petterg Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Kan noen forklare den praktiske nytten av å sette s-rettigheter på mapper? Altså chmod u+s [mappenavn] og chmod g+s [mappenavn] Jeg har fått med meg at dersom man setter suid på en fil så vil alle som kjører den fila kjøre den som om de var innlogget som eieren av denne, men hva skjer egentlig med mapper? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Dette brukes på programmer som vet hvordan de skal behandle rettigheter, men må kjøres som root. F.eks, passwd-kommandoen gir brukeren muligheten til å skifte passordet sitt. For at det skal gjøres må /etc/passwd redigeres, og bare root kan gjøre det. Men, passwd er setuid root, så når en bruker kjører kommandoen passwd, så "kjører han passwd som root", altså passwd har tilgangene til root. Det som er skummelt med setuid, er hvis det er sikkerhetshull i programmene. En buffer-overflow kan i verste fall gi hvem som helst av shellbrukerne root på systemet ditt. Not good, not good. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Med SUID og SGID på mapper vil filer hvem som helst (som har tilgang til det) oppretter inni mappen være eid av den brukeren/gruppen som mappen er SUID/SGID. Eksempel: public_html i alle home-dir'ene på serveren min er SGID apache, slik at alle filer som brukeren stapper inn i public_html-en sin automatisk blir eid av gruppen apache (dette er slik at han lettere skal kunne beskytte filer mot innsyn fra andre brukere, mens apache fortsatt skal kunne servere innholdet). Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hmm... Det jeg må gjøre med incoming mappa på ftp'n min da. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Med SUID og SGID på mapper vil filer hvem som helst (som har tilgang til det) oppretter inni mappen være eid av den brukeren/gruppen som mappen er SUID/SGID. Eksempel: public_html i alle home-dir'ene på serveren min er SGID apache, slik at alle filer som brukeren stapper inn i public_html-en sin automatisk blir eid av gruppen apache (dette er slik at han lettere skal kunne beskytte filer mot innsyn fra andre brukere, mens apache fortsatt skal kunne servere innholdet). Praktisk. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå