Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk

Ueland

Anbefalte innlegg

De bygget hus for norsk Black Metal ja, men band som Venom startet løpet mot sjangeren tross at det de spilte ikke minnet mye om dagens BM.

6654711[/snapback]

Jeg vil tro at i de siste 10-15årene har Emperor hatt større påvirkning på blackmetal enn det Darkthrone har hatt, selv om Darkthrone sparket igang mye av det vi kjenner som oldschool black metal. Men det er jo ingen som bryr seg om det. Ingen bryr seg om Darkthrone startet noe som helst, da ville det jo være de som lå på toppen i utlandet og ikke Dimmu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venom skal ha en ting, de fant opp uttrykket "Black Metal". Selvsagt var det ikke det vi regner for Black Metal de startet, men jeg regner Venom for å ha sluppet den aller første fisen.

Venom is a black/speed metal band, formed in late 1978, in Gateshead, a town near Newcastle upon Tyne, England. Influenced by rock and heavy metal acts such as Judas Priest, The Sex Pistols, KISS and Motörhead, Venom created a sound as well as an image that would be a big influence to early death, black, and thrash metal bands at the time, and the pioneers of the genre of black metal. Mayhem, Slayer, Metallica, Megadeth, Anthrax, Death, Testament, Hellhammer, Exodus, Eudoxis and Morbid Angel cite Venom as a major influence. Though musically they are more closely related to speed metal, it was their lyrical topics and harsher vocals which separated them from other bands at the time (usually dealing with Satan and Hell and other "black" topics). Their first two records, Welcome to Hell in 1981 and Black Metal in 1982, set the bar for black metal to follow. The original members went by the pseudonyms Cronos, Mantas, and Abaddon.
Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Emperor har nok ikke hatt noe som helst innflytelse på "old school black metal".

Men symfonisk black metal. Den "oppfant" de omtrent. De har nok hatt en stor innflytelse på band som Dimmu Borgir og Anorexia Nervosa. '

På de siste platene gikk jo Emperor litt vekk fra typisk black metal og begynte å spille mer generell ekstrem metall/prog metal. Jeg vil tippe at de kommer til å ha innflytelse på en del band og, men vi har ikke sett dem ennda. ^^

neitakk: Skal nevnes at såpass tildig som du nevner nå så var black metal og death metal essensielt den samme greien, var vel ikke før 90-tallet de "separerte" seg.

Noe som også er verdt å nevne er at det utrolig mange norske black metal band som egentlig var death metal band og gikk over. (Dette gjelder vel bla. både Darkthrone og Immortal?)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
En ting kan vi vel konstatere, og det er at alt har opphav i Black Sabbath, både når det gjelder uttrykksmåte, provokasjon og endring i musikkstil.

6654794[/snapback]

Skal ikke si meg uenig i det.

Satryicon spilte litt av en Sabbath sang på konserten i Quart for å "pay tribute" til røttene sine. :)

Lenke til kommentar
neitakk: Skal nevnes at såpass tildig som du nevner nå så var black metal og death metal essensielt den samme greien, var vel ikke før 90-tallet de "separerte" seg.

6654787[/snapback]

Eller at vi begynte å omtale to forskjellige grener. Tidligere ble det vel bare kalt Trash? Mener å huske at vi på starten av nittitallet så på Trash som skikkelig hard musikk. I dag høres Trash ut som en beskrivelse av bløtere musikk.

Lenke til kommentar

6654787[/snapback]

Eller at vi begynte å omtale to forskjellige grener. Tidligere ble det vel bare kalt Trash? Mener å huske at vi på starten av nittitallet så på Trash som skikkelig hard musikk. I dag høres Trash ut som en beskrivelse av bløtere musikk.

6654809[/snapback]

Nisj.

