Scix Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 sitter å lager eit spill der eit bilde skal flytte på seg når eit anna blide kommer borti. det er "snake" opplegg. Bilde men får ikkje bildet(banana) til å flytte på seg når denne fyren kommer bort. kva må eg gjere? Kansje lit dårlig forklart, men om du ser på bildet blir det lettere å forstå Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Kan vi få se på koden? Du må vel bruke flere if's for å gjøre det.. Lenke til kommentar
Scix Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Select Case KeyCode Case vbKeyW: picBoy.Top = picBoy.Top - 50 Case vbKeyS: picBoy.Top = picBoy.Top + 50 Case vbKeyA: picBoy.Left = picBoy.Left - 50 Case vbKeyD: picBoy.Left = picBoy.Left + 50 End Select Select Case picBoy.Top Case Is = picBanana.Top Randomize For i = 0 To 1 ' legger til 240 fordi det er så langt inn på forma før bakgrunnen starter picBanana.Top = (7200 * Rnd) + 240 Next i End Select har ikkje meir kode enda. problemet er vel det at eg hopper over bildet, sidan det er 50 Twip for kvar flytt. det som må til er litt "unøyaktighet" i programmet. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 For å avgjøre om to rektangler overlapper hverandre, kan du bruke denne funksjonen: Public Function Collide(XPosition1&, YPosition1&, XPosition2&, YPosition2&, BW1&, BH1&, BW2&, BH2&) As Boolean If XPosition1 > XPosition2 - BW1 And XPosition1 < XPosition2 + BW2 And YPosition1 > YPosition2 - BH1 And YPosition1 < YPosition2 + BH2 Then Collide = True End If End Function Så hvis du vil finne ut om picBoy overlapper (kolliderer) med picBanana kaller du funksjonen slik: If Collide(picBoy.Left, picBoy.Top, picBanana.Left, picBanana.Top, picBoy.Width, picBoy.Height, picBanana.Width, picBanana.Height) Then ' Koden som skal gi picbanana en tilfeldig plassering skal her End If Hvis du vil at picBanana skal få en helt tilfeldig plassering kan du også bruke denne koden: Randomize picBanana.Move ((Me.Width - 240) * Rnd) + 240, ((Me.Height - 240) * Rnd) + 240 Denne koden tar også hennsyn til at bakgrunnen ikke starter før den kommer til piksel 240. Lenke til kommentar
Scix Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 da funka det. takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå