dessessop Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Eg har tenkt å prøve Linux på ein pc no, men er litt usiker på kva versjon eg skal velge. Eg har både Ferdora Core 2 og suse 9.0 på cd. Kven av desse to er best? Er det eventuelt andre versjoner eg bør velge? Eg er jo ganske blåst ellers i Linux så eg har nokre spørsmål i tileg. Eg har sett at Suse 9.0 kan lese ntfs disker. kan Fedora og det? går det svært treigt å kopiere filer gjenom samba? (var samba det delingsprogramet heite sant?) Er det noko spesiele dvd rippe program som er gode i Linux? kom ikkje på noko meir no. Endret 21. juni 2004 av dessessop Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 selv laster jeg ned Fedora Core 2 nå. å skal prøve den litt senere. må bare få lasta den ned å brent ut den først. men Fedora skal være bra. det skal også Suse være hvis du er nybegynner. Mandrake er også greit nok, men ville prøvd Fedora først ja. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 selv laster jeg ned Fedora Core 2 nå. å skal prøve den litt senere. må bare få lasta den ned å brent ut den først. men Fedora skal være bra. det skal også Suse være hvis du er nybegynner. Mandrake er også greit nok, men ville prøvd Fedora først ja. Har nett sett mandrake i vmware. Synest den virka litt teit egentlig, men er sikert heilt grei då. Er ikkje noko vist å få tak i suse 9.1 eller? Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 da må du ha Internet, for den leveres ikke som ISO fil gratis for nedlasting. det er litt kjedelig så du må installere den igjennom FTP. joa, Mandrake er da greit nok det. kjenner endel som har Mandrake, installerte det hos en kompis for ikke lenge siden og hadde det selv, før formatering. nå blir det vel Fedora Core 2 inn her tenker jeg. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 suse 9.1 personal kommer med gratis nedlasting av ISO nå. (FTP) Både SuSe og FC2 kan lese NTFS, men FC2 tror jeg krever en kernel-modul eller noe slikt. (snakk om å laste inn en RPM) Samba ryktes å være 3-5 ganger raskere enn windows sin egen implementasjon, så jeg tror det nok heller er windows-maskina som loker hvis det går treigt... dvd::rip er det noe som heter... Let og du skal finne! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Samba er altså en implementasjon av SMB for *NIX. - SMB er Novell Netware og Microsoft sitt fildelingssystem (vel, egentlig ikke, men er de som bruker det) - i Linux har man NFS som nettverksfilsystem. Og selvfølgelig kan både SMB og NFS virke tregt når man er vant med å sitte på én pc og få alt ifra de raske HDene... Jeg vil anbefale deg Fedora (selv om jeg aldri har prøvd det) - SuSE ble for rotete for min del. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Eg installerte suse 9.0 i går. Det gjekk jo som ei kulle. det går jo som ei kule å kjøre win 2003 i tileg. Tokk halvparten av d: , men rørte ingen av filene som lågg der. Eg er reint imponert Lenke til kommentar
ejeger Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Slackware er fint Det har jeg på begge serverene mine.. Funker utmerket.. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Slackware er fint Det har jeg på begge serverene mine.. Funker utmerket.. Jo. er sikert konge bra den. Men eg har vel omtrent null peiling på Linux Blir kansje litt i vel vanskeligt då eller? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Et svært bra DVD-rippeprogram for Linux er mencoder, men dette er commandolinjebasert. Det finnes derimot en GUI for dette, slik at det blir litt enklere. Den inneholder nok dessverre noen bugs vil jeg nok tro, men funker utmerket dersom man først får det til. Den heter gmencoder. mencoder følger foresten med mplayer (media player for linux), og derfor har også gmencoder dette som en dependency. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå