Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk


Ueland

Anbefalte innlegg

Over til noe spennende iforhold til country: Trollfest.

 

Noen som har sjekket ut det nye albumet Brakebein? Har såvidt hørt på en sang, men høres ut som lovende vorspiel musikk i mine ører. En liten morsom ting med den sangen de har lagt ut som sample, Den Åpne Sjø, er at de har samplet en liten del av Raske Menn - Verdenshistorien på 5 minutter, nermere spesifisert: "I`ve just arraived in my fantastic boat!"

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Over til noe spennende iforhold til country:

6605355[/snapback]

Hva behager?

6605383[/snapback]

 

Da snakket jeg om lavkvalitets country som Metallica, ekte country som får rockefoten til å hoppe i glede og ølgapet på gli snakket jeg ikke vondt om :)

 

Noen her som kan forklare meg hvorfor Ulver har tekstene på de tidligste skivene sine på dansk? For å få det til å høres "gammeldags" ut?

6605433[/snapback]

 

For det er fucking necro :) Er vel bare gammel bokmål, og grunnen er sikkert som endel andre svart metall band, de mente Norge var bedre før.

 

 

Trollfest er fantastisk dårlig. Virkelig lavkvalitetsmusikk.

6605437[/snapback]

 

Jeg tror ikke deg, er ikke mye som får meg til å svelge pilsen så fort som når Trollfest er vors musikk. Er vel omtrent bare Slayer som slår de der.

 

Trollfest er konge til vors!

 

Har desverre ikke hørt Brakebein, men bare Willkommen Folk Tell Drekka Fest! og promoskiven.

6605381[/snapback]

 

Har ikke hørt promoen, men Willkommen Folk Tell Drekka Fest! er fasiten på et godt vors.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Noen her som kan forklare meg hvorfor Ulver har tekstene på de tidligste skivene sine på dansk? For å få det til å høres "gammeldags" ut?

6605433[/snapback]

 

er vel gammalnorsk

6605462[/snapback]

Alle som har hatt litt norsk historie, vet at dansk og gammelnorsk er ikke samme tingen. Greit at skriftsspråket var danske da vi var i union med danskene, men talespråket var norsk, og det er språket folket snakket som var gammelnorsk.

 

Sig isteden for seg.

Hafde isteden for hadde.

Ofver isteden for over.

Drybber isteden for drypper.

 

Disse er ikke gammelnorske ord.

 

Teksten = img_flag_danmark.gif

 

Og skal jeg tolke dette som at ingen vet hvorfor teksten er på dansk?

 

edit:

Eyvindir, gammelt bokmål var fornorsket dansk. Språket i tekstheftet mitt er veldig lite fornorsket. :)

 

img_flag_danmark.gifimg_flag_danmark.gifimg_flag_danmark.gifimg_flag_danmark.gifimg_flag_danmark.gifimg_flag_danmark.gif

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skrev? Du vet at bokmål er den norske versjonen av Dansk dipshit? Derfor er det omtrent identisk siden de har siktet seg inn på den tiden man hovedsaklig snakket dansk i Norge.

 

Edig: I begynnelsen var det helt identisk, forandring skjer ikke over en dag.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Derfor er det omtrent identisk siden de har siktet seg inn på den tiden man hovedsaklig snakket dansk i Norge.

6605518[/snapback]

Nei, folket i Norge snakket aldri dansk. Kun skuespillere, prester og folk som var sendt over sjøen fra nettopp danmark snakket det danske språket.

 

Edig: I begynnelsen var det helt identisk, forandring skjer ikke over en dag.

Helt identisk dansk? Men da er det jo dansk da. Det blir som å kalle engelsk norsk, bare fordi vi ikke har rukket å endre det enda.

 

edit:

Men dette er ingen språk tråd. Vil du diskutere mer norsk historie, lag en tråd eller ta det på pm. Har ikke noe bedre å gjøre.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Bergtatt - Et Eventyr i 5 Capitler var Ulvers debutalbum og kom ut i 1994 på Head not Found. Musikkstilen er Metall med sterk og tydelig inspirasjon for nordisk folkemusikk. Den består både av harde Black Metal-partier med snerrende vokal, en stil som man kan finne igjen på deres senere album Nattens Madrigal, og rolige akustiske partier, en stil de videreførte på Kveldssanger. Folkemusikkpreget ivaretas gjennom å bruke en gammeldags skrifttype og stavemåte i coveret. Bergtatt regnes av mange som et av de beste albumene i den norske metalltradisjonen.

 

Tekstene i Bergtatt bygger videre på de folkelige bergtagningsmytene som er ett vanlig tema i den norske folkemusikken. En ung kvinne går seg vill i den mørke skogen under ett uvær. Til slutt blir hun lokket inn i fjellet til trollene og ingen ser henne igjen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bergtatt

 

edit:

ekstmessig er albumet mildt

sagt stilig, og når det hele i tillegg er ispedt en gammelnorskaktig språkdrakt -

utgjør det at jeg faller for dette konseptet

http://stian.atlantiscrew.net/doc/var/blackmetal2.txt

Endret av King_P
Lenke til kommentar
Uten at jeg kan påberope meg som ekspert på dansk, må jeg si at det der ser ikke dansk ut.

 

Men gammelnorsk er vel mer et navn på norrønt språk - og det er det i alle fall ikke.

6606539[/snapback]

Jeg skulle akkurat til å si det samme. Ásmegin har tekster på skriftmål som faktisk har vært brukt her til lands. Det har ikke Ulver (om DarkLyrics.com sine tekster er korrekte).

 

Eyvindr: Det er mulig Trollfest funker på vors, men musikken er fortsatt elendig.

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst å starte nytt fylleband, ettersom det gamle fyllebandet mitt, Spunk Daddy & the Call Your Mamas, ikke lengre eksisterer. Et Iron Maiden-coverband hadde gjort seg, med en liten vri: Iron Maiden-låter på arabisk.

 

Bandnavn blir da seff "Iranian Maiden".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...