Gå til innhold

sprengt prosessor hjelp

ole69

Anbefalte innlegg

Skulle hjelpe en venn med å sjekke hva som var feil med maskina hans. Jeg tok min prosessor og satte den i hans maskin, ingenting skjedde. Så jeg satte den på plass i mi maskin igjen; ingenting skjedde da heller. Så jeg regner med at den er blitt ødelagt av hovedkortet til den kaputte maskina.

Spørsmålet mitt er nå: må jeg kjøpe nytt hovedkort til min pc, eller går det an å bare bytte prosessoren?

Det er en Compaq presario 3wv396. Det er en AMD athlon 1,1 ghz cpu. sdram (ikke ddr, den ble kjøpt i 2000.). Jeg er fornøyd med maskina og har ikke lyst å "oppgradere" den ennå.

Hva slags prosessor går i såfall å benytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en AMD athlon 1,1 ghz cpu.
CPU historie er ikke min sterke side men finnes 1,1 Athlon? Sikker på at det ikke er duron.

Athlon 1100Mhz finnes. Ikke i salg nå, men den var på markedet for et par tre år siden. Det er den første oppgraderinga av originale K7-designet og versjonen som kom før Palomino (som var den første Athlon XP).

Athlon 1100Mhz er bedre kjent som Thunderbird, en 0,18 eller 0,25 micron CPU med 256kB L2 cache og ikke hardware prefetch. Hardware Prefetch kom først med Palomino ( og Duron-versjonen, Morgan) i formen Athlon XP. Athlon var varme jævler og hadde lenge varmerekorden, noe som har forfulgt AMD som et dårlig rykte helt opp til idag. Nye Intel CPUer og et par AthlonXP har slått den "rekorden" for leeenge siden.

Lenke til kommentar
Det er en AMD athlon 1,1 ghz cpu.
CPU historie er ikke min sterke side men finnes 1,1 Athlon? Sikker på at det ikke er duron.

Athlon 1100Mhz finnes. Ikke i salg nå, men den var på markedet for et par tre år siden. Det er den første oppgraderinga av originale K7-designet og versjonen som kom før Palomino (som var den første Athlon XP).

Athlon 1100Mhz er bedre kjent som Thunderbird, en 0,18 eller 0,25 micron CPU med 256kB L2 cache og ikke hardware prefetch. Hardware Prefetch kom først med Palomino ( og Duron-versjonen, Morgan) i formen Athlon XP. Athlon var varme jævler og hadde lenge varmerekorden, noe som har forfulgt AMD som et dårlig rykte helt opp til idag. Nye Intel CPUer og et par AthlonXP har slått den "rekorden" for leeenge siden.

Takker, da har jeg lært noe i dag og.

Lenke til kommentar
Er litt spent på hvilket HK som sto i de maskinene .....

Siden det er sdram lurer jeg på om hovedkortet støtter 266mhz buss. Jeg har letet på compaq og får ikke ut hvem som har produsert, eller hvilket hovedkort som står i den. Det står UWAVE på det.

Spørsmålet er: Kan jeg kjøpe en 266 mhz (buss) prosessor og bruke den?

Lenke til kommentar

Hadde Athlon 1.1ghz "Thunderbird" I min Asus A7M266 HK jeg, som jeg kjøpte i 2001. Så Athlon 1.1ghz finnes nok det ja :thumbup:

Cpuen hadde bare en bus på 200mhz, husker det irriterte meg leenge, siden jeg ikke fikk utnyttet rammen på 266 mhz :) maskina klikka på mystisk vis, hver gang jeg satte fsb opp på normal (133)

Når står det i en AthlonXP 1700+ på 131mhz fsb, siden rammen ikke takler 133mhz ??

Så bushastighet er nå 260mhz i stedet for 266mhz.

SÆRT!

Endret av Erad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...