Gå til innhold

Førstegangslading av bærbar - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Hei,

har akkurat kjøpt meg ny bærbar. Selgeren sa at jeg burde lade maskinen i 12-18 timer før bruk, og helst uten at maskinen sto på. I instruksjonene som fulgte med maskinen står det at jeg skal lade den til ladelyset på PC'en blir grønt. Vel, ladelyset er grønt nå, etter omtrent 2 timers lading.

Spørsmålet blir: har det noen hensikt å la PC'en lade i 12-18 timer selv om ladelyset er grønt? Kunne jo tenke meg å slå på PC'en i kveld! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lader ALLTID batteriene i ca 16 timer de tre første gangene jeg lader dem. Mellom hver lading kjører jeg batteriene helt flate.

Dette for at brensels-cellene skal bli skikkelig "inn-kokte". Dette skal være med på å hindre at batterienes minne-tap blir utsatt = batteriene får lenger levetid.

Jeg kan ikke dokumentere at dette er sant, men har blitt anbefalt dette av flere som burde ha peiling på det.

Lenke til kommentar
Jeg lader ALLTID batteriene i ca 16 timer de tre første gangene jeg lader dem. Mellom hver lading kjører jeg batteriene helt flate.

Dette for at brensels-cellene skal bli skikkelig "inn-kokte". Dette skal være med på å hindre at batterienes minne-tap blir utsatt = batteriene får lenger levetid.

Jeg kan ikke dokumentere at dette er sant, men har blitt anbefalt dette av flere som burde ha peiling på det.

Dette gjelder vel de gamle NiMH batteriene. De vil vel lade sålenge laderen står i. Mens Li-Ion/Li-Pol slutter å lade når bateriet er fult

Lenke til kommentar

Det er sikkert instruksjonsboka som er det mest korrekte å holde seg til.

Dessverre er det ikke kommet brensel-celler enda.

Nicad er det som har problemer med minne, disse skal lades helt ut.

Det er Nicad derfor som har mest utbytte av kondisjonering.

Nei hold deg til manualen!

Lenke til kommentar

Ved nermere ettertanke så var 2 timer veldig kort tid for førstegangslading.

Sikker på at du fant info om nettopp førstegangsladingen. Den er vanligvis

ganske lang. Kan det være at det grønne lyset kommer på når du kan starte maskinen etter at den har vært helt utladet. Ladetid på bærbar kan eksempelvis være ca 4 timer, og ville trodd førstegangslading var vesentlig lenger. Fikk nettopp ny mobiltelefon og førstegangsladingen var 4 timer og fulgte selvsagt instruksjonsboka. Det er en veldig lite strømkrevende sak. Så sjekk instruksjonsboka grundig. Noen ganger leser man ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...