fjondotten Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hei Har fått i oppdrag av pappa å kjøpe ny maskin, og tenkte da på juni-tilbudet til www.mpx.no, med en del enkle modifiseringer... Sjekk ut tilbudet her Maskinen skal hovedsakelig brukes til hjemmekontor, så det siste innen hardware er ikke nødvendig, som f.eks et sykt grafikkort...Men som pappa sier; "Maskinen skal holde ei god stund". Med andre ord skal det være en maskin som ikke trengs å byttes ut om to-tre års tid...Max budsjett blir ca 14 000,- Det viktigste er at maskinen skal holde et par år, ikke koste for mye (+/- 14 000) og at den har flat-skjerm... Nedenfor følger mpx's tilbud, med mindre modifiseringer som jeg har kommentert under... I og med at det er et pakke-tilbud kan jeg ikke foreta all verdens endringer, men har prøvd meg på et par mindre forandringer... 1 stk. Thermaltake TR2 M6 CPU Kjøler Socket 754/940, XP3400+, fra 21dbA 1 stk. Standard kabinett vifte - 80x80x25mm 12V DC, 2300RPM 1 stk. SilverPower 350W ATX Strømforsyning Active PFC, DualFan, Low-Noise, fra 21db 1 stk. Casetek Midi-Tower Kabinett SORT/SØLV ATX, m/dør & airduct USB2.0, U/power 1 stk. Albatron K8X800 Pro II Socket 754 HK K8T800,S-ATA RAID,FW,DDR400,LYD,GbLAN 1 stk. AMD Athlon64 XP3000+ 2.0GHz HT Socket754 512kB Cache, BULK 1 stk. TwinMOS 512MB DDR PC3200 184pins, 400Mhz, CL2.5, 32Mx8/16 1 stk. TwinMOS 512MB DDR PC3200 184pins, 400Mhz, CL2.5, 32Mx8/16 (Dobbelt med Ram) 1 stk. Maxtor 200GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA 7200RPM, 9ms, 8MB cache, Serial ATA 1 stk. Triplex Radeon 9600 256MB Skjermkort 8X AGP, 128BIT, DDR, CRT+TV+DVI, Retail 1 stk. NEC ND-2510A DVD±RW 8x Dual layer - SORT Intern, Bulk 1 stk. Apacer 3.5" 7-In-1 Reader USB2 Black CF I&II/SM/MMC/SD/MS/MS Pro 1 stk. Belkin 54Mbps Trådløst nettverkskort PCI 802.11g 1 stk. Sony Diskettstasjon 3.5" 1.44MB SORT Floppy 1 stk. Logitech Internet Pro Keyboard Bulk 1pk - Sort - PS2 1 stk. Logitech Premium Opt. Wheel Mouse BULK 1pk - USB/PS2 - Sort 1 stk. Dynalink TAS106H PCI ISDN BULK PCI ISDN (Har bare ISDN, så jeg trenger et ISDN-kort) 1 stk. Dallas JP-671 aktive høyttalere Sort 2stk høyttalere, 3D Stereo Sound 1 stk. Microsoft Windows XP Home Norsk OEM 1 bruker, Norsk, SP1a, OEM 1 stk. Cyberlink PowerDVD XP 5.0 OEM For DVD-ROM, 2 kanaler lyd 1 stk. Ahead Nero Burning ROM 6.0 Express OEM CD/DVD-Recorder software 1 stk. Microsoft Office 2003 Basic OEM single, Norsk, Word, Excel, Outlook (I stedet for Works 7.0) 1 stk. PC Service/Support Pack 3 år, 3 dager PC På Stedet Service 3år, 3 dg. resp.tid 1 stk. Trend PC-cillin Internet Security OEM Personal Firewall/SPAM/Antivirus 3 år(3 år i stedet for 1 år) 1 stk. BenQ 17" LCD Monitor, FP731 Silver 1280x1024, 0.25, TCO99. Som dere ser ovenfor har jeg lagt til 512 MB Ram (Maskinen skal som sagt vare et par år), et ISDN-kort (Jeg vet, ikke så kjapt, men har ikke tilgang på ADSL), og Office 2003 Basic. Valgte også tre års abonnement på anti-virus programmet siden maskinen skal vare en stund. Det jeg er på utkikk etter fra dere, er ikke nødvendigvis masse tips om hvor jeg kan få denne maskinen 250 kroner billigere eller lignende, men mer en "bekreftelse" på at jeg ikke bæsjer totalt på leggen hvis jeg går for dette tillbudet... Er dette et godt tilbud til denne prisen (14 000,-)? Er skjermen god (skal hovedsakelig brukes til kontor-applikasjoner)? En av hovedgrunnene til at jeg går for dette tilbudet er at mpx har en flott garanti-ordning som varer i 3 år, og at denne maskinen vant DinSide's juni-kåring... Samtidig med at jeg bestiller denne maskinen, skal jeg også bestille en multifunksjons-skriver. Sjekket ut hva de hadde hos mpx, og valget står mellom "HP OfficeJet 6110" til 3190 og " "HP OfficeJet 7110" til 4590... Pris-differansen er på ca 1400 kroner, så det jeg lurte på er om det er