Gå til innhold

CRT vs. LCD

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fulgt med på 'Skjermfronten' i de siste par årene, og jeg skal i løpet av året kjøpe meg ny PC, og skjermen er (for meg) noe av det viktigste (siden jeg hater dårlig sortgjengivning og må ha generelt ganske ekstrem bildekvalitet for å være fornøyd, har en Sony G400E for øyeblikket, og er tåelig fornøyd med den)

Det er ikke så lenge siden CRT var totalt overlegne LCD-skjermer, men hvordan er ytelsen på dagens toppmodeller fra begge sider (da tenker jeg på kun toppmodeller, f.eks. fra Eizo). Bildekvalitet er selvfølgelig det avgjørende her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er et par år siden du hørte nytt om skjermer, så har du noe å ta igjen :p

Det finnes veldig mange gode skjermer, feks fra Eizo, Nec og Samsung. Alle skal visst ha forskjellige god-sider, men jeg har Nec 1760NX, og er veldig fornøyd med den. Gode farger og ingen merkbar ghosting (i hvertfall etter en stund i bruk). I tillegg har jeg blitt overfølsom for flimmer, noe en lcd skjerm ikke produserer. Jeg synes crt'ene virker skarpe og er generelt ekle å se på over tid.

Nei, gå for en lcd! Crt er på vei ut, og det finnes få virkelig gode grunner for å la være. I tillegg har jo prisene gått litt ned nå. I hvertfall Nec's...

Og jeg gidder ikke engang å spørre om du har lest guiden og skjermtestene.. (?) :p

Lenke til kommentar

Har lest en del guider o.l. Det virker på meg som om CRT fortsatt har et lite overtak når det gjelder bildekvalitet i forhold til pris (når man ser på toppsjiktet). Men siden prisene på LCD er på vei nedover kan det godt hende jeg kommer til å investere i en grom LCD skjerm ved juletider.

(et par år er litt å ta i, litt over et år er mer korrekt)

Lenke til kommentar

Total bildekvalitet er vel heller usikkert, men det er nok sant at CRT skjermer har bedre kontrast, null etterslep og perfekt innsynsvinkel... også slipper du det nervepirrende spørsmålet om døde piksler...

Uansett, jeg ville valgt en LCD skjerm over en CRT any day :)

(fra en som har sittet foran en høykvalitets CRT i 3år nå (Sony Trinitron), og nylig har gått over til LCD)

Lenke til kommentar

Om man kjøper Eizo er man vel ganske sikret mot døde pixler? De kjører vel 'nulltoleranse-policy' når det gjelder det...

Er nok fare for at det blir en LCD etterhvert ja... må bare få samla sammen nok høvdinger, det kan godt hende jeg ikke kjøper noe før jul, og da vil jeg vel regne med at CRT-skjermer er enda mer sjeldent enn det er i dag (det begynner å bli tynt i rekkene allerede nå).

(PS. Sitter faktisk også på en Sony Trinitron nå. CPD G400E, ganske bra skjerm egentlig, men ikke helt toppers)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Eizo har nulltoleranse ovenfor akkurat døde piksler, men de har iallefall meget bra garanti osv. Heldigvis har jeg ingen døde på min skjerm...

Du har en Sony G400E? Hvis den ikke er toppers så vet ikke jeg, lurer egentlig på om du finner noe mye bedre CRT skjermer enn Sony's Trinitron Multiscan serie (untatt grafiske designer skjermer for flere titalls laken)

Lenke til kommentar

Kan du ikke stikke på elkjøp, finne en lcd skjerm som du ville ha kjøpt, spille på den i en uke og hvis du ikke var fornøyd, gått tilbake , klaga og fått pengene tilbake.

Det tror jeg faktisk jeg hadde gjort(hvis det finnes en garanti eller reklamasjons rett)

Lenke til kommentar
Du har en Sony G400E? Hvis den ikke er toppers så vet ikke jeg, lurer egentlig på om du finner noe mye bedre CRT skjermer enn Sony's Trinitron Multiscan serie (untatt grafiske designer skjermer for flere titalls laken)

Som sagt, jeg er kresen. For all del, skjermen var ekstremt bra på det meste. Den er ikke helt 100%, men den er veldig bra på det som er viktigst for meg (fargegjengivelse og sortgjengivning bla.a.)

