Gå til innhold

Nikon D70 og Minnekort hastighet

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe meg en pakkeløsning bestående av Nikon D70 med 18-70mm, et par filtre etc, men det som volder meg hodebry er pris/ytelse på minnekortet. Ønsker i det minste et kort på 512mb, men ideelt 1GB. Prisene varierer noe sinnsykt fra under 2000 til opp mot 4000 noen steder. Skjønner hastigheten har mye å si, men hva trengs for å kunne bruke D70'n normalt? Jeg skal ta mye bilder i serie og da sier det seg vel sjøl at minnekortet må være raskt, men holder det med 36X? På komplett selges dette for rundt 1800 eller må jeg kjøpe Lexar til 3000?

Anbefalinger mtp. gode kort, nødvendig hastighet og alt annet dere kan komme på i denne sammenhengen blir satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av rent praktiske årsaker endte jeg med å kjøpe et 512 Mb TwinMos 70x CF kort. Er happy, men hvem vil ikke være det etter skarve 3 dagers bruk..? Jeg er klar over at jeg nå har kjøpt et kort som det hviler den dypeste forbannelse over og som vil gå i stykker ila en uke og at det eneste skikkelige gutter kjøper er SanDisk og Lexar. Jeg lover å gi tilbakemelding på Forumet hvis/når minnekortet kneler.

Uavhengig av fabrikant: 512 Mb vil ikke være nok hvis du vil fotografere i RAW. Kjøp 2 x 512 eller 1x1024.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Lexar 16x kort med kameraet og dette fungerte greit. I ettertid har jeg kjøpt inn enda et Lexar kort, denne ganger 40x og også dette fungerer utmerket (tar også mye seriebilder). Noe forskjell mellom de ser jeg ikke før jeg ev. har kjørt en måling, noe jeg neppe kommer til å foreta meg.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et Lexar 16x kort med kameraet og dette fungerte greit. I ettertid har jeg kjøpt inn enda et Lexar kort, denne ganger 40x og også dette fungerer utmerket (tar også mye seriebilder). Noe forskjell mellom de ser jeg ikke før jeg ev. har kjørt en måling, noe jeg neppe kommer til å foreta meg.

Har du Nikon D70? Hvis så, merker du ikke forskjell på 16x og 40x?

Da ser ikke jeg noen grunn til å kjøpe raskere (les:dyrere) minnekort til mitt kamera i alle fall..

Lenke til kommentar

Du merker ikke forskjell fordi bufferen i D70 holder fler enn fire bilder, opg laster over i bakgrunnen. I teorien merker du neppe forskjell før du fyller bufferen i en serie og så begynner på neste serie før bufferen har tømt seg. Det er skrivehastigheten til brikken som oppgis, ikke bufferminnet ;)

D70 er veldig bra sånn sett, etter hva jeg har sett og testet virker det nesten umulig å merke forskjell på Microdrive og SanDisk - men for en hardcore bruker som tyner kameraet til maks og vet hva han ser etter er det sikkert merkbart.

Gratulerer med fett kamera, da! Hadde tenkt å kjøpe 300d men etter å ha prøvekjørt litt D70 så virker 300d litt vel simpelt... :love:

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

NB: Tipset under var bassert på de første Muvo spillerne som kom. Nå i juni leser jeg på nette at de har endret slik at minnekorte nå opperert over ATA grensenitte og ikke standard CF interface. Som gjør det umulig å benytte dem som minnekort i digitalkameraer.

Noe er veldig veldig muffins her. Hele denne MP3 greia synes jeg har satt fokus på prising på minnemarkede, og NOEN holder unødvendige høye priser.

Om dere føler dere teknisk annlagt så kan dere jo kjøpe Creative Muvo2 4 GB MP3 spillere, ta ut det CF microdrive korte som er der. Da får dere 4 GB minnekort til 2300 kr (mot over 4000 om du BARE kjøper korte). Har du et 256 eller 512 CF kort liggende så legger du det inn igjen i MP3 spilleren.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...