Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk


Ueland

Anbefalte innlegg

Samme med meg qweac. Første growlesangen jeg likte var fra Etarnal Tears. Jeg trodde riktignok på den tiden at det var Nightwish, men det viste seg i etterkant at det var EToS :)

6007215[/snapback]

 

Hehe, kult. :)

 

Hvilket album var det? Var Chaotic Beauty som frelste meg. Forøvrig også deres beste album IMO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte ikke hele album i starten. Den første sangen jeg fikk av en kamerat på msn het da "nightwish - eternal tears of sorrow" og etter en stund fant jeg ut at bandet var ETOS, men aldri hva sangen het. Den var nå ihvertfall genial.

Etter det har jeg egentlig ikek hørt så mye fra de, et album jeg hørte litt av på en fest for et år eller noe tilbake, men ikke noe annet. Skulle gjerne hørt mere fra disse, da det lille jeg har hørt virkelig var bra.

Lenke til kommentar
Hørte ikke hele album i starten. Den første sangen jeg fikk av en kamerat på msn het da "nightwish - eternal tears of sorrow" og etter en stund fant jeg ut at bandet var ETOS, men aldri hva sangen het. Den var nå ihvertfall genial.

Etter det har jeg egentlig ikek hørt så mye fra de, et album jeg hørte litt av på en fest for et år eller noe tilbake, men ikke noe annet. Skulle gjerne hørt mere fra disse, da det lille jeg har hørt virkelig var bra.

6007306[/snapback]

 

Ok, sjekk ut "Chaotic Beauty" da. Knallskive. :love:

Lenke til kommentar
Bare pass på, de skifta totalt stil på de neste par platene. Ikke et spor av growling mere.

6007389[/snapback]

 

Huh? Året etter "Chaotic Beauty" ga de ut "A Virgin And A Whore" som har growling hele veien med unntak av sangen "The River Flows Frozen." Årets utgivelse "Before The Bleeding Sun" kjører også for det meste growling. Skjønner ikke helt hva du snakker om...

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Jeg forstår meg ikke på growling i det hele tatt. Det er ingen ting vakkert over det selv om det visstnokk krever talent, og det går ikke an å høre hva som blir sagt. Jeg få rett og slett ingen ting ut av det.

6007704[/snapback]

Her er det ikke mulig å høre hva som blir sagt, nei, men det er ikke alle som er like ekstreme. Arch Enemy, for eksempel, har tekster man kan følge med på.

Lenke til kommentar
Jeg forstår meg ikke på growling i det hele tatt. Det er ingen ting vakkert over det selv om det visstnokk krever talent, og det går ikke an å høre hva som blir sagt. Jeg få rett og slett ingen ting ut av det.

6007704[/snapback]

Det krever mye mer å kunne growle okey eller bra enn det gjør å kunne synge rent. Du skulle bare vist hvor mye det krever av kroppen fra starten av. Vakkert blir kanskje et litt feil ord, men det.. Vel, det er ubeskrivelig. Det er noe fasinerende ved folk som klarer å vrenge stemmen så ekstremt som noen av death/black metal vokalistene gjøre. Og dette da backet med herlig symfoniske eller sinte toner, gjør at black/death ofte er en sikker vinner her i heimen :)

 

qweac:

Skal se om jeg får tar i Chaotic Beauty. Det første jeg gjorde da jeg sto opp i dag var å låne meg det nyeste albumet deres. Skal lytte igjennom nå :)

 

edit:

Da har jeg hørt igjennom store deler av skiva. Ganske bra, men traff meg ikke helt ved hjerteroten. Og en av sangene startet på en skummelt lik måte som en av de eldre Nightwish sangene. Another me, heter den :dontgetit:

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Det krever mye mer å kunne growle okey eller bra enn det gjør å kunne synge rent. Du skulle bare vist hvor mye det krever av kroppen fra starten av. Vakkert blir kanskje et litt feil ord, men det.. Vel, det er ubeskrivelig. Det er noe fasinerende ved folk som klarer å vrenge stemmen så ekstremt som noen av death/black metal vokalistene gjøre. Og dette da backet med herlig symfoniske eller sinte toner, gjør at black/death ofte er en sikker vinner her i heimen  :)

6008497[/snapback]

*hoste noe effekter*

 

Behemoth, f.eks. Vreng på stemmen.

 

Kreves mer for å få opp høye toner.

 

Growling er trossalt bare bunnregisteret som forvrenges ved å presse _MASSE_ luft på stemmebåndet.

Lenke til kommentar
Jeg forstår meg ikke på growling i det hele tatt. Det er ingen ting vakkert over det selv om det visstnokk krever talent, og det går ikke an å høre hva som blir sagt. Jeg få rett og slett ingen ting ut av det.

6007704[/snapback]

Det skal ikke være "vakkert" som i "pent". Har du sett slike kunstbilder som handler om forferdelige ting som død, krig, osv? Mange synes slikt også har en slags skjønnhet, men på en annen måte en den tradisjonelle sensuelle skjønnheten. Litt samme greie.

 

Musikk som annen kunst skal gjerne beskrive ting, eller følelser. Growling brukes ofte der man skal beskrive smerte, hat, sinne, og andre mindre behagelige ting.

 

Selv er jeg vant til skriking og synes det er rått, det er liksom kraftig. Nå liker jeg langt ifra alle typer skriking og synes mye av det er kjedelig. Det som jeg særlig liker er når man setter sensuelle nesten engelaktige stemmer mot disse brutale growle-stemmene. Man får en helt vanvittig fin kontrast. :)

 

(Jeg elsker kontraster :p)

 

Jeg forstår meg ikke på growling i det hele tatt. Det er ingen ting vakkert over det selv om det visstnokk krever talent, og det går ikke an å høre hva som blir sagt. Jeg få rett og slett ingen ting ut av det.

6007704[/snapback]

Det krever mye mer å kunne growle okey eller bra enn det gjør å kunne synge rent.

Tja...

Kommer vel ann på hvordan en synger eller growler. Mange forskjellige typer innen hver. Men det ikke bare bare å growle, det er sikkert. En ting som skal være nevnt er at (i likhet med rap) så har ikke growling melodi. På grunn dette så leggger en utrolig mye mer vekt på rytme enn ellers. Å skrive growletekster blir omtrent som å skrive dikt, de skal ha en bra rytme og "flow". (Ta en tilfeldig growletekst så skal du se at mange av de kan lese som dikt.)

 

Kreves mer for å få opp høye toner.

6008746[/snapback]

Ikke av kroppen. Om du growler i en time, halvannen blir du ganske så sliten til slutt.

6008788[/snapback]

Å synge er ikke bare bare det heller. Kommer veldig ann på teknikken man bruker. I mannskor så er man ikke såå nøye med om det er heeelt rent, man bare trøkker til. Dette er en fantastisk lett sangteknikk som hvem som helst kan å till, litt slitsomt etter å ha sunget div. steder i flere dager, men ikke så veldig.

 

Men i "vanlig" kor så der de fokuserer på at en skal synge rent og være mer melodiøse så må man bruke en helt annen teknikk. Jeg er som regel helt utslitt i stemmebåndene etter en øving.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Kreves mer for å få opp høye toner.

6008746[/snapback]

Ikke av kroppen. Om du growler i en time, halvannen blir du ganske så sliten til slutt.

6008788[/snapback]

Av kroppen, jo. Du må stramme rimelig mange muskler om du skal opp. Synger du i time, halvannen, blir du rimelig sliten da og. :)
Lenke til kommentar
Haha, noen som har lagt merke til at Gorgoroth har link til skjema for utmelding fra den norske kirke på hjemmesidene sine :!:

 

Så sinnsykt bra, også med www.gorgoroth.org nederst på wordsiden :lol:

6009035[/snapback]

 

Ja faktisk, det der var nesten det første eg la merke til når første gangen eg besøkte sia dems.

Lenke til kommentar

Forskjell på death og black metal growling og..

 

death growling er det mer med magen og mer luft.. altså mye dypere..

 

black metal er det mer i halsen en i magen så isteden fpr å få et like mørkt brøl som death metal growlinga får du mer et "demon skrik" på en måte..

 

tror det er mest slitsomt å "snynge" deah metal, men black metal blir du mest sår i halsen av :p

Lenke til kommentar

Ja, egentlig litt morsomt å tenke på at de værste black metal-screamerne er veldig nøye på å drikke sjokolademelk eller honningte før konserter :)

Dette er for å få olja halsen. Liksom sånn "Hey gutten, kom og dypp hodet ditt i blod nå, vi skal på scenen om 10 minutter!" -"Vent litt da, må drikke opp sjokomelka mi først!"

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...