Lamb of God, Pantera, Kreator, Susperia er thrash. Det er hardt. Ikke all thrash er like "snilt" som Metallica. ;)

Skal være sagt at noe av de lå i grenseland mellom death/black og thrash. (Band ble ikke plutselig mer ekstreme, ting foregrikk gradvis.) Skal dessuten være sagt at sjangere i metall handler om mer enn hvor ekstreme de er. Ta senere Death-skiver, de er death metal, men faktisk ikke såå veldig harde. Men riffestilen, rytmene og struktureren på sangene er death som bare det.

(Nei, jeg er ikke interessert å ta sjangerunkediskusjonen om Death etterhvert ble thrash-metal eller ei. Jeg mener de IKKE ble det. Ferdig med det. :p)

EDIT: Greit gir meg, tok feil ang. Death. :p

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Ta senere Death-skiver, de er death metal, men faktisk ikke såå veldig harde. Men riffestilen, rytmene og struktureren på sangene er death som bare det.

6654900[/snapback]

Death er ikke så veldig harde?

For det første, de velger et klart lydbilde over grumsete, som igjen gjør at det "bilr hardt". For det andre, de mikser kompleksitet med tenk som polyrytmiske figurer. For det tredje, riffestilen til Death er ikke mye death-metal aktig og rytmene beveger seg over i DT-stil på de siste albumene.

Ta deg ei bolle!

Nå ble jeg mektig provosert.

Lenke til kommentar
Nisj.

Lamb of God, Pantera, Kreator, Susperia er thrash. Det er hardt. Ikke all thrash er like "snilt" som Metallica. ;)

Skal være sagt at noe av de lå i grenseland mellom death/black og thrash. (Band ble ikke plutselig mer ekstreme, ting foregrikk gradvis.) Skal dessuten være sagt at sjangere i metall handler om mer enn hvor ekstreme de er. Ta senere Death-skiver, de er death metal, men faktisk ikke såå veldig harde. Men riffestilen, rytmene og struktureren på sangene er death som bare det.

(Nei, jeg er ikke interessert å ta sjangerunkediskusjonen om Death etterhvert ble thrash-metal eller ei. Jeg mener de IKKE ble det. Ferdig med det. :p)

6654900[/snapback]

Det jeg prøvde å si var at vi ikke omtaler eldre musikk med de samme sjangrene i dag som det vi gjorde før. På basis av det vi kjenner i dag, kan vi klassifisere musikk på en annen måte enn man gjorde tidligere.

Misforstå meg riktig, jeg husker godt at vi omtalte Trash-musikk som noe annet i 1990, enn det jeg tenker på som Trash i dag. Heavy Metal var også et ofte brukt uttrykk den gang, som dagens ungdomsgenerasjon behandler litt annerledes.

Lenke til kommentar
Darkthrone har ikke samme fanbase som Emperor.

You'd be surprised. Ta en titt på Scream-forumet f.eks. Stappfult av Darkthrone fanboys. :p

Bathory var et viktig band :)

Essensielt. Det første ekte black metal bandet etter dagens standarer.

Noe som også er verdt å nevne er at det utrolig mange norske black metal band som egentlig var death metal band og gikk over. (Dette gjelder vel bla. både Darkthrone og Immortal?)

Stemmer. Arcturus var også et death metal band som kalte seg Mortem, men skiftet navn og gikk over til en mer black metal lignende stil. (Før de forandret stil enda en gang og ble mer progressive.)

Lenke til kommentar
Den er gitt ut en gang på VHS, og to ganger på DVD, den siste DVD-utgivelsen har annet cover og inneholder videoen til "Empty" (genial video). Vet ikke om lydkvaliteten er forskjellig på de to DVD'ene, men den nyeste DVD'en har hvertfall veldig kurrant lyd.

6654520[/snapback]

K, styr unna førsteutgivelsen på DVD jaffal. Herregud, den suger.

Det er godt. Emperor er imo det største innen blackmetal Norge noengang har fostrert. Greit, jeg synes Old Mans Child er bedre, men de har ikke i nærheten samme "kultstatus" som Emperor har.

