Gå til innhold

Barebone betyr ikke mini-PC/Shuttle

Anbefalte innlegg

Det er mange som har begynt å bruke begrepet "barebone" i feil sammenheng. Dette bare hjelper til å øke forvirringen, og jeg har derfor startet denne tråden.

Barebone betegner en ufullstendig PC man kan kjøpe som mangler en del før den kan tas i bruk. Det følger med kabinett, hovedkort og PSU. Grafikkort, CPU, minne, HD osv. må man kjøpe i tillegg.

Shuttle kalles et barebone system da det kun følger med kabinett, PSU og hovedkort. Men da Shuttle kalles et barebone system er det mange som har antatt en dypere kobling og tror at et barebone system nødvendigvis er en mini-PC.

Dette er ikke saken. Det går an å kjøpe et barebone system som tar i bruk mini- og midikabinett også. Disse er oftest lagt sammen og solgt på tilbud.

Så neste gang noen lurer på et barebone system, er de ikke nødvendigvis interessert i en Shuttle/mini-PC. Men det kan være lurt å spørre om de mener en mini-PC. Kanskje de ikke har sett dette innlegget. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mange som har begynt å bruke begrepet "barebone" i feil sammenheng. Dette bare hjelper til å øke forvirringen, og jeg har derfor startet denne tråden.

Barebone betegner en ufullstendig PC man kan kjøpe som mangler en del før den kan tas i bruk. Det følger med kabinett, hovedkort og PSU. Grafikkort, CPU, minne, HD osv. må man kjøpe i tillegg.

Shuttle kalles et barebone system da det kun følger med kabinett, PSU og hovedkort. Men da Shuttle kalles et barebone system er det mange som har antatt en dypere kobling og tror at et barebone system nødvendigvis er en mini-PC.

Dette er ikke saken. Det går an å kjøpe et barebone system som tar i bruk mini- og midikabinett også. Disse er oftest lagt sammen og solgt på tilbud.

Så neste gang noen lurer på et barebone system, er de ikke nødvendigvis interessert i en Shuttle/mini-PC. Men det kan være lurt å spørre om de mener en mini-PC. Kanskje de ikke har sett dette innlegget. ;)

Endelig et konstruktivt innlegg..

La oss opplyste følge markedsføringsstrategien til Emtec (tidl. Emtec BASF, BASF) og gradvis fase ut Barebone til fordel for SFF (Small Form Factor), som er et semantisk sett mye riktigere begrep.

I den nærmeste tiden overforbruker vi begrepet SFF Barebone, og deretter, etter noen uker/et par måneder går vi over til bare å skrive SFF. Slik vil vi få med oss alle andre som følger aktuelle tråder uten mange forklaringsrunder..

(I min omgangskrets omtales fenomenet for det meste som Shuttle-PC, så det er rom for forbedring også der.)

Stå på, frender i kampen mot feil bruk av begreper og annen misinformasjon :)

Mvh

Kjetil

(leke-mod og flisespikker)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er ikke Shuttle et varemerke?

Det er det. Ser ofte poster hvor folk spør "hvilken Shuttle skal jeg kjøpe?" når MSI ofte er et av alternativene. Stemmer for at vi bytter ut "barebone" med "SFF" som tidligere nevnt og at vi får en egen SFF-del på forumet.

Lenke til kommentar

rotekaizer:

Men SFF-barebone virker som veldig fornuftig, da det betegner et barebone system (kabinett, PSU og hovedkort) som er av SFF-type (small form factor).

Å kun si SFF er i et slikt tilfelle ufullstendig. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Det er det. Ser ofte poster hvor folk spør "hvilken Shuttle skal jeg kjøpe?" når MSI ofte er et av alternativene. Stemmer for at vi bytter ut "barebone" med "SFF" som tidligere nevnt og at vi får en egen SFF-del på forumet.

Da mener du vel at når man snakker om mini-PC, at man bør si SFF istedenfor Shuttle (hvis ikke man egentlig mener Shuttle da).

Barebone er fortsatt et gyldig begrep, i den sammenheng den var født i. Dvs. tom PC, som krever i tillegg kjøp av HD, minne, CPU, osv.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Er ikke Shuttle et varemerke?

Jo, men oftest er det slik at første som kommer med et visst produkt får navnet brukt for produktet.

Eksempler:

I Englang sier de Hoover for støvsuger (vacuum cleaner)

I USA sier man Pampers for bleier (diapers)

Det er sikkert en haug av eksempler, men gidder ikke bruke masse tid. ;)

Lenke til kommentar
Det er sikkert en haug av eksempler, men gidder ikke bruke masse tid. ;)

Post-it

Rollerblades

Men jeg synes ikke at vi skal gjøre det (feilgrepet) nå. Jeg synes det skal kalles SFF-PC, eventuellt en eller annen kombinasjon med SFF. Om nødvendig kan man inkludere "barebone" om man ikke skal sette sammen alt selv, men kjøpe et barebonesett fra MSI, Shuttle, etc.

Mini-PC er for udefinert synes jeg. Det finnes en del (!) PC-typer som spiller på liten størrelse.

Lenke til kommentar
rotekaizer:

Men SFF-barebone virker som veldig fornuftig, da det betegner et barebone system (kabinett, PSU og hovedkort) som er av SFF-type (small form factor).

Å kun si SFF er i et slikt tilfelle ufullstendig. ;)

Hehe, jeg var leste nok ikke grundig nok første gang, og la mer vekt på å få de med minst teknisk innsikt til å lære seg et beskrivende begrep for SFF-PCer (småtungt akronym, synes jeg), og samtidig lære dem at det ikke hadde noe direkte med ordet barebone å gjøre.

Men jeg er en smule demokratisk av meg, så folket får bestemme!

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

SFF, er ikke godt navn, forkortelser er ikke bra, høres helt for "harry" ut, jaja kanskje vi også får en SFF X800XT FX64 PC3200, Stilig esse !!

da er da miniPC, stuepc, ............. må da være noen som kan finne på et godt navn uten at det blir en forkortelse.............

Lenke til kommentar
Innebærer SFF at det er barebone eller er det kun størrelsen?

Kun størrelsen.

Jeg synes vi skal bruke SFF-PC. Dataverdenen er da full av forkortelser uansett. Til nød kan det kalles en skoeske-PC. :D

Stue-PC kan brukes, men da beskriver man alle mulige former, ikke bare SFF-formen.

Lenke til kommentar

Endelig!, det er vel et par år siden jeg gjorde oppmerksom på hva barebone er.

I USA har vanlige maskiner blitt solgt som barebone iallfall i 10 år, jeg solgte barebone i 99, men for et par år siden ble det vanskelig fordi da trodde plutselig folk at barebone betydde mini-pc, det var helt vanlig at folk ikke forsto at hvis en maskin var ferdig bygget så var det ikke en barebone.

Det merkelige er at det ser ut som denne begrepsforvirringen bare var vanlig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...