fondus Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Dette skjedde forrige uke. Min bror bruker en laptop på skola pga han har lese og skrivevanske, PCen kjøpte mamma og pappa til han privat. Kosta 13k. Så skjer det umulige, han har den i sekken sin (en kombinert sekk og laptop-veske) og er akkurat ferdig med gym. Da kommer det en idiot og dytter han hardt inn i murveggen og presser han inn (det var visst dems måte å si hade bra på ). Jaja tenker broren min og går hjem igjen. Så kommer han hjem, jeg skal låne laptopen litt og blir forundret over at når jeg starter får jeg frem en blå skjerm der det står at Windows ikke kan starte pga manglende systemfiler. Så spør jeg han om den funka i sted, joda den gjorde det... Nå er kanskje ikke bad sectors på harddisken det værste, mye værre med LCD-skjermen som du ser her og på de neste 2 bildene! Mamma ringte så forbanna som en veps til klasseforstanderen til broren min og han ble helt forbausa osv. Han som hadde gjort det måtte inn til rektor, han innrømte at det var han som hadde dytta broren min, men han nekta å betale så mye som en krone. Der står saken. Vi/broren min sitter igjen med en laptop som er ødelagt og ikke blir dekka på garantien, han får heller ikke noe igjen av skolen fordi det var hans personelige verdisak (enda han kjøpte den kun for skolebruk). Vi kommer til å la han tosken som knuste den få noen flere dager på seg til å finne ut om han vil betale eller ikke, ellers bærer det ned på politihuset for å anmelde saken. Dette er sikkert ikke noe intressant, men jeg måtte få det ut siden det har gått og irritert meg noe helt sinnsykt. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 gi han valget, kjøpe nye, betale for reprasjon, eller anmeldelse... sjekket om reiseforsikringa dekker det? Lenke til kommentar
s0tarts Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Teite regler ass!!! skole er noe dritt! Heldivis ferie Ta svinet me til "purken" Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Ta kontakt med foreldrene til denne fyren, og opplys dem om at hvis skaden ikke erstattes, vil forholdet anmeldes. Pleier å funke det. mvh Pantera Lenke til kommentar
s0tarts Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Ta kontakt med foreldrene til denne fyren, og opplys dem om at hvis skaden ikke erstattes, vil forholdet anmeldes. Pleier å funke det. mvh Pantera Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Helvettes bøllefrø, skulle ha blitt skutt... men det som Pantera sier over meg her er en god idè Lenke til kommentar
fondus Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Vi har prata med foreldrene til denne gutten. Men jeg/vi synes det blir litt feil at foreldrene skal betale for noe ungen dems har gjort på skola. I grunn ødela han den jo ikke med vilje, uannsett er ikke det riktige at min bror som er offeret i denne saken skal betale også, han har blitt berørt nok med at han ikke har noen PC som han kan bruke lenger. Gutten som gjorde det burde kanskje betale med konfirmasjonspengene sine? Terra mente dette ikke ble dekket av hverken innboforsikring eller reiseforsikring. Endret 21. juni 2004 av fondus Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Skolen skal ha en forsikring på sånt. Om eleven har bruk for det i forbindelse med skolen osv. Kamerat av meg fikk til og med dekket en mobil som fikk displayet ødelagt da han hjalp sløydlæreren med å bære noe. Ellers så kan man prøve seg på reiseforsikring eller få foreldre til fyren som ødela den til å betale. Dette er ikke noe broren din\foreldrene dine skal lide av. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Skolens forsikring dekker som regel maks 3-4000 kroner, og gjelder som regel ikke slike verdisaker. Klær, klokker og bøker var det eneste vi fikk dekker på skolen. Dette går ikke muligens på reiseforsikring? Uansett, R.I.P laptop. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hva vil reperasjonen koste da? Lenke til kommentar
fondus Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Hva vil reperasjonen koste da? Det vet vi ikke enda, men skjermen må iallefall byttes. Harddisken kan til nød brukes, jeg fikk reinstallert Windows på den, men den har mange bad sectors og så har jeg opplevd at musa på den slarker litt i blandt så det er mulig den er gåen. Alt jeg kan si er noen tusen... Lenke til kommentar
TRS Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Vi har prata med foreldrene til denne gutten. Men jeg/vi synes det blir litt feil at foreldrene skal betale for noe ungen dems har gjort på skola. I grunn ødela han den jo ikke med vilje, uannsett er ikke det riktige at min bror som er offeret i denne saken skal betale også, han har blitt berørt nok med at han ikke har noen PC som han kan bruke lenger. Gutten som gjorde det burde kanskje betale med konfirmasjonspengene sine? Terra mente dette ikke ble dekket av hverken innboforsikring eller reiseforsikring. mulig det at det ikke var meningen og ødelegge den, men foreldrene har et visst ansvar de og, og hvis gutten blir stilt erstatningsansvarlig men ikke kan betale så er det foreldrene som får støyten Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 I det hele tatt, om det ikke er noe juridisk ansvar. så bør foreldrene være såpass medgjørlige at når deres barn er en villstyring og ødelegger utstyr for flere tusen kroner at de kan betale dette. Gutten har muligens lært en lekse nå. Lenke til kommentar
Timberland Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Ta en liten titt på skadeerstatningsloven, spesilet §§ 1-1 og 1-2, de omhandler tilfeller hvor barn ødelegger andres eiendom. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 § 1-1. (barns ansvar.) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. § 1-2. (foreldres ansvar m.v.) 1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse. 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Og i tillegg (i tilfelle) § 1-3. (sinnssykes ansvar m.v.) 1. Den som er sinnssyk, åndssvak, bevisstløs eller befinner seg i en lignende forstyrrelse av sinnstilstanden, plikter å erstatte den skade han volder for så vidt det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Var skadevolderen selvforskyldt brakt i en forbigående tilstand som nevnt, har han det ansvar som ellers ville følge av alminnelige erstatningsregler. Endret ved lov 21 juni 1985 nr. 81. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Det er helt klart at vi har retten på vår side. Rektor og inspektør på skola er jo vitner til at han gutten innrømte at det var han som dytta broren min så det er ikke beviser det står på. Vi får bare vente og se hva som skjer i saken. Jeg skal holde dere oppdaterte med hva som skjer. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Skolen dekker igenting. Skolen min kunne ikke dekke brillene mine til 4k som ble ødelagt i en gymtime engang Vil han ikke gjøre opp for seg er det bare å anmelde saken. Bøllefrø som ikke kan oppføre seg som normale mennesker fortjener en lærepenge. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hæ? Det bør de gjøre. Det er deres ansvar når du er i timen der. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Er du mye eldre enn broren din? Eller så kunne du gi han gutten som dytta'n en skikkelig omgang pryl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå