere med navn på så du vet hvilken ting de tilhører. La oss si du laster inn en refill til Subtractor synthen. Da kan du spille lydene direkte via MIDI-keyboard eller med tangentene i Reason. Mao. det blir som å ha en vanlig synthesizer foran deg med masse lyder og skrubrytere på. Bare at du velger lydene i programmet istedet for med knapper på synthen. Du finner igjen alle vanlige synth-funksjoner som Filter cutoff, resonance, sustain, attack, decay og kan skru og kose deg.

Det du spør etter er like håpløst som å installere linux og spørre i Linux-forumet

"Hvordan blir jeg superhacker? Orker ikke lese noe dokumentasjon, så kjedelig, lær meg hacking ASAP!!!!11"

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jo jeg kikket litt i den, men finnes det ikke andre guider, synes den var så kjedelig å lese. Jeg synes ikke programmet er verdt 5000,- kr enda, men for vel se om noen år når jeg kan det, hehe.

Ser jo at du ikke har kjøpt programmet når du ikke vet at det koster under 4000 engang...og dessuten hvordan kan du bedømme om dette programmet er verdt pengene når du ikke kan ett fnugg om å bruke det ??? :thumbdown:

Det meste av kommende Prodigy CDn skal etter ryktene være for det meste laget med Reason

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Enig, det er ikke bare "et stykke warezzzzz" man laster ned og lage Instant good music med. Et massivt program med veldig mange muligheter. Ser ut som trådstarter har gitt opp anyways. Han lasta sikkert ned fra DC fordi han hadde hørt Reason skulle være "kult".

Man er såpass handicappet uten papirmanualen at det blir nesten håpløst med mindre du har evig med tid å eksperimentere. Er altfor tungvindt å sitte og Alt-tab'e over til PDF-manualen hele tida syns jeg, Bedre å ha ei bok ved siden av.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...