verdt å bruke de ekstra kronene på litt kjappere utskriftshastighet. Er det flere forskjeller mellom disse, bortsett fra at 7110'en er litt kjappere og tar flere ark? Noen som har erfaringer med noen av disse? Dersom det ikke er mer enn dette som er forskjellen, tror jeg at vi kommer til å gå for den billigste, 6110... På forhånd takk Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Maskinen skal hovedsakelig brukes til hjemmekontor, så det siste innen hardware er ikke nødvendig, som f.eks et sykt grafikkort...Men som pappa sier; "Maskinen skal holde ei god stund". Med andre ord skal det være en maskin som ikke trengs å byttes ut om to-tre års tid...Max budsjett blir ca 14 000,-Det viktigste er at maskinen skal holde et par år, ikke koste for mye (+/- 14 000) og at den har flat-skjerm... Er det bare jeg som får en MAC-følelse nå?? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...1.3.1.1.0?61,15 EDIT: Og mac er ikke noe stort, farlig dovendyr som bare har mindre ytelse og høyere pris. Den er riktignok ikke så hissig som sine mer populære slektninger, og det gjør den også mye mer til å stole på. Vi har en MAC(står på loftet nå), og har tidligere hatt to andre, og ikke EN ENESTE gang må den omstartes eller lignende for å kunne brukes. Tror den siste macen ble kjøpt i 96-97 en gang, og, selv om jeg ikke har brukt den på ett år eller så, er jeg sikker på at den er i full stand. ja, så var det den linken... Endret 21. juni 2004 av smeboe Lenke til kommentar
jihn Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 smeboe, linken din fungerer ikke.... Lenke til kommentar
andylove Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Har du sett reklamen for dell hvor man spør om man har kjøpt mer enn man trenger og MONSTER maskinen er i fokus? Jeg tror nok pappaen din vil bli veldig fornøyd med denne dataen, og jeg tror han vil være like fornøyd med den om tre år også. Flatskjerm, mye minne og stor harddisk er selvfølgelig et pluss, og det hjelper godt på med et fint skjermkort. Maskinen du har valgt er veldig bra og kraftig, samtidig som den er fremtidsrettet. Så langt ser jo alt bra ut. Men vil pappaen din for det første skjønne seg på alt det nye og fantastiske han har fått og er behovet der for alt som følger med? Og har du fått med det viktigste? Det er ikke bare slik at utstyret skal fungere, men man skal også skjønne hvordan utstyret brukes i tillegg til at det skal ha en praktisk betydning. Jeg er helt enig med deg at maskinen skal vare en stund og at garantiordningen er veldig praktisk med tanke på hvem som er brukeren av dette produktet. Om du skal bruke denne maskinen på lik linje med far, så ville i allefall jeg gått for dette produktet Løp&Kjøp! Tror nok pappa ler når han en dag innser hva slags monster som befinner seg på kontoret ps: Pass på at skjermen du velger har minst mulig respons tid, bruk heller noen ekstra kr her, for skjermen er den viktigste komponente for at man skal få en god helhetsfølelse av datamaskinen. Et annet viktig poeng er at man tar vare på øynene sine om man velger en god skjerm. Har du lite kr, så gå heller ned på antall RAM og sats heller på en bedre skjerm. Ikke glem DVI inngang!! Endret 21. juni 2004 av andylove Lenke til kommentar
obos Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) hvorfor betale noe når kan få det gratis? 1 stk. Trend PC-cillin Internet Security OEM Personal Firewall/SPAM/Antivirus 3 år(3 år i stedet for 1 år) her kan du laste ned en del gratis programvarer http://www.dinside.no/php/art.php?id=3435 for spam, brannmur og antivirus http://www.dinside.no/php/art.php?id=93496&=katnav Endret 21. juni 2004 av obos Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det er helt sikkert en maskin som duger for faren din. Regner med at maskinen ikke skal spilles så mye med? Når man tar i betraktning at han får med Office og XP til denne prisen syns jeg ikke det er så ille. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Selve maskinen vil nok holde bra den. Hadde det vært et bedre skjermkort hadde den funka fint i spill også, men det var ikke bruksområde skjønner jeg. Med tanke på hva du får, er 14000,- ganske rimelig. Det var ganske mye ting der faktisk... (Har aldri hørt om Trend PC-cillin Internett Security...) Lenke til kommentar
