Gå til innhold

Video- eller digitalkamera?

Anbefalte innlegg

Har lyst til at hvis jeg først skal svi av sure penger på kamera, så skal det ha både videofunksjon med TV-kvalitet (dvs ca 640 x 480 eller litt under, og 25-30 fps) og også kunne ta gode stillbilder (minst 1600 x 1200, helst en god del mer). Gjerne også billig, men man kan som kjent bare velge to av tre, så jeg går for de to første.

Er det ingen kameraer som klarer begge delene?

For kompakt- og speilreflekskameraene forstår jeg det sånn at det er datastrømmen ved fullkvalitet video som setter grenser for kompaktkameraene, at de fleste minnekort ikke klarer å spise unna så fort eller lagre så mye. Finnes det alternativer, f.eks iPod-lignende harddiskbaserte kameraer? Hvis ikke, vet noen hvorfor ikke? Hadde ikke det vært et kjempekonsept?

For videokameraer: skjønner ikke hvorfor CCD-brikkene som sitter i skal være så veldig underlegne selv billige kompaktdigitalkameraer, men det er de jo stort sett. Eller finnes det unntak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, leste noen tester av det. Veldig lekker sak der. Meget bra tips, spesielt til den prisen.

Men plutselig ble jeg mer kresen. Sammenlignet bildekvaliteten på ulike kameraer, og det er helt klart et problem med det W1 gjør for å redusere støyen i bildene. De er veldig rene og fine, ja, men detaljene ser ut til å gå fyken. På full oppløsning ser det ut som om bildene er kjørt igjennom en slags Smart Blur (for dem som kjenner det filteret fra photoshop): de små detaljene, feks i teksturer og flater, forsvinner.

Når jeg resizet de sample-bildene som var tatt med W1 ned 50% så de jo drit nydelige ut. Men det betyr jo at vil man ha god bildekvalitet er dette i praksis et 1.25 Mpix-kamera. Vet at dette er et problem som gjelder mange kameraer, det betyr kanskje at jeg egentlig ser etter et kamera på 8-10 Mpix (siden jeg må kompensere ned), med nær DVD-kvalitet på videoen. Og til ca 4000 kr. :dribble:

Ja, dere ler nå, men bare vent! I år 2015 er dette på markedet og da skal dere få svelge latteren tenker jeg!

Edit: Make that år 2060. Det skal jo også få plass i lommen og ha innebygd mobiltelefon.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...