Gå til innhold

EUs grunnlov ferdig!

Anbefalte innlegg

En historisk handling. For første gang i EUs historie har man kommet frem til enighet om en felles konstitusjon. Dette er en seier for demokratiet og viser nok engang våre kjære "nei til eu" horder at enighet er mulig i EU. For dette er en prestasjon; EUs nye grunnlov inkluderer alle 25 land med vidt forskjellige interesser - alt fra britiske motstander til nye østeuropeiske demokrater. Vår oppgave som tilhengere av norsk EU medlemskap må bli å informere andre om hva som nå har skjedd og hvilke innflytelse det har for Norge.

For de av dere som er interessert i å lese konstitusjonen kan den lastes ned her. Ellers kan jeg anbefale en av de to artiklene Aftenposten har om EUs grunnlov; Europa og dens gode forfatning og hvorvidt EUs grunnlov er viktig for oss.

Alt i alt er dette et steg i riktig retning, og nærmere den nærhetspolitikken vi vil ha i EU. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer til alle de 25 medlemslandene, dette er en historisk dag.

EU er en fredsinsitusjon likesom det er en økonomisk frisone. Det er bare for hele landet, JA- som NEI-tilhengere å akseptere at store ting skjer i Europa, og at vi strengt tatt selv burde sittet der og fattet beslutninger i fellesskap med dem.

Lenke til kommentar

lastet ned den nye "grunnloven", men den var jo driit lang.

Noen som kan gi meg en kort oversikt over maktfordelingen, og de viktiste prinsippene i EU nå?

noe lignende: vi har regjering, storting, og domstoler i Norge, de blir valgt sånn, og har disse arbeidsoppgavene, og kan bli avsatt/valgt slik.

Lenke til kommentar
Noen som kan gi meg en kort oversikt over maktfordelingen, og de viktiste prinsippene i EU nå?

noe lignende: vi har regjering, storting, og domstoler i Norge, de blir valgt sånn, og har disse arbeidsoppgavene, og kan bli avsatt/valgt slik.

Du kan lese en svensk (ja, de er med i EU :p) oversikt over de forskjellige instansene her. Du kan også laste ned en PowerPoint presentasjon (som ikke er så lang) om EUs grunnlov her.

Lenke til kommentar
Gratulerer til alle de 25 medlemslandene, dette er en historisk dag.

EU er en fredsinsitusjon likesom det er en økonomisk frisone. Det er bare for hele landet, JA- som NEI-tilhengere å akseptere at store ting skjer i Europa, og at vi strengt tatt selv burde sittet der og fattet beslutninger i fellesskap med dem.

Vi får krysse fingrene våre og håpe vi blir med i EU. Når er det avstemning for det?

Lenke til kommentar
Innflytelse meg i ræva. Norge er et lite land, og vi får dermed en innflytelse som forsvinner HELT i alle reglene vi får prakket på oss.

Hehe, merkelige argumenter du har, men uansett; det blir litt dumt å diskutere EU med en kommunist fordir EU _heldigvis_ bygger på andre verdier. EUs verdigrunnlag baserer seg ikke på "sett inn kommunistisk piss her" ideologi.

Og om du gidder å orientere deg litt før du åpner munnen, eller rettere sagt. skriver ned slike argumenter som 'meg i ræva' så anbefaler jeg deg å orientere deg litt om hvordan makten blir fordelt i EU.

Lenke til kommentar
Hehe, merkelige argumenter du har, men uansett; det blir litt dumt å diskutere EU med en kommunist fordir EU _heldigvis_ bygger på andre verdier. EUs verdigrunnlag baserer seg ikke på "sett inn kommunistisk piss her" ideologi.

Hvorfor blir det dumt å diskutere EU med en som setter demokratiske verdier foran makt? Jeg støtter gjerne ting som ikke bygger på "kommunistisk piss", så lenge de tjener det norske folk, og ikke bare de evige opphøyde borgerne/eliten.

Og om du gidder å orientere deg litt før du åpner munnen, eller rettere sagt. skriver ned slike argumenter som 'meg i ræva' så anbefaler jeg deg å orientere deg litt om hvordan makten blir fordelt i EU.

'meg i ræva' er like bra som 'sett inn kommunistisk piss her'. Og ikke prøv deg med hersketeknikker.

