Gå til innhold

Muligheten til å legge programmer i minne!

z00l

Anbefalte innlegg

Heisann !!!

Sitter å funderer på et par ting her, og lurer på om noen av dere der ut kanskje kan hjelpe meg.

Hvis man har nok RAM/Minne i maskinen, ville det ikke da være muligheten til å evnt. kjøre spill/programmer rett fra en virtuell minnedisk av noe slag. Husker at jeg for noen år siden var borti et slikt program som fungerte slik.

Lurer derfor på om noen vet om noen programmer som fungerer på denne måten?

Kunne f.eks tenkt meg å legge hele spill i minnet, for så å kjøre det derfra. Regner med at man bør ha 2-3 GB m/ RAM.

Hadde vært rått å kunne f.eks spillt treige spill som CM03-04, med den hastigheten minnet teoretisk klarer å jobbe med. Eller det blir vell mer korrekt å si det chipset på hovedkortet klarer.

Ramdisk tror jeg det programmet jeg var borti for noen år siden heter. Er ikke 100% sikker men.

Hvordan vil dette fungere i praksis ?

Er det mye ytelse å hente på det?

Takker for alle svar

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket OS har du? I XP kan du slå av pagefile. Vet ikke hvordan dette fungerer i praksis, men jeg antar at XP vil bruke pagingspace dersom du går tom for minne uten at jeg vet dette. Det er også verd å minne om at enkelte applikasjoner vil få problemer uten pagingspace (Photoshop o.l.)

:Edit sitter ikke på XP nå, men mener å huske at du krysser av for No Page file under advanced på performance options.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

La oss ta bf!...

Spillet tar ca 2gb med DesertCombat og Nyeste Patchene.

Så skal spillet legges opp i ramen under kjøring. 500mb bruker det ca.

+ Andre progs som skal bruke minne.

Da vil det si at du må nesten opp i 3gb ram for at dette skal gå... :hmm:

Lenke til kommentar

Men hva med et spill som f.eks Championship Manager 03-04, som jobber utrolig treigt p.g.a at hardisken hele tiden må jobbe med store mengder data. Ville jeg fått en veldig merkbar forskjell ?

Ser selvsagt ingen vits i dette, hvis forskjellen er minimal. Kunne likevell tenke meg at hvis man hadde utnyttet minnets hastighet og båndbredde, ville ting gått meget raskt. correct me if i'm wrong :)

-z00l-

Lenke til kommentar

De fleste spill er laget slik at ting som utviklerene /vet/ kommer til å ta tid å laste fra HDD blir i stedet lagt i hovedminnet (som er av typen RAM og tillater mye informasjon å bli funnet frem til og overført kjapt). Om spillet ditt har en "loading" før selve banen begynder eller lignende så er det ofte da innlasting av informasjon til minnet skjer. Altså er det ikke mye vits.

Lenke til kommentar

Skulle vært morsomt å prøvd dette.

spill som f.eks Cm 03-04, tar sykt lang tid å spille p.g.a all hardisk loadingen.

Selvsagt spiller CPU endel inn i nettopp dette spillet.

Spørsmålet er om det er verdt pengene rent ytelsesmessig.

Sett at man har f.eks 2 GB ledig minne til enhver tid, for å bruke til pagefile.

Man burde jo strengt tatt merket det i de programmer som du laster opp i pagefilen.

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...