fjondotten Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Takk for seriøse tilbakemeldinger... Tror nok jeg går for denne maskinen, ja... Angående den anti-virus greia, så var den inkludert i prisen, og kunne ikke velges bort. 3 års abonnement koster bare 150 kroner mer, så jeg gidder ikke stresse med å laste ned masse gratis... Ikke mine penger... Ingen som har hørt noe om denne skjermen? Eller multifunksjons-skriveren? Ser skjermen har responstid på 25ms... Har ikke så god peiling på dette, men er 25ms dårlig? Eller sånn midt på treet? [Edit] Tok vekk den ene skjermen, da den var dyrere enn jeg først trodde... På forhånd takk for alle seriøse svar... Endret 21. juni 2004 av fjondotten Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 25ms er i utgangspunktet ikke dårlig, men alle leverandører har sin måte å måle ms på, så det kan jo være dårlig også. Skjermstandardene heter enten TCO-99 eller TCO-03, og den siste vil nok gi den mest kritiske vurderingen. Men se på den macen jeg har linket til, evt. finner du storebrødrene inne på samme siden Nå skal linken være i orden.. Lenke til kommentar
Shader Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hvis faren til trådstarter ikke skal bruke maskinen til spilling, holder det i lange baner med 25 ms... Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Er det bare jeg som får en MAC-følelse nå?? ja, så var det den linken... gå inn her og velg den dyreste! Derfor bør du velge mac! Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Bare ett spm.. Dere har ingen lisenser til forskjellige programmvarer, så som office osv fra tidligere? Jeg mener, det spiller (nesten) ingen rolle hvis du har office 2000 eller office xp. Vanligvis er jo office ganske dyrt, men orker ikke finne ut hvis det blir billigere å finne en annen pc uten programvare... hehe. Så glem det jeg skrev der! Men uansett, virker som en meget fin PC det der. Tror han kommer til å bli meget tilfreds med den. Og den kommer til å holde bra til surfing, skriving og litt kabal i mer enn 3 år.. Morfar bruker fortsatt sin P2 som han fikk for 7 år siden (Hehe, fikk og fikk. Han fikk den for ca 18 000 kr uten skjerm...). Men den skal snart skiftes ut nå. Han har brukt den til å surfe, skrive og lage hjemmesider. Og han bruker den fortsatt (Ennda han fikk seg en laptop for 1 år siden). hmmm, ble litt off topic her, men for å konkludere litt.. Gå for den PCn du Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Er det bare jeg som får en MAC-følelse nå?? ja, så var det den linken... gå inn her og velg den dyreste! Derfor bør du velge mac! Går visst ikke an å linke generelt til apple.com, MasteR... Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Eg villa aldri trudd min far hadde vårte tilfreds med ein MAC. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Er det bare jeg som får en MAC-følelse nå?? ja, så var det den linken... gå inn her og velg den dyreste! Derfor bør du velge mac! Går visst ikke an å linke generelt til apple.com, MasteR... kjipt Men velg den dyreste Ibooken her (der det er bilde av to laptoper.... Derfor bør du velge mac! Lenke til kommentar
fjondotten Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Heisann... Gikk for den datamaskinen som jeg nevnte i første posten min... Takk for gode og seriøse svar... -Snakkis pakkis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå