Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel og bra, men kan noen tenke seg å svare på det jeg spør om?  :tease:

Er DEI mer lik Catch 33 eller Chaosspere?

6364005[/snapback]

Chaosphere

 

Er stoooor forskjell mellom DEI og Catch 33. De har gått bort fra vers-refreng-vers-solo-refreng-greia de hadde antydninger til tidligere og over i rekkeformer og lange låter. De har utforsket repetisjon og permutasjon som komposisjonsteknikk. Jazz-soloene er bortimot fjerna, sammen med de reine jazz-akkordene. Rytmegitarteknikken er grunnleggende forandret ved nesten helt å fjerne palm muting (som er fundamentet i "hakkemetallen" du hører i DEI og Chaosphere) og i stedet legge vekt på bends, åpne oktaver, gnagende minimotiver osv.

 

Til tross for alle forandringene så låter de mer Meshuggah enn noensinne og har, i større grad enn noe annet metallband jeg kommer på i farta, klart å forfine og utkrystallisere sitt eget sound.

 

Catch 33 er overlegen. :love:

 

Ja, jeg er litt glad i Meshuggah.

Endret av Glint
Lenke til kommentar
Catch 33 er overlegen. :love:

 

Ja, jeg er litt glad i Meshuggah.

Har aldri helt fått grepet på Catch 33, men så skaffa jeg meg den på et impulskjøp før jeg hadde hørt no særlig Meshuggah. Blei litt drøy for en som på den tida nærmest utelukkende hørte på Fear Factory, Machine Head o.l

 

Den har liggi å støve en stund i hylla nå, kanskje på tide å ta den fram igjen?

 

Forøvrig er det nettopp den "hakkete" metallen til Meshuggah som gjorde at jeg likte Chaossphere

Lenke til kommentar

Var på konserten Postgirobygget i Fredrikstad, i kveld. Jeg tar sjansen på å si at de synger bedre live, enn det de gjør på platene.

Man hørte at fint at det ikke var playback, fordi de gjorde en del vri på låtene (på en meget positiv måte).

 

Det er ikke helt min musikksmak, men det er fortsatt en minneverdig kveld. :)

Lenke til kommentar
Hva er det Ken Hensley (fra Uriah Heep) greiene på Gressvik for noe egentlig?

6371923[/snapback]

Ken Hensley holder en liten intimkonsert på gressvik 1-2 ganger i året. Han snakker veldig mye, og forteller om seg selv i tillegg. Man kan t.o.m. komme med forslag til hva han kan synge. Husker han sangen, så synger han den.

 

Min far har vært på de konsertene, og han har storkost seg!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...