Gå til innhold

9700 pro artifacts

clinton

Anbefalte innlegg

har et aldri så lite problem med skjemkortet mitt. Har søkt litt rundt på forumet, men jeg finner ikke svar på problemet. har hatt kortet i litt over 1 år. Har aldri overklokket det eller noe. Det som skjer er at hele skjermen blir dekket av artifacts. I beynnelsen kom det bare av og til, men nå kommer det ca 20 sekunder etter jeg starter maskinen. Har 2 kabinettvifter og har prøvd å renske kortet for støv. RAM brikkene på kortet er sinsykt varme. Hva kan grunnen til dette være?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et temperaturproblem.

Er det hvite prikker (feil) er det som regel GPUen. Er det mønsterfeil (farge), er det ramen.

Men hvis scoren under er for det kortet (3marks 2003 = ca. 6700, så er det noe rart...for det er jo 9800pro kort....).

Du kan også sjekke psuen din. Artifacts har en stygg tendens til å komme når for lite strøm blir levert....

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet med sapphire 9700 pro og fikk problemer etter ca 4 mnd (testet på flere maskiner på både 4x/8x og flere skjermer uten at feilene forsvant),fikk returnert det og fikk ett sapphire 9800 pro istedet for. 2 mnd etter fikk jeg samme problemet, fikk returnert og fikk ett sapphire 9800 pro med passiv kjøling (ikke vifte) og det har fungert i 8 mnd nå uten problem.

Min erfaring er at det antageligsvis er viftene på enkelte skjermkort som er for dårlig slik at skjermkortet blir overopphetet slik at man får permanente skader eller at produsentene klokker opp kortene for å oppnå best ytelse i tester uten og øke kjøleviftene (har sett at klokkefekvensen på enkelte skjermkort er høyere hos enkelte produsenter i forhold til andre liknende skjermkort).

men det kan være andre årsaker også.

Nb. hadde ikke overklokket og kjørt alle instillinger i bios og ellers normalt.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Har hatt samme problemet med sapphire 9700 pro og fikk problemer etter ca 4 mnd (testet på flere maskiner på både 4x/8x og flere skjermer uten at feilene forsvant),fikk returnert det og fikk ett sapphire 9800 pro istedet for. 2 mnd etter fikk jeg samme problemet, fikk returnert og fikk ett sapphire 9800 pro med passiv kjøling (ikke vifte) og det har fungert i 8 mnd nå uten problem.

Min erfaring er at det antageligsvis er viftene på enkelte skjermkort som er for dårlig slik at skjermkortet blir overopphetet slik at man får permanente skader eller at produsentene klokker opp kortene for å oppnå best ytelse i tester uten og øke kjøleviftene (har sett at klokkefekvensen på enkelte skjermkort er høyere hos enkelte produsenter i forhold til andre liknende skjermkort).

men det kan være andre årsaker også.

Nb. hadde ikke overklokket og kjørt alle instillinger i bios og ellers normalt.

Powercolor har hatt problemer med sine vifter, men de skal være oppgradert....

Tydelig at det er et varmeproblem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...