Gå til innhold

Overklokke XP2800+ ?


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Har en Barton XP2800+ cpu som nå går på vanlig hastighet (12,5*166)=ca 2000mhz. Siden jeg nå bare har 256mb pc2700 ram vurderer jeg å gå til innkjøp av 1gb ram og lurer på om det er hensiktsmessig å likegodt kjøpe pc3200 ram og kjøre disse på 400mhz ddr. Cpu vil jo da gå på 2,5ghz. Har noen erfaring med at dette går bra på på denne cpu`en? (har hovedkort som støtter opp til 400mhz ddr)

 

Vil vel likevel vurdere å kjøpe pc3200 ram siden jeg har planer om å oppgradere til Amd64 med tiden, men A64 vil kanskje gå over til ddr2 om ikke lenge?

 

PS! har prøvd å søke på forumet etter dette spørsmålet, men fant ikke noe relevant (mulig det har med min inkompetanse over hvordan søkefunksjonen bør brukes , men dog :roll: )

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Barton XP2800+ cpu som nå går på vanlig hastighet (12,5*166)=ca 2000mhz. Siden jeg nå bare har 256mb pc2700 ram vurderer jeg å gå til innkjøp av 1gb ram og lurer på om det er hensiktsmessig å likegodt kjøpe pc3200 ram og kjøre disse på 400mhz ddr. Cpu vil jo da gå på 2,5ghz. Har noen erfaring med at dette går bra på på denne cpu`en? (har hovedkort som støtter opp til 400mhz ddr)

 

Vil vel likevel vurdere å kjøpe pc3200 ram siden jeg har planer om å oppgradere til Amd64 med tiden, men A64 vil kanskje gå over til ddr2 om ikke lenge?

 

PS! har prøvd å søke på forumet etter dette spørsmålet, men fant ikke noe relevant (mulig det har med min inkompetanse over hvordan søkefunksjonen bør brukes , men dog  :roll: )

Hva slags hovedkort har du da?

Hvis jeg ikke tar feil, er det kanskje ulåst multiplier på den?

Med mindre du har kjøpt den nå i det siste da?

Det skal være mulig å få den til 200x12.5 i alle fall! Tror jeg da :)

Men da må kjølinga være god ;)

 

Og ang minnet, så er det fint å ha litt å gå på. SÅ kjøp PC3200 minne eller bedre!

Endret av fredriku
Lenke til kommentar

Takker for kjappe og oppklarede svar :yes:

 

Jeg har Asus A7N8X - Deluxe HK (nforce2), og jeg har sett at det går ann å sette multiplier fra 12,5 og nedover (ikke høyere enn 12,5 altså). Det går kanskje å skru multiplier ned og heller skru fsb opp? Vil dette i så fall lønne seg? Vet noen om det er AGP/PCI lås på dette hk`et? (Siden jeg kjøpte dette hk`et brukt fikk jeg ikke med noen brukerhåndbok fordi han jeg kjøpte det av hadde rota det bort :ermm: )

 

Ser en del innstillinger i bios jeg er ganske usikker på:

 

- Cpu Ext Freq - står på 166mhz, dette er jo (vel?)fsb, men i tillegg er det en innstilling:

- Memory Frequency - denne kan stilles fra 50 - 200% , hva gjør denne? (den står på auto) Har lagt merke til at hvis f.eks Cpu Ext Freq står på 166 og jeg stiller Memory Frequency til 120% blir "Resulting Frequency" 200mhz, er det dette som egentlig er fsb, og hva er i tilfellet forskjellen på "Cpu Ext Freq" og "Resulting Frequency"?

 

- Fsb Spread Spectrum - denne står på 0,5%, kan sette denne til 1,0%, hva gjør denne og hva bør den stå på?

- AGP Freq - denne står på auto, er dette Agp lås hvis man setter den på 66mhz f.eks. og vil denne i såfall da også låse pci bussen til 33mhz?

- AGP Spread Spectrum - står nå på disabled, men kan settes til 0,5%, hva gjør den og hva bør den stå på?

 

Til slutt lurer jeg på dette med "Graphics Aperture Size" , har dette med hvor mye av systemrammen som blir tilgjengelig for grafikkortet eller noe? Har satt den fra 64 til 128mb, men lurer på om dette er så lurt siden jeg nå bare har 256 mb ram (forløpig da :yes: ), hvis dette da har noe med systemrammen og gjøre i det hele tatt da? Har forøvrig radeon 9500 (non-pro) m/128mb ram, hvis det kan være noen opplysning til nytte.

 

Ble kanskje mange spørsmål som ikke hadde noe med topic å gjøre, og som jeg heller burde starte en ny tråd om (man bør kanskje kjenne spesifikt til dette hk`et for å kunne svare?). Men jeg takker gledelig for alle svar jeg kan få :w00t:

Lenke til kommentar

Hei

 

Generellt så klokker de fleste Barton CPU'ene greit opp til 2,3 Ghz men mellom 2,3 og 2,4 så møter de fleste veggen med viftekjøling.

 

Noen tips:

 

- JA, A7N8X har AGP/PCI lock. Sjekk at AGP freq = 66

- Cpu Ext Freq = FSB

- Memory Frequency = minnehastighet.

- Resulting frequency = minnehastighet f.esk: FSB 166 x 120% = 200 mhz

 

NB! Alle AMD XP systemer yter best ved synkron minnehastighet. Dvs minnehastighest skal kjøres på samme hastighet som FSB. Innstilling: 100% eller 1/1, 3/3, 6/6, etc....

 

De resterende instillingene du spør om, gir kun minimale utslag på overklokkingsresultatet, så last ned manualen og les deg frem :-)

 

NB! hold et øye med temperaturen når du overklokker, og gå sakte frem så når du lenger.

 

NB! bruk Prime95 til å teste stabilitet og varmeutvikling

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar :yes:

 

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av 2x512 mb PC3200 minne nå, noen som har noe å anbefale som er litt fremtidsrettet i og med at jeg mest sannsynlig går over til AMD 64 når lommeboka tillater det? Eller vil AMD 64 mest sannsynlig gå over til en annen minnestandard som DDR2 e.l i nærmeste framtid?`

Lenke til kommentar
Takker for alle gode svar :yes:

 

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av 2x512 mb PC3200 minne nå, noen som har noe å anbefale som er litt fremtidsrettet i og med at jeg mest sannsynlig går over til AMD 64 når lommeboka tillater det? Eller vil AMD 64 mest sannsynlig gå over til en annen minnestandard som DDR2 e.l i nærmeste framtid?`

kjøp minne som er godkjent for AMD64 da vettu, så er du sikret! ;)

 

Sjekk innom en hovedkortprodusent, og se hvilke minne du burde kjøpe :thumbup: det blir vel et eller annet 3200 minne med lav latency :)

 

Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...