tivolieselet Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 http://www.skolelinux.org/no/ I dag ble Debian-baserte «Skolelinux» versjon 1.0 lansert. Mer enn tre års arbeid ligger bak, og lanseringen av 1.0 er en milepæl i Skolelinux historie. Skolelinux versjon 1.0 er første stabile utgave etter tre års utvikling. 47 utviklerversjoner og 3 testkandidater har vært lansert, og 93 skoler har registrert seg som testskoler – med en eksplosiv utvikling de siste månedene. Skolelinux er en ferdigkonfigurert nettverksløsning basert på Linuxdistribusjonen Debian – tilpasset skolers behov og ressurser. Viktige endringer siden siste testkandidat er: * Forbedringer i installasjonsprogrammet, samt oversettelser. * Oppdatert maskinvaredatabase så mer maskinvare oppdages. * Oppgradert J2RE fra 1.3 til 1.4 * Sikkerhetsoppdateringer: cvs, kdelibs, krb5 og linux. Prosjektet oppfordrer så mange som mulig til å prøve ut den nye versjonen og gi tilbakemeldinger slik at neste versjon blir enda bedre. For dem som ønsker å gi generelle tilbakemeldinger henviser vi til diskusjonslistene. For konkrete feilmeldinger, bruk Bugzilla. http://www.skolelinux.org/no/news_archive/...skolelinux_v1.0 noen som har testet den? og hvordan går det med norsk oversettelse av openoffice? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Vil bare si ifra at jeg støtter dere fullt ut! Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Go skolelinux! Oppslag på Slashdot tilogmed! Den norske OO.org fungerer helt fint, iallefall på windows boxen min.. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Den norske OO.org fungerer helt fint, iallefall på windows boxen min.. ehh.. så du rebooter for å bruke openoffice? det hadde da vært fint om du finner en norsk versjon av openoffice på openoffice.org, den er ikke der. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg kan ikke se at dette prosjektet har en fremtid, så tregt som det utvikler seg. Men for all del - bare styr på Lenke til kommentar
mariux Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Det første som slår meg er at de bruker veldig gammel programvare, men det er kanskje for å beholde de lave maskinvarekravene. KDE 2 og gtk1-gimp Endret 21. juni 2004 av mariux Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 OO 1.1.2 har norsk oversettelse klar i CVS. Hilsen /me som henger på norsk-mailing-lista Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 De har mye "gammel" programvare fordi de benytter mye av stable repositoriet til debian. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Eg har ikkje brukt Linux noko mykje og har bare nett testa skule linux. men Slik eg forsto det så er det berekna på at ein skal ha ein server på kva skule med skulelinux. Dette vil jo kansje bli eit praktisk problem på mindre skuler? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 men de har da med backports eller .no også? Men ville vært overrasket hvis ikke oo 1.1.2 kommer ganske snart. BTW. oo 2.0 kommer i desember trur eg Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Skolelinux kjører i utgangspunktet kun debian woody-pakker (noe som går treig i oppdatering av software, fordi det kun gis ut sikkerhetsfixer, ikke vanlige oppgraderinger, og debian i utgangspunktet er treig på å gi ut nye versjoner). De pakkene som woody ikke er bra nok er det noen som har laget pakkene selv, men da står de også ansvarlige for sikkerhetsoppdateringer til de pakkene. KDE er ikke oppdatert, da dette er en så kritisk del av systemet at ingen tørr å påta seg å følge med på pakkene. Mozilla ble oppgradert nå i våres da mozilla 1.0 var alt for gammel til å kunne brukes på endel websider, og backportene ikke fungerte på grunn av feil GCC-versjon. Seinere kommer Skolelinux til å basere seg i størst mulig grad på debian testing, som gjerne har mer oppdatert software; men dette skjer ikke ennå. (såvidt jeg har skjønt så skal skolelinux ha tilgang til å uploade direkte i testing-arkivet til debian....). Tror nok det blir nærmere versjon 2.0 om et par år....... :/ Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det første som slår meg er at de bruker veldig gammel programvare, men det er kanskje for å beholde de lave maskinvarekravene.KDE 2 og gtk1-gimp Gimp2 er vel bare i prøvefasen? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 gimp 2 er da stable den. Virker i allefall bånnsolid på meg! BTW. gimp 2 er skremmende - det er utrolig brukervennlig! (uvanlig for gimp) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Det går for tregt! TREGT! Skolelinux har ikke sjans hvis de fortsetter slik. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Hmm... Tror du noen skole gidder å reinstallere alle de 10-500 pc'ne de har hver 3. måned? Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Det går for tregt! TREGT! Skolelinux har ikke sjans hvis de fortsetter slik. Nå som du har fått så god tid, så kanskje du kan hjelpe til Lenke til kommentar
pett Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hmm... Tror du noen skole gidder å reinstallere alle de 10-500 pc'ne de har hver 3. måned? Greia er vel at de bare trenger å oppgradere på serveren, resten av pcene kjører jo bare os fra den... Kan jo gjøres uten at noen merker noe særlig til det.... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 ehh? Tykke klienter på skoleliunux er IKKE diskløse. Tynne er, men likevel. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Hmm... Tror du noen skole gidder å reinstallere alle de 10-500 pc'ne de har hver 3. måned? vel det hadde nok holdt med en apt-get dist-upgrade, det fynker til og med i cron. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Den norske OO.org fungerer helt fint, iallefall på windows boxen min.. ehh.. så du rebooter for å bruke openoffice? det hadde da vært fint om du finner en norsk versjon av openoffice på openoffice.org, den er ikke der. Nei, men har ikke prøvd den norsk utgaven på linux (den engelske følger med de fleste distribusjoner, når jeg lastet ned for windows valgte jeg norsk) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå