iNas Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Til alle forum-venner: Jeg har et spørsmål om SuSe Linux til alle dugelige og udugelige IT-hoder. Det jeg gjerne vil vite er hvor mange av dere som er brukere av SuSe Linux og hvor mange som kan tenke seg å gå over til SuSe Linux i nærmeste fremtid (6 mnd til 2 år)? På gjentrykk! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Har brukt SUSE i flere år (i tillegg til flere andre distroer). Testet den første gang da jeg fikk med versjon 6.4 på en DVD med et datablad for lenge siden. Har siden brukt flere nyere versjoner, og har nå 8.2 på en eldre server og 9.1 på en adskillig sprekere desktop-PC. Alltid en fornøyelse å bruke SUSE Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Såvidt jeg har forstått er SUSE (det skrives SUSE nå vel?) en ferdigoppakket distro slik som f.ex RedHat/Fedora og Mandrake. Slike distroer bruker jeg ikke selv så derfor kommer ikke jeg til å gå over til det. Har aldri prøvd SUSE heller. Btw, post 500 faktisk Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Enig med Langbein. Jeg er jo egentlig hva mange kaller en distro-hore, men SuSE er det alltid gøy å kjøre. Det er etter min mening den beste av alle de store Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Bruker selv SUSE 9.1 mye på jobben, og er kjempefornøyd med det. Har også kjørt SUSE før jeg gikk over fra PC til Mac. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Har nylig lastet ned og installert SuSe 9.1. Min første Linux distro, så jeg finner nye utfordringer hver dag. Så langt positivt inntrykk av Linuxverdenen. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 hva er det egentlig du vil med denne posten? jo, dersom de gir ut isoer og er litt mere gpl vennlige som de har vist i dag feks. når de la ut en cd til instalasjon. så kan jeg gå helt over til de. eks. så har både mandrake og fedora (redhat) isoer endten så kommer isoene med engang (fedora) eller så kommer de litt etterpå (mandrake). for meg så er det helt uintrisangt å måtte kjøpe en distro, som består av gpl software. jeg har lenge brukt mandrake cooker (utviklingsversjonen) og det laster jeg ned gratis, jeg får ikke med noen ikke gpl varere, men så var jeg fornøyd med dette, jeg rapoterte bug og testet diversje stuff. dersom suse gir meg og andre som vil ha free isoes av gpl, fint at de selger en anen versjon med eks jre osv og tjener penger på dette. men dersom de forsetter så forsetter jeg med å kjøre suse, har hatt det instalert i den siste måneden, og er veldig fornøyd. de mangler openoffice på norsk, (men det er ikke kommet ut så det er ikke deres feil) og jeg savner en versjon som mandrake cooker eller redhat har rowride. altså en versjon som er under utvikling. btw: de trenger å si og hvordan de lisensene deres er? er det hele saken gpl? eller? jeg lastet ned de 5 pro cdenen i fra tux.org, og sann jeg har skjønt det så er det nå etter at yast ble gpl, lov til å gi ut isoer (jeg kan gi deg en kopi osv) men ikke lov til å selge den (siden den har eks. suns jre) jeg la til merke at det var en her på forumet som postet at han satt opp en ftp server en isoen på, dette ble stengt av en moderator. jeg sa at det var lov siden yast var blitt gpl, og at han ikke solgte dette. Moderatorern kan ha vært i tvil og stengte hele posten http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=242514 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=242087 noe som de (suse) bør få en oppklaring i. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) jo, dersom de gir ut isoer og er litt mere gpl vennlige som de har vist i dag feks. når de la ut en cd til instalasjon. så kan jeg gå helt over til de. http://fr2.rpmfind.net/linux/SuSE-Linux/i3...ersonal-x86.iso eller http://www.suse.com/us/private/download/ftp/int_mirrors.html Liten artikkel om at de har gitt ut isoer her http://slashdot.org/articles/04/06/20/1722...tid=187&tid=190 Endret 20. juni 2004 av dvj Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 tivolieselet: Du kan også laste ned en liten boot.iso for så å gjøre en installasjon fra ftp/http servere. Forstår ikke helt problemet. Denne muligheten er jo faktisk den beste etter min mening. Jeg installerer Mandrake på samme måten Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 vel, jeg skrev at de har lagt ut en iso idag, men det er en første isoen de har gitt ut som går ann i instalere. dersom de forsetter med dette så er det bra. boot.iso er veldig kjedelig å bruke når du har en 704 linje, da er isoer veldig mye bedre. jeg ber ikke om noen pro versjon til fri nedlasting, men noe sann som fedora eller mandrake har det.. ja jeg har suse instalert nå. men jeg venter å se om denne iso holdningen deres forsetter før jeg konventere flere boxer over til suse. