mrmuffin Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Vil kjøpe digital speilrefleks og tenker på Nikon D70 m 18-70m, men ser samtidig at Canon, Pentax og bla. Kodak har nye produkter på trappene. Ønsker å kjøpe kamera i prisområdet 10-15.000,- ink. linse. Kan noen si meg om dette er et dumt tidspunkt å kjøpe kamera på? Vet noen om gode grunner til ikke å kjøpe D70 nå? Prismessig har den falt noe, men regner ikke med at den vil gå mye mer ned. Vil denne kategorien kameraer bli overfylt med produkter i løpet av et halvt år? Og hvordan vil D70'n hevde seg i årene som kommer? Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 For å si det enkelt: - Det kommer alltid nye kameraer. Hvis du venter på Canon, Pentax og Kodak sine, så kan du like godt vente på Nikon sitt svar på tiltale, som kommer noen måneder etter disse igjen. Og Canon, Pentax og Kodak sine kameraer som lanseres etter dette igjen... - Det er alltid/aldri (stryk det som ikke passer) et dumt tidspunkt å kjøpe et kamera på. Det kommer selvsagt alltid nye, bedre og billigere kameraer, og hvis du vil vente på det perfekte kjøpet så kan du like godt la være å kjøpe et kamera. På en annen side så går du glipp av gode fotomuligheter og motiver for hver dag du venter med å kjøpe kameraet. - Ja, det kommer flere og flere digitale speilreflekskameraer for oss vanlige forbrukere, og prisene vil fortsette å synke. Hvis du venter noen år så vil du helt sikkert kunne kjøpe et kamera som er mye bedre enn D70, til en brøkdel av prisen. Dersom du vil gjøre en best mulig investering rent økonomisk, så bør du holde deg unna digitale kameraer, og elektroniske produkter i det hele tatt for den saks skyld. Dersom du vil ta bilder, kjøp D70 og knips i vei. Det var mine "2 cents" om emnet. Lenke til kommentar
MrFuckUp Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg skal innrømme at digitalkameraer er ikke mitt område, men jeg vet ganske mye om forbrukerelektronikk generelt og kan jo komme med mine tanker.. Jeg tror nok du må vente 6-12mnd før det er nye aktuelle kameraer på markedet i Norge som stiller i samme klasse som 300D og D70. Ser en på motagelsen Nikon D70 har fått, så er det lite som taler mot at ikke de andre store aktørene også ønsker å spise litt av kaken som Canon og Nikon allerede har begynnt på. Tror nok også Canon vil komme med et nytt i denne prisklassen i nær fremtid. 300D har jo vært veldig populære og er fortsatt populære, men Nikons D70 er vel "arvtageren" i så måte. Så jeg tipper at Canon vil svare på "trusselen" fra Nikon om ikke alt for lenge. Prisnivået tror jeg ikke vil gå særlig ned de første 6-12mnd, men kanskje vi ser D70 med kitlinsen til 10 - 11k i enkelte tilfeller før året er omme? En ting er sikkert; flere kameraer kommer. Og de er sikkert bedre på mange områder enn både 300D og D70. Men om det lønner seg å vente får være opp til hver enkelt.. Jeg ventet ikke, og er en storfornøyd D70 eier Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 I tillegg til at jeg er helt enig med de svarene du allerede har fått kan jeg legge til at det kameraet du velger på ingen måte blir dårligere av at det lanseres nye kameraer... Roger Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Helt enig med Roger. Det finns et hav av gode digitale kompakter og dSLR på markedet, men utviklingen bringer oss stadig rimeligere og "bedre" kamera med finesser vi kanskje ikke har bruk for? Har vi f.eks. bruk for flere piksler? Ikke alle mener det. Les her. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Jeg tror helt sikkert det vil komme nyere og bedre kameraer mange ganger i året i all fremtid, men så lenge kameraet er bra nok til ditt bruk er det vel greit? Objektiver tror jeg ikke vil synke noe særlig i pris; de har jo ikke sunket så mye de siste 20 årene, og selve kameraet er jo bare en brøkdel av investeringen når du går for speilrefleks... Det eneste du "låser" når du velger D70, er at du blir nødt til å kjøpe kamera som kan bruke Nikon-objektiver hvis du i framtida kommer til å bytte ut selve kamerahuset. Så kan du beholde objektivene, og slippe å investere så mye neste gang. Men jeg tipper at Nikon og Canon kommer til å utvikle seg rimelig parallelt, og at det derfor ikke er noe problem å kjøpe Nikon også neste gang (om 10 år?). Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Litt artig sak I 1998 kostet et 2 MPixel Pro kamera (Canon EOS D2000) ca 130.000.- i dag får man det kameraet for ca 1500/2000.- med 256 minne 2 bat + +. Et 6 Mpixel Pro kamera kostet i 1995 ca 235.000.- Canon D30 selges nå brukt for rundt 6000.- og de kostet rundt 25.000 da de kom i oktober 2000 ! (og da får man masse ekstra!) Man får HyperProffe kamera i dag til rundt 20.000 (Nikon D2H Kampanje) så å investere i digital teknikk er et tapsprosjekt av de skjeldne !! D70 er et glimrende kamera som du vil få masse glede av. God kvalitet - enormt linseutvalg og stort bruktmarked (linser) til en særdeles billig penge. Alt de aller fleste trenger til det meste Jeg bruker ofte et FinePix s5000 også - er kjempefornøyd - det koster latterlige 3000.- Familien kan knipses men de kan ikke blåses opp i A-1 med det kameraet .. Ekke så ofte jeg trenger det Les Din Side's glimrende sak på "MegaPixel-Hysteriet" Lars. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Det eneste du "låser" når du velger D70, er at du blir nødt til å kjøpe kamera som kan bruke Nikon-objektiver hvis du i framtida kommer til å bytte ut selve kamerahuset. Joda, anderfo, du har helt rett i dette, men det betyr ikke, som du helt sikkert vet, at man må kjøpe Nikon-objektiver (Nikkor). Man må kjøpe objektiver med Nikon fatning, og det finnes et utall produsenter (Sigma(Tamron/Tokina...) for å nevne noen. Så hvis man velger Nikon hus er man rimelig åpen for objektiver fra mange leverandører. Det samme gjelder selvfølgelig om man velger Canon hus... Roger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå