Gå til innhold

Hvordan gå fram hvis man skal klage på karakterer?

sluffy

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en 3er i engelsk nå, og den blir stående på vitnemålet mitt resten av livet. Problemet er at jeg mener at jeg skulle hatt 4, og så har jeg hatt en lærer som gir gode karakterer til de hun liker, og dårlige til de hun misliker. Og jeg er da på feil side av skalaen.

Hvordan skal man gå fram når man skal klage på karakterer?

Jeg har desverre ikke tatt vare på det jeg har fått igjen av prøver og innleveringer (dum som jeg er), så jeg kan få et problem med å bevise at jeg fortjener bedre.

Er det noe frister på når klagen må være inne?

Pappa preiket om at det var 3 uker eller noe sånnt i henhold til en eller annen lov, på skolen er det noen som har nevnt 10 dager. Men når jeg fikk karakterene mine (Onsdag denne uken) sa de noe om at klager måtte være inne på Mandag, altså i morgen. Hva er det som er riktig her, og har det veldig mye å si?

På forhånd takk.

mvh.

Sluffy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beskjeden vi fikk var at det var bare mye papirarbeid for lærer og elev, og at det uansett ikke ble noen annen karakter, og at det faktisk var større sjanse for å gå ned.

Skal jo tas med i beregningen hvilken lærer som sa det også, da...

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har fått 3 på en stil som jeg kan huske, resten har jeg fått bedre på... Og så har hun satt oss til å gjøre ting som ikke har noe som helst med engelskpensum å gjøre, og satt karakter på det (hvordan vi spiller i skuespill, som vi har hatt 15 minutter på å forberede)

I tillegg til dette har hun vært en sinnsylt dårlig veileder, og hun har ikke gjort noe for at vi skal forbedre oss faglig sett (hun har ikke engang giddet å si hvorfor vi fikk karakteren vi fikk)

Lenke til kommentar

Hvis du har vert stille muntlig så kan de ha noe å si. Noen dustette lærere går altfor mye utfra hva en gjør ut av seg muntlig :dontgetit:

Religion:

Prøve 1: Var på sesjon. Hu sa jeg ikke behøvde og ta den, det ville ikke telle no så lenge jeg var på neste.

Prøve 2: Fikk 6/5

Karakter for det halvåret: 4

Neste halvår.

Prøve 1: Gjore like mye, og følte selv jeg kunne mer en på forige. fikk 4. Alle fikk mye lavere en det de fikk forige prøve. Lærern sa ho hadde vert for snill. Ho presterte også å si at ho bedømte oss allmenn hardere en idredtsfag. Så de på idretsfag kunne lettere få bra karakter.

Prosjekt: 5

Karakter for halåret: 4 (mer forstålig en den for forige halvår da)

I historie fikk jeg 5. Har ikke sakt et pip i timane der heller.

Eksamen er det 10 dagers klagerett på. Trur det er det på de andre også.

Lenke til kommentar

snakk med lærern i faget, få en forklaring, er du ikke fornøyd, snakk med rådgiver om hva du skal gjøre...

EDIT: er på eksamen man får en ny sensur, og da er det en liten sjanse for å gå ned. Tror ikke du kan gå ned hvis du klager på standpunkt.

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Jeg klaget på gymkarakteren ifjor. fikk 5, men jeg mente jeg fortjente 6. (noe læreren igrunn også var enig i, men av forskjellige årsaker ikke kunne gi meg en 6'r). Så jeg fant frem læreplanen, og argumenterte på grunnlag av den. Og det gikk bra det, jeg fikk en 6'r.

Så bare prøv, men pass på å ha læreplanen (er det ikke det det er da?...) på din side, sjekk den først mht til det dere har lært og gjort i timene.

lykke til! :yes:

Lenke til kommentar

Faen, klagefristen var 10 dager etter offentliggjøringsdato. Dvs. at fristen går ut i dag, uansett om jeg har fått karakterene eller ikke. Og jeg kommer meg ikke ned på skolen.

Tile helvete med det, 3 i engelsk er ikke så gale. Det er jo faktisk en del som sliter med å oppnå den karakteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...