Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk

Ueland

Anbefalte innlegg

Personlig gir jeg blaffen i sjanger. Hver og et band som er unikt, det er det som er ekte musikk. Å spille etter oppskrift er hykleri.

Emperor er Emperor, og kjennes igjen som Emperor. Satyricon er Satyricon, Mars Volta er Mars Volta. De har ingen røtter de er bundet til å følge, de stoppes bare av sin egen fantasi.

6655360[/snapback]

Amen.

(Men gjelder ikke Satyricon. De har slengt seg på "Hvilke låter vil selge og gjøre oss rike?"-oppskriften IMO. Dessuten så er de kjedelige live. :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørt på IX Equilibrium? Om du ikke hører gitar og tydelig vokal der, burde du ta en øresjekk sammen med neitakk(fordi han hører ekko ved å lese ting på forum)

6655339[/snapback]

Uuuuu look at me wanna be tøff. Når du gjentar akkurat det samme som jeg har sagt tidligere, i tillegg som om du skal fortelle meg hvordan det fungerer, så tillater jeg meg å varsle om at det er ekko her. Ekko som i bildespråk :)

Lenke til kommentar
Ja. :)

6655351[/snapback]

Flinke gutten :)

En ting er å ikke like musikken, men å komme med argumenter som ikke eksisterer blir nok litt feil. Jeg skal ikke lange for mye ut om alle skivene til Emperor, men de jeg har hørt(de aller fleste) passer alt ganske bra sammen, volum-messig altså.

6655359[/snapback]

Har hørt alle Emperor-platene tusenvis av ganger, og alikevel finner jeg produksjonen helt på trynet.

*roe seg ned med en sigarett og en øl*

Lenke til kommentar
For vel ta den korte versjonen da: Hvorfor er Mayhem så cult? De har bare 1 skikkelig black metal skive, DMDS. Deathcrush er like mye death som black. Og GDoW er MYE lenger unna black metal enn det Emperor's "Anthems to the Welkin at Dusk" er.

6655190[/snapback]

Det.

Er pisspreik. =D

Deathcrush er BLACK. Som faen. Svart, svartere, Deathcrush. Og death, kafan?

A Grand Declaration Of War er ei eksperimentell plate eller konseptalbum om du vil, ikkje har eg påstått at det er hardbarka BM heller. Ei plate som kom ut i 2000 (!) skal ikkje vere grunn til å ta fra Mayhem den kultstatusen dei fortjener. Og å trekke fram èi plate av Mayhem som kom i 2000 når Emperor har produsert piss (mine ord) fra 1994 blir ikkje anna enn eit halvhjerta forsøk i eit svakt åndedrag på å trekke Mayhem ned i søla. For fortsatte dei slik etterpå? NAJ. Sett på Chimera. Og høyr etter. Ikkje høyr, høyr etter. Emperor har dratt det vidare og vidare og vidare, og etter 1994 drog dei den joggumensan litt for langt og. Emperor har heller aldri fokusert på det grunnleggande ved blackmetal. Allerede der er det eit eller anna som skurrer med å gi dei kultstat

us. Kultstatus innan noko dei ikkje har vore med på..?

Og kvifor Mayhem framstår som eit kultband? Dei var praktisk talt motoren i det vesle miljøet i 5år, og Dead var den personen som meir enn nokon andre nokonsinne har levd og ånda for det han dreiv med, saman med ein gjeng av dei beste frontfigurane BM nokon gong har hatt. Hadde han skutt seg eller ei, hadde Euro blitt kjøttdeig eller ei. Det handlar om musikken. Mayhem IST KVLT. Skal Windir bli kultband fordi Bakken ikkje hadde vett til å ta på seg overtrekksbukse?

Greit at folk er fan, blodfan, fanboy, whatever. Men å påstå at bandet blir eit kultband fordi ein diggar det soooo baaaad omgelzk blir mongofjongo.

Lenke til kommentar
Uuuuu look at me wanna be tøff. Når du gjentar akkurat det samme som jeg har sagt tidligere, i tillegg som om du skal fortelle meg hvordan det fungerer, så tillater jeg meg å varsle om at det er ekko her. Ekko som i bildespråk :)

6655372[/snapback]

Hvorfor skulle jeg fortelle deg noe jeg har lest du har skrevet før? Mao, har jeg ikke lest det. Og jeg skjønte godt hva du mente med ekko, men jeg må da få lov å more meg litt alikevel.

edit:

Emperor har heller aldri fokusert på det grunnleggande ved blackmetal.

Nei, de har spilt akkurat hva de har lyst til å spille der og da. Dermed har de utviklet seg vekk fra den orginale sounden og klassisk black metal. De har vært progressive av seg. Er det feil?

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Burzum er kultband det. Og det langt over landegrensene. Det er band som Burzum som gjør at nordmenn for et ettermæle. Drit i om det er positivt eller ikke, Burzum har skrevet seg inn i historiebøkene og blir dyrket over alt.

Nydelig:

180px-Burzum_hvislysettaross.jpg

men jeg må da få lov å more meg litt alikevel

Du legger ikke aksjer igjen hos meg iallefall ;)

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Satrucci_: Nå vil jeg si at Emperor har stor status innen symfonisk black metal. (I den grad dette hele tatt kan kalles black metal.)

Synes du trekker Emperor litt langt ned i søla. Enten en liker dem eller ei, de har faktisk høy status blant mange innen metal. Og uavhengi av musikken så var de med i black metal miljøet...

On the offside: Faen så kvasse vi er når vi diskuterer. Ikke rart mange holder seg unna Backstage, de får jo sjokk av all sarkasmen vi slenger i alle retninger. :p

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Du legger ikke aksjer igjen hos meg iallefall

Ikke meningen heller. Som TLZ skriver, blir det krangle med klør og never med en gang det blir diskusjon her, og den lille "spøken" min var et halvhjertet forsøk på å lysne opp litt.

edit:

Okey neitakk, det der var nesten så bra sagt at jeg ville ha det i signaturen.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Jeg har aldri påstått at Emperor er et cult-band i black metal miljøet, jeg spurte hva som gjorde Mayhem så cult, iforhold til Emperor (mest som et eksempel). Det besvarte du ganske bra. (Skal også nevnes at jeg trudde GDoW kom ut tidligere enn 2000, sry.)

Hvilke 5 år var de motoren? Darkthrone var da aktive som få siden 91 og utover. Immortal og Burzum kom også ganske fort på banen.

Og Deathcrush har veldig mye death metal i seg. Nedstemte gitarer, "gore"-tekster.

Lenke til kommentar
Du legger ikke aksjer igjen hos meg iallefall

Ikke meningen heller. Som TLZ skriver, blir det krangle med klør og never med en gang det blir diskusjon her, og den lille "spøken" min var et halvhjertet forsøk på å lysne opp litt.

6655446[/snapback]

:love:

Skjønner mer og mer hvorfor jeg alltid har elsket deg. Du er helten min...

Lenke til kommentar
Hvilke 5 år var de motoren? Darkthrone var da aktive som få siden 91  og utover. Immortal og Burzum kom også ganske fort på banen.

Mayhem var vel før de bandene, de begynte vel sent 80-tall? Var vel første black metal bandet i Norge?

(Skyt meg hvis jeg tar feil her.)

Tror jeg skal på MotStøy jeg og, hadde vært morsomt å se Emperor live i hjembyen..

Gjør det. :)

EDIT: Førstepost på side 600!

(Lurer på hvem som får første på 666. :green:)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...