De eneste som jeg tror slår Sony sine CRT-skjermer må vel være Eizo, men prisen er jo også deretter. Kunne jo kjøpt meg en Eizo til 7000-8000kr da jeg kjøpte skjerm forrige gang, men gikk for G400, litt mer 'bang-for-buck' tror jeg. Virker som om Eizo er på toppen på LCD-markedet også... det liker jeg. Ikke var toppmodellene (17") så dyre som jeg forventet meg heller. Tror jammen det blir en Eizo LCD på meg ved juletider jeg (såfremt det ikke kommer en eller annen produsent med et bedre produkt før den tid)

Noen som har en godt betalt jobb til meg i Oslo sentrum? :green:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fulgt med på 'Skjermfronten' i de siste par årene, og jeg skal i løpet av året kjøpe meg ny PC, og skjermen er (for meg) noe av det viktigste (siden jeg hater dårlig sortgjengivning og må ha generelt ganske ekstrem bildekvalitet for å være fornøyd, har en Sony G400E for øyeblikket, og er tåelig fornøyd med den)

Det er ikke så lenge siden CRT var totalt overlegne LCD-skjermer, men hvordan er ytelsen på dagens toppmodeller fra begge sider (da tenker jeg på kun toppmodeller, f.eks. fra Eizo). Bildekvalitet er selvfølgelig det avgjørende her.

Om du skal selge din G400 er jeg interesert.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Ville ha gått for en LaCie eller Eizo LCD skjerm, toppmodellene seff. Her er

fargegjengivelsen ekstremt bra. LaCie sin slår deres egne CRT (electron22blueIV)

i fargene, noe som er ektremt bra siden nevnte CRT er en av de beste på

markedet. ( her har Sony skjermene ingen sjanse :green: )

Vil du ha en skjerm med topp farger velg LaCie!

Kan jo nevne at eg har ingen peiling på hvordan denne fungere til spill, dette

er kun min erfaring når det gjelder bruk av skjerm til grafikk, bilder og førtrykk.

Lenke til kommentar

jeg skal like å se den skjermen som er råere enn NEC 2080 ux+ på fargene.

jeg tror photon20vision er sterkere enn NEC 2080 ux+ på et eneste område. ergonomien i bilde (men dette oppdages av kun 1% av brukerne), mens den får juling på alle andre punkter.

Gleder meg å se skjermen:)

Lenke til kommentar
Kan du ikke stikke på elkjøp, finne en lcd skjerm som du ville ha kjøpt, spille på den i en uke og hvis du ikke var fornøyd, gått tilbake , klaga og fått pengene tilbake.

Det tror jeg faktisk jeg hadde gjort(hvis det finnes en garanti eller reklamasjons rett)

Reklamasjonsrett er noe man har om det er feil på produktet. Elkjøps pengene tilbake garanti er noe de står for selv og har ingenting med om det er feil på produktet eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Trur LaCie sine LCDer  har optimaliserte Nec paneler i seg.

Om eg får tid denne veka så skal eg sjekke korleis LaCie photon20vison greier seg mot ein Nec 2080ux+ (ingen publisert test men berre ei lita samanlikning)

Har du fått tatt denne testen enda?

-Håvard

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Trur LaCie sine LCDer har optimaliserte Nec paneler i seg.

Om eg får tid denne veka så skal eg sjekke korleis LaCie photon20vison greier seg mot ein Nec 2080ux+ (ingen publisert test men berre ei lita samanlikning)

mvh

JanEirik

Fikk en ny Lacie photon20visionII på jobben i dag og ved siden av den gamle Apple 20" LCD Cinema Display klarer den seg veldig dårlig! Lacie skjermen er glossy og ekkel og se på sammenlignet med den matte og fine Apple skjermen.

Og med tanke på at den gamle 23" HD skjermen til Apple var mye bedre enn 20" som jeg har kan vi jo bare tenke oss hvor sykt bra de nye Apple skjermene er.

Jeg ville lagt ut 2000 ekstra og skaffa meg en Apple skjerm! Finere er de også :)

Lenke til kommentar

Har sett, lurt, testet og vurdert i lengre tid nå, endte opp med en CRT- LaCie Electronblue22IV, at noen påstår at LaCies LCDer er bedre i fargegjengivelsen ennderes CRTer er det mest latterlige jeg har hørt- noen som sa fargeblind? :yes: Men null etterslep, overlegen fargegjengivelse og sortnivå var det avgjørende, at LCD er så himla bra som alle vil ha det til må taes med en klype salt-TEST SELV! LCD kan bli en gigantisk nedtur! Uansett hva andre mener så trenger det ikke å passe deg- at noen sier at du er sikker hvis du kjøper den eller den f-eks Nec 2080UX+ er mao LATTERLIG!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...