Emperor har like mykje kultstatus som nokon andre av dei større banda. Ta Immortal, Satyricon, f.eks. Klarer ikkje å sjå for meg at nokon av dei har nokon serleg stor grad av kultstatus i det heile eigenteleg.

Det er 3 band i norsk blackmetalhistorie som eiger et snev at kultstatus: Darkthrone, Mayhem og Burzum. Emperor har heile vegen fokusert på å utvide blackmetal til noko anna.

Hva med Darkthrone da? Vil påstå at de er det største metalbandet Norge noen gang har fostret.

6654663[/snapback]

Nemlig. <3

Jeg vil tro at i de siste 10-15årene har Emperor hatt større påvirkning på blackmetal enn det Darkthrone har hatt, selv om Darkthrone sparket igang mye av det vi kjenner som oldschool black metal. Men det er jo ingen som bryr seg om det. Ingen bryr seg om Darkthrone startet noe som helst, da ville det jo være de som lå på toppen i utlandet og  ikke Dimmu.

6654745[/snapback]

Dei siste 10 åra har Emperor hatt like mykje påverkning på Blackmetal som mora mi har hatt på John Deere traktorer. Etter 1994 har dei sklidd meir og meir vekk frå grunnsjangeren. Emperor har laga èi, eg gjentar - èi - plate som har markert seg i blackmetal-historia, nemleg In the Nightside Eclipse fra 1994.

Venom skal ha en ting, de fant opp uttrykket "Black Metal". Selvsagt var det ikke det vi regner for Black Metal de startet, men jeg regner Venom for å ha sluppet den aller første fisen.

6654750[/snapback]

Seinare Venom blir rekna som 1.gen blackmetal saman med ein del andre band fra siste halvdel av 80-talet. Dei starta ikkje med det soundet vi med ein gong tenkjer på som blackmetal, men dei begynte å leike med okkultisme og satanisme i tekstane og det var dei som la den tidlegare omtalte første mursteinen for alt som kom etterpå. Vi kan godt sei det slik at band som Venom og Mercyful Fate la den første steinen, og andre band som Darkthrone og Mayhem bygde huset. :) Det vi kjenner som "oldschool blackmetal" no er bølge nr.2.

Edit: Omg, kan ikkje skrive slik og gløyme Bathory. :blush:

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

neitakk:

1. Sjangeren heter thrash ;)

2. På samme måte som musikken utvikler sjangerne seg og blir deffinert mer og mer. Og ved at den utvikler seg blir band som før var klassifisert som kun "heavy metal" plassert under f.eks speed eller thrash.

edit:

Dei siste 10 åra har Emperor hatt like mykje påverkning på Blackmetal som mora mi har hatt på John Deere traktorer.

Dæsken for en påvirkningsfull mor!

Poenget mitt var heller at Emperor har blitt akkurat såpass komeriselt at de har fått en grei mengde etterfølgere. Og å påstå at Emperor ikke er et av bandene som har hjulpet å gjøre dagens black metal såpass melodisk og symfonisk som den er blir feil.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Emperor har like mykje kultstatus som nokon andre av dei større banda. Ta Immortal, Satyricon, f.eks. Klarer ikkje å sjå for meg at nokon av dei har nokon serleg stor grad av kultstatus i det heile eigenteleg.

Det er 3 band i norsk blackmetalhistorie som eiger et snev at kultstatus: Darkthrone, Mayhem og Burzum. Emperor har heile vegen fokusert på å utvide blackmetal til noko anna.

6655111[/snapback]

Visdom.

Går visst inflasjon i kvltstatus-erklæringer her.

Lenke til kommentar

ARG! Nå hadde jeg skrevet et langt svar på Kim sitt innlegg, så kom jeg borti noe og Opera lukka seg. :(

For vel ta den korte versjonen da: Hvorfor er Mayhem så cult? De har bare 1 skikkelig black metal skive, DMDS. Deathcrush er like mye death som black. Og GDoW er MYE lenger unna black metal enn det Emperor's "Anthems to the Welkin at Dusk" er.

Edit: GDoW = Grand Decleration of War

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...