Lenke til kommentar

Maktfordeling i EU er relativt ok, innflytelse øker ikke proposjonalt med folketall. Selv er jeg motstander av EU, men der ikke på dette punktet jeg stiller med kritisk (kanskje mer til den praktiske gjennomføringen og korrupsjon når det gjelder maktspørsmål)

Uansett... greit at de dumper kristenetikken, det er ihvertfall et steg i riktig retning. Tar nok uansett et par hundre år før det i det hele tatt kan falle meg inn å bli en ja-person.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir det dumt å diskutere EU med en som setter demokratiske verdier foran makt? Jeg støtter gjerne ting som ikke bygger på "kommunistisk piss", så lenge de tjener det norske folk, og ikke bare de evige opphøyde borgerne/eliten.

Hm, paradoksalt spør du meg.

Er ikke vi i Norge rike? Jo.

Og du støtter altså det som tjener det norske folk - altså innbyggerne i det landet der det i følge FN er best å bo i, ergo den "evige opphøyde borgerne/eliten" som dere kommunister fint kaller det. Hm, hvor ble det av likhet? Det dere er så glad i; likhet. Hvorfor ikke åpne for at land fra øst-Europa skal kunne integrere seg med oss rike?

:hmm: Forstå det den som kan. Jeg har alltid hatt vanskeligheter med å forstå dere røde ;)

Lenke til kommentar

Hvordan integrere seg med oss rike? De fattige landene vil som vanlig gå ut som taperne. Produksjonen flyttes til de fattige, billige landene, mens verdiene som vanlig flyttes vestover.

Hva er sammenhengen med likhet og integrasjon? At vestlige nasjoner tjener på østlige er da ikke noe nytt. Kapitalistene tjener på de som taper.

Lenke til kommentar
Hvordan integrere seg med oss rike? De fattige landene vil som vanlig gå ut som taperne. Produksjonen flyttes til de fattige, billige landene, mens verdiene som vanlig flyttes vestover.

Hva er sammenhengen med likhet og integrasjon? At vestlige nasjoner tjener på østlige er da ikke noe nytt. Kapitalistene tjener på de som taper.

Hva gjorde kommunismen bedre for de øst-europeiske landene? Det ble noen grufulle tiår for innbyggerne bak jernteppet. Vi får se hva EU kan utrette, men jeg har faktisk tro på en velstandsøkning. Den første utfordringen er å få bukt med den skyhøye arbeidsledigheten som holder disse landene nede.

Lenke til kommentar
Hva gjorde kommunismen bedre for de øst-europeiske landene? Det ble noen grufulle tiår for innbyggerne bak jernteppet. Vi får se hva EU kan utrette, men jeg har faktisk tro på en velstandsøkning. Den første utfordringen er å få bukt med den skyhøye arbeidsledigheten som holder disse landene nede.

Hva har det med saken å gjøre? Forsåvidt så er det noget overdrevet hvor jævlig folk hadde det i sovjetunionen.

Og arbeidsledigheten har jo økt voldsomt i øst-europa før og like etter at de ble med i EU. Landene måtte tilpasse seg EU for å få bli med i ØMU, og dette måtte de begynne med FØR de ble med i EU. Og dette har kostet, både arbeidsplasser og velstand. Og Polen regnet faktisk med å få 1 million nye arbeidsledige i jordbruket pga industrijordbrukets innmarsj.

Ellers så vil det frie arbeidsmarkedet føre med seg at høyt utdannede vil flytte til vesteuropa for å få seg en godt betalt jobb, det samme gjelder andre ressurspersoner. At slike mennesker flytter bort er ikke akkurat ett godt utgangspunkt for velstandsøkning.

øst-europernes lave lønnsnivå vil også påvirke den vesteuropeiske arbeiders lønn, da øst-europeiske arbeidere kan jobbe hvor de vil i EU-området og vil kreve MYE lavere lønn, dårligere rettigheter osv, og dette vil legge ett press på vesteuropeiske arbeideres lønn og rettigheter.

Snakker om solidaritet.

Lenke til kommentar

Det gjør det ikke noe bedre å sammenligne med sovjets jerngrep. Jeg synes sovjet er like ille som du synes, og har ingenting til overs for imperier. Stalin var den som satte en stopper for utviklinga mot kommunismen, og tok kontrollen over det meste med sitt regime. Men det gjør det ikke mindre ille at de østlige landene nok en gang må gå gjennom dette. Å gå ut som taperne.

Når du sier EU vil medføre velstandsøkning. For hvem? Tror du de lavtlønnede arbeiderne får det noe bedre når de blir utnyttet av internasjonale selskaper, eller tenker du mer på de som allerede har det godt, og nå kan utvide markedet sitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...