-sargon- Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hei! Jeg har ett lite mount-problem: Når jeg mounter en vfat partisjon (f.eks hdc1) under f.eks /mnt/x får kun root tilgang til partisjonen. Jeg ønsker at alle vanlige brukere (under users) skal ha full kjøre, lese, skrivetilgang til partisjonen. Jeg vet jeg har sett en tråd om dette før, men fant ikke noe når jeg søkte... Håper dere kan hjelpe, trenger bare en liten link, eller hva jeg skal bruke i /etc/fstab i stede for default for partisjonen. Jeg har forresten aldri hatt det samme problemet under SUSE eller RedHat På forhånd takk!! Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Selv er jeg litt usikker på hvordan man kan gjøre dette. Løsningen jeg brukte før når jeg da hadde VFAT-partisjon så puttet jeg på umask=022. Hele cmden blir da: # mount -t vfat -o umask=022 /dev/hdc1 /mnt/vfat umask=022 sier bare noe om rettighetene gitt på mounten. Det vil da gi skriverettigheter til gruppen (til den som mounter) og andre. Det du eventuelt kan gjøre er å putte alt sammen i fstab og det blir da som: /dev/hdc1 /mnt/vfat vfat noauto,rw,user,umask=022 0 0 når du da rebooter (eller reloader cfgen om det er mulig) så vil du kunne skrive: $ mount /mnt/vfat og antakeligvis lese og skrive til partisjonen. Om du vil at det skal mountes automatisk så kan du bare skrive 'auto' istedenfor 'noauto'. Hvorvidt det jeg har skrevet er lurt å gjøre vet jeg ikke, men det har hvertfall fungert for meg tidligere. Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å kjøre det første alternativet som jeg viste det (# mount -t vfat -o umask=022 /dev/hdc1 /mnt/vfat) og sjekket om det fungerer. Om du så har lyst at det skal gjøres automatisk når du booter og slikt så er det bare å putte det inn i fstab og redigere litt. Hvis det er noe spesielt du lurer på så er det lurt å sjekke ut 'man mount' (på valgene du har ved å mounte) og 'man chmod' (på informasjon angående rettigheter). Til dere som mener jeg har skrevet noe galt; vær så snille og rett på meg. Jeg har veldig lyst til å lære dette ordentlig og kritikk er den beste måten - rafael Endret 20. juni 2004 av Rafael Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå