Wazu Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Etter å ha overklokket litt, fant jeg ut at en ny CPU vifte og kjøleribbe måtte til for å holde temperaturen i CPU nede (den lå på over 50 grader C). Siden jeg har vindu i kabinettet ville jeg gjerne ha en vifte som tok seg godt ut, men samtidig kjølte bra. Det var da jeg kom over Coolermasters Jet 7. Med en gang jeg så den gikk det opp for meg at dette var viften for meg. De tekninske spesifikasjonene på viften er ifølge produsenten: Socket Type Socket A, 370, 462 Heat Sink Dimension 74x60x40 mm Heat Sink Material Copper base with Aluminum stacked fin Fan Dimension Blower 80x80x80 mm Fan Speed 1900~3500 rpm Fan Airflow 12.0~22.1 CFM Fan Air Pressure 3.15~10.70 mm H2O Fan Life Expectance 50,000 hrs Bearing Type Dual Ball Bearing Voltage Rating 5.0~13.8V Noise Level 21~41 dBA Connector 4 Pin (Power Input), 3 Pin (Speed Detection) Weight 490g Thermal Resistance Rja 0.53~0.42 ℃/W Application Application for AMD XP 3200+ and higher En ting jeg er veldig glad for med denne viften er det faktum at det følger med viftestyring for å kjøre viften på et sted mellom 1900 og 3500 rpm. Når jeg kjøpte viften var det første som slo meg at denne viften var STOR. Riktignok hadde jeg målt opp plassen inne i kabinettet, og forsikret meg om at den faktisk ville passe, men jeg ble alikevel overrsaket over størrelsen. Jet 7 og alt som fulgte med Så var det tid for montering. Etter litt pressing og grubling fikk jeg kjøleribben festet, og så var det bare å skru på igjen viften (som jeg hadde skrudd av for å lette monteringen). Viften kan monteres i den retning man vil oppå ribben, for meg ble dette med inntaket pekende framover. Medfølgende viften var det også paneler for å montere viftestyringen i enten en diskettbrønn eller i et ledig PCI-slot. Jeg ville orginalt plassere styringen foran, så jeg skulle slippe å strekke meg bak pc’en, men dette viste seg vanskelig da panelet ikke passet i diskettbrønnen. Så jeg måtte nøye meg med PCI-slot’et. Da alt var på plass så det svært stilig ut. Ferdig montert i kabinettet Det første jeg merket meg da strømmen ble skrudd på var at viften bråkte en del på full hastighet. En slags høy susing. Da jeg skrudde ned turtallet ble dette straks bedre, og på det laveste er ikke viften hørbar over de andre viftene i kabinettet. Når jeg spiller for eksempel Battlefield merker jeg dog ikke viften selv om den står på høyeste turtall. Viften har også to påmonterte LED’s, en rød bak og en hvit foran. Den røde står konstant på, mens den hvite blinker ca hvert 3 sekund, som for å simulere landingslysene på et fly. Ganske stilig synest jeg. Da jeg sjekket temperaturten for første gang ble jeg gledelig overrasket. Med standatviften som fulge med min AMD Athlon 2500+ (overklokket til 3200+) lå temperaturen på omkring 52 grader Celcius mens jeg ikke gjorde annet enn å surfe litt på internett. Med Jet 7 Var denne temperaturen sunket til 35 grader på fullt turtall og rundt 39 på laveste turtall. Stor forbedring må jeg si. Er veldig fornøyd med denne viften, og anbefaler den absolutt til de som vil ha noe stilig i vinduet sitt. Coolermaster Jet 7 koster 347 kroner på Flexi-data hvor jeg kjøpte den, men kan sikkert kjøpes noe billigere andre steder. Hjemmesiden til CoolerMaster finner du HER for mer informasjon. PLUSS: -Svært stilig design -Viftestyring -Mulighet for å montere viftestyring både foran og bak -God kjøling MINUS: -Panelet til diskettstasjonen passet ikke kabinettet mitt (det var ikke ”langt” nok til å nå bak til skruehullene) -Stor, kan vøre et problem for personer med plassproblemer -Støyende på full hastighet Lenke til kommentar
