Gå til innhold

Pc deler i malaysia

Anbefalte innlegg

Etter som jeg har hørt så er det veldig billig med pc deler i malaysia og når min bror skal være der nede i 2 uker må jo jeg utnytte meg av det! :)

Så hva burde jeg kjøpe av følgende:

• Bærbar PC
  • Vannkjøling
  • 6800 eller X800 XT
  • Minne
  • Cpu
  • Hovedkort
  • Harddisk

og noen som vet en ca pris på disse tingene? Og hvilke som lønner seg mest?

EDIT: min pc er:

2800+ @ 3200+

512mb ram

9800xt

2*120gb s-ata i raid

MSI KT 6 Delta

Endret av warillion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg selv var i Malaysia var bærbare PCer veldig billige. Selv Apple sin powerbook var rundt 10k billigere enn her i Norge i en såkalt genuine Applestore(dvs ikke i en mørk bakgate i Chinatown :) ), de dyrere modellene mener jeg det var enda mer å hente på. Det samme gjaldt mange andre toppmodeller, de aller billigste er det mindre å hente på, naturlig nok. Flere butikker tilbød også bygging av bærbare etter egne specs(omtrent mens man ventet), ganske snålt.

Det samme gjelder faktisk fullstendige PC løsninger, mange butikker tilbyr å bygge ferdige PCer langt billigere enn det man klarer å komponere selv(også ved å kjøpe delene der).

CPUer, særlig Intel er billig pga Intel har fabrikk i landet. -> Noe av forklaringen på hvorfor ferdige PCer/bærbare er veldig billige. AMD var det faktisk heller dårlig tilgang på, men det er jo litt siden, ting forandrer seg.

Skjermkort og minne var billigere enn her, men ikke noe sensasjonelt. De billigste webbutikkene her i Norge lå kun litt over i pris. Harddisker var i beste fall ganske likt prist, noen ganger litt høyere enn her i Norge...

DVDer er kjempebillige, kjøpte bortimot 20 selv. Så lenge man holder seg borte fra Chinatown og kjøper dem i bodene i varehusene, litt dyrere, men så får du plater med vanlig DVD kvalitet. De "ordentlige" er også merket med DVD9, disse er ordentlige DVDer med tilsvarende kvalitet. Flere plasser kan du også få se kvaliteten selv, da noen prøver å selge screeners på DVD plater :) . Var uheldig med en stk, den kjøpte jeg i Chinatown til 10kr og visste egentlig at jeg ble lurt da jeg kjøpte.

Husker ikke navnet på varehuset, men alle butikkene var databutikker og det var også definitivt den rimeligste plassen... Lurer på om det het "Imbi Plaza", hvis ikke så lå det i nærheten :) Dårlig på å huske slike ting. Det var gammelt, lå liksom litt utenfor turiststiene, kanskje ikke den første plassen man lette, men inni var det ett mylder av databutikken med gode priser. Dog vil jeg tipse om å holde på lommeboka, kredittkort og dobbelsjekke at du faktisk får det du betaler for, de fleste er ærlige, men fikk tipset av noen Nordmenn/utlendinger som bodde fast der nede. De er ikke like skeptiske til å lure turister som andre, dvs ikke noe nytt egentlig.

Det blir en vurderingssak hva du tør ha i kofferten uten å fortolle, en bærbar uten plast/eske etc er det relativt enkelt å få til å se litt brukt ut :) Ellers kan du ha med deg varer for 6000.- uten å måtte betale mva(eller toll) når du kommer til Norge. En av de jeg reiste med kjøpte en billig koffert og la en hel datamaskin(uten skjerm da) oppi og "listet" seg gjennom tollen :) Kommer an på hvor tøff du er, eller hvor godt pokerfjes du har(enkelte er håpløse og finner på mye rart...). Vil bare tipse om at tollere er erfarne, så ikke tro at det nytter å godsnakke med dem :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...