Gå til innhold

PCI SATA kontroller, må man ha RAID mm.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et AK79D-400MAX HK med onboard SATA kontroller (slik som jeg ser det, uten mulighet for RAID).

 

Har to SATA 250GB disker koblet til HK. 2 120GB PATA og en 30GB PATA også.

 

Hittil er alt OK.

 

Jeg skal ha et lite LAN snart og trenger derfor litt mer lagringsplass, så jeg går for 2 SATA 250GB disker og en Raptor i tillegg.

 

Men da må jeg kjøpe meg en fire porters SATA kontroller og da blir det nok en slik en: Sunsway/ST Lab PCI S/ATA RAID 4P (billigste 4 porteren jeg fant). Men på produktsidene til PCutstyr så står det at den har støtte for RAID 0 og 1. Har ikke tenkt til å ha noen av diskene i RAID (skal ha 4 250GB disker tilkoblet den kontrolleren, Raptoren på SATA kontrolleren til HK.), så jeg lurer på om den kontrolleren kan kjøre "uten" RAID? Altså slik som jeg har det nå, uavhenigige disker som ikke har noe med de andre å gjøre.

 

Har lest SATA guiden her, og det ved installasjon av XP så skal jeg bare ha raptor disken tilkoblet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med 4 like disker kan du vel kjøre både raid 0, 1 og 5.

 

Uansett; Ja, det er ikke noe problem å kjøre de som individuelle disker på den kontrolleren. Den støtter raid. Dvs. at det ikke er noe du er tvunget til å bruke.

Det var det jeg håpet/trodde. takk!

 

Har ingen planer om å kjøre RAID da jeg ofte bytter ut maskinvare og vil at alt skal være uavhengig av hverandre. Synes uansett at det går kjapt nok med SATA...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...