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 De har da sluppet ISO til personal. Men ftp install? Glem det - jeg har ISDN! Men gleder meg til å teste suse på lappisen Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Slutter meg til tivolieselet :- Hvorfor spør du? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Har installert SUSE på serverne på jobben denne uka (skal kjøre novell på skolene i tønsberg og nøtterøy kommuner), og kommer nok til rappe med meg noen lisenser på pro etter hvert for å bli kjent med det. Ellers snakket jeg med den ene teknikkeren som jobber med Novell/SUSE og han sa at i løpet av høsten kommer det til å skje mye spennende med SUSE (hørte ikke akkurat hva han sa for vi var inne på serverrommet når det skjedde, og der bråker det _LITT_, men at ISOene skal bli lettere tilgjengelig var en av mange ting) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg har stort sett holdt meg til Slackware. Har brukt det i et par år nå. Ellers har jeg vært innom RedHat, som er eneste Lunixdistro som er garantert å fungere smertefritt med Maya. Men fikk det til i slack etter hvert så. Ellers har jeg freebsd på p75'en. Bruker så lite ressurser atte... Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Eg installerte 9.0 i går Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Fikk 9.1 for noen uker siden. Er strålende fornøyd. Eneste er at jeg ikke har funnet noen drivere for Linux som passer til nettverkskortet mitt. Jeg sliter også med å skru på 3d supporten, og får ikke winexen til å funke helt bra. Men ettersom jeg bruker Susen mest til arbeid, er ikke det så farlig. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Jøss! Samtlige personer i denne tråden skriver SuSE feil, liten "u" - resten store. (slik står det iallfall på mine 3 SuSE-bokser og manualer :]) Selv liker jeg ikke SuSE og det har jeg sagt før. Det er for rotete for min del. Bloat og vanskelig å vedlikeholde korrekt. Redigert: teit orddeling Endret 22. juni 2004 av Velmont Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Jøss! Samtlige personer i denne tråden skriver SuSE feil, liten "u" - resten store. (slik står det iallfall på mine 3 SuSE bokser og manualer :]) Veeel, du orddelte. Jeg vet ikke hva som er værst, orddele eller skrive et navn litt feil (det er jo ikke akkurat "case sensitive") . SuSE (merk skrivemåte Velmont:)) var den første distroen jeg prøvde skikkelig, og var veldig fornøyd. Dette var kanskje fordi alt fungerte med en gang, i motsetning til det slackware gjorde. Fikk ikke testet mulighetene som finnes i distroen, så jeg tror ikke jeg kan uttale meg noe mer om akkurat det. Endret 22. juni 2004 av sim Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Veeel, du orddelte. Jeg vet ikke hva som er værst, orddele eller skrive et navn litt feil (det er jo ikke akkurat "case sensitive") . SuSE (merk skrivemåte Velmont:)) var den første distroen jeg prøvde skikkelig, og var veldig fornøyd. Dette var kanskje fordi alt fungerte med en gang, i motsetning til det slackware gjorde. Fikk ikke testet mulighetene som finnes i distroen, så jeg tror ikke jeg kan uttale meg noe mer om akkurat det. Den orddelinga var såpass avansert - det var et egennavn, ikke norsk som sådan. Å putte dette sammen med "bokser" virka litt rart og lite naturlig. Men jeg har nå strek iallfall. Endret 22. juni 2004 av Velmont Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 SuSE byttet navnet til SUSE for et halvt års tid siden; tenker det var i forbindelse med Novell-kjøpet av SuSE. Se ellers skrivemåten i tekstene på www.suse.com (logoene derimot er fortsatt med liten u) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå