Gå til innhold

Dimage vs. C 765

Anbefalte innlegg

Jeg skal til at købe et nyt digitalkamera snart. Jeg skifter fra et billigt Samsung digimax 200, med 2,1 mp og uden optisk zoom.

Jeg er faldet over 2 kameraer til ca. samme pris.

Konica Minolta DiMAGE Z2 og Olympus CAMEDIA C 765 Ultra Zoom. Begge med 4 megapixels og 10x optisk zoom. Jeg har læst en lang række reviews af begge kameraer forskellige steder på nettet, men jeg synes det er svært at få et klart billede af hvilket der er bedst... :hmm:

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilket kamera der holder bedst på batteriet, og jeg ved heller ikke om XD-Picture Card eller SD er bedst? Dog ved jeg at SD er billigst.

Er der eventuelt nogen med forstand på eller erfaringer med de to kameraer som kan hjælpe mig til at købe det rigtige?

Med venlig hilsen Jesper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For hva det er verdt: Jeg vurderte også disse to kameraene og endte opp med Z2.

Kameraet fungerer prikkfritt og jeg er meget fornøyd med kjøpet, men jeg har ikke prøvd C765 så jeg kan ikke vurdere dem opp mot hverandre.

Batterikapasiteten er bedre enn forventet på Z2: Jeg tar mellom 300 og 500 bilder med et sett oppladbare, avhengig av blitzbruk og lignende.

Lenke til kommentar

Ja de billeder ser jo utroligt skarpe ud...

Jeg synes det er et meget svært valg. Begge kameraer virker som rigtig gode kvalitetskameraer. Det tiltaler mig meget at man kan bruge almindelige AA batterier i Dimage, og SD cards er også billigere end Olympus XD memorycards.

Jeg er specielt interreseret i hurtigheden af begge kameraer. Både tiden der går fra man tænder til man kan tage et billede, og tiden der går fra du har taget et billede, det er blevet gemt og til du kan tage et nyt billede...

Lenke til kommentar

Jeg tror næsten jeg ender med at købe olympus. Selvom det kun er marginaler som adskiller de to kameraer. Jeg har set nogen sample pictures fra z2 på http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2_samples.html og her ser de altså efter min mening uskarpe og slørrede ud i forhold, til de tilsvarende billeder fra c-765. Kan det være fordi prøvebillederne er taget med auto indstillinger? Altså kan man, hvis man selv indstiller kameraet, gøre billederne mere skarpe end dem man ser her?

Lenke til kommentar
Jeg tror næsten jeg ender med at købe olympus. Selvom det kun er marginaler som adskiller de to kameraer. Jeg har set nogen sample pictures fra z2 på http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2_samples.html og her ser de altså efter min mening uskarpe og slørrede ud i forhold, til de tilsvarende billeder fra c-765. Kan det være fordi prøvebillederne er taget med auto indstillinger? Altså kan man, hvis man selv indstiller kameraet, gøre billederne mere skarpe end dem man ser her?

Ja, det kan du sannsynligvis med begge kameraene!

På C730 har jeg sluttet helt å bruke Auto - fordi kameraet automatisk velger høy ISO og får masse støy. Istedet bruker jeg P mode i de aller fleste situasjoner, og da blir det utelukkende ISO64 med mindre jeg selv velger ISO-verdien manuelt. Bildene blir straks MYE bedre enn med Auto..

Lenke til kommentar
Ja, det kan du sannsynligvis med begge kameraene!

På C730 har jeg sluttet helt å bruke Auto - fordi kameraet automatisk velger høy ISO og får masse støy. Istedet bruker jeg P mode i de aller fleste situasjoner, og da blir det utelukkende ISO64 med mindre jeg selv velger ISO-verdien manuelt. Bildene blir straks MYE bedre enn med Auto..

Yepper, de fleste er taget med auto spot(3cm), men det kan betale sig at optage på manual da man så kan arbejde meget mere med billedet.

Lenke til kommentar

Jeg valgte Dimage Z2 i tilsvarende valg.

Det var viktig for meg med et hurtig kamera.. og AA-batterier, ikke minst.

Men det var nok hurtighet og SD-kort som jeg allerede hadde som gjorde at det ble Dimage Z2. Om bildekvaliteten; jeg ville ha gode bilder, men de trang ikke å bli det beste av det beste.. Viktigere å faktisk få tatt bildet i situasjonen jeg evt havner i. Fremkaller stort sett 10*13 cm, og håper at jeg blir fornøyd når jeg prøver det med Dimagen.

Av bilder har jeg lagt ut http://carebears.mine.nu/gallery/Skien-uke-25

Albumene som heter "Bilder fra uka i Skien" og "Merethe og Martins bryllup" er tatt med Z2. Alt er tatt på autoinnstilling, siden kameraet var helt nytt og det ikke var tid til å lese mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...