Echosiren Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Veldig bra:) så ut som om den mer eller mindre blokkerte vifta på strømforsyningen din, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 (endret) Jeg hadde Coolermaster Aero 7+, som faktisk blir regnet som en bedre kjøler enn Coolermaster Jet 7, tror heatsinken er bedre. Men men, det er kanskje vært å nevne det som gjør viften spesiel. "vanlige" kjølere har gjerne en heatsink, og en vanlig vifte oppå. Dette resulterer jo i at det omerådet rett under viften, altså kjernen på CPU`en det varmeste stedet, ikke får luft direkte fra viften. Det er her Coolermaster har gjort "gjennombrudd". Her blir luften nemmelig blåst direkte ned på hele CPU`en Men en god test, kunne kanskje hatt med informasjon om Rom temperatur osv, og hvor lenge du holdt det gående med spilling og stress tests før du sjekket tempen. Gjerne også pc setup som du testet viften på. EDIT: litt off topic, men jeg mener at Denne kjøleren, ihvertfall med to vifter montert, slår både Aero 7+ og Jet 7 på alle måter, både på støy nivå og kjøling.. kanskje litt stor og tung men.. Endret 26. juni 2004 av Earth657 Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Jeg har hatt Cooler Master Jet 7 selv og var fornøyd med kjølingen,men IKKE støynivået.Det står at den har 21Db på på laveste hastighet,men det stemmer ikke.Denne kjøleren er meget støyende! Jeg har nå GlacialTech Sillent Breeze 462 II og den er også oppgit til 21 Db.Forskjellen på støynivået er enormt.GlacialTech kjøleren er nermest lydløs,mens Jet 7 bråker voldsomt på laveste hastighet.Jeg har snakket med Microplex om dette og de har lovt meg å teste Jet7 kjøleren.Jeg kommer tilbake med testdata fra Microplex så snart de har fått testet den. Gå på Cooler Master sine hjemmesider,der har de oppgitt 2 forskjellige DB nivå.Den ene siden sier 21 Db og den andre sier 25 Db.Det er enorm forskjell! Eneste jeg kan si om denne kjøleren er at den ser kul ut,men resten er Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 EDIT: litt off topic, men jeg mener at Denne kjøleren, ihvertfall med to vifter montert, slår både Aero 7+ og Jet 7 på alle måter, både på støy nivå og kjøling.. kanskje litt stor og tung men.. Ënig! Mist kjøleren er bedre og MYE MYE mer stillegående.(Har prøvd Mist kjøleren selv). Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Jeg fikk mail fra Microplex i dag og de har nå testet Jet 7.De mener at den faktisk er stillegående og at det nok er feil på den kjøleren jeg har fått.Hvis dette stemmer kan jeg likevel anbefale Jet 7 kjøleren. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 Takk for tilbakemeldingene, siden dette er min første test var det et par ting jeg ikke tenkte på å ta med, så her kommer litt tilleggsinfo. Romtemperaturen ligger på rundt 20 grader . Temperaturen i kabinettet ligger på 24 grader. Pc'en pleier å stå på hele dagen, fra jeg står opp til jeg legger meg, og med viften på halvfullt ligger tempen på rundt 38 grader mot slutten av dagen. Med full load i fem minutter (har ike hatt tid til å teste over lenger tidsrom enda) går tempen opp til 46 grader (2200 rpm). Til sammenligning gikk tempen opp til over 60 grader før pc'en låste seg med den gamle viften, så jeg vil si det er en ganske stor forbedring. Viften tar opp litt plass foran strømforsyningen, men det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Ënig! Mist kjøleren er bedre og MYE MYE mer stillegående.(Har prøvd Mist kjøleren selv). Har selv en MIST kjøler og er Fornøyd Edit: glemmte å si at dette er en finfin test... Endret 4. juli 2004 av Imposter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå