Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste musikkjournalister i de store dagsavisene i er noen nisser. I en review greide jeg å lese en som presterte å kalle A Perfect Circle for *drumroll* goth.

Akkurat nå virker det som det er veldig inn blant disse mediene å gir gode karakterer til black metall utgivelser som et latterlig forsøk på å fremstå som musikkjournalister som kjenner til "undergrunnsmusikk".

Lenke til kommentar
Svart ideologi, svart metal. Lysende plate.

Dette er black metal-essensen i sitt innerste uvesen: Et illsint, krigserklærende epos fra fortroppene til Mørkets Herre i rasende, blytung tonebrynje fra basisbesetningen av trommer (en frenetisk arbeidende Frost har klassisk tørr lyd i trommene), bass og gitar - komplett med Satyrs frådende strupevokal. Genistreken er likevel snikinnføringen av klassiske melodilinjer, samtidig som hvert riff og hvert taktslag fremdeles føles som en knyttneve av stål i hodet.

Dette er crossover-metal uten å vike fra utgangspunktet! Kun på «Rite Of Our Cross» stanger dynamikken hodet litt formålsløst i veggen, men utover dette finnes det ikke dødpunkter på «Now, Diabolical». Platen fremstår som et helstøpt, friskt og ikke minst totalt aggressivt metal-album, fullstendig egnet til å ta pusten fra lytterne. Norsk black metal har aldri vært i nærheten av å favne bredere enn den har muligheten til gjennom den nye Satyricon-platen, både nasjonalt og internasjonalt. En autoritær triumf!

:!:

Heia Blackersgata.

Lenke til kommentar

Arcturus konserten, "Fri Alder / 18år på Svampen"

VERGE LOVEN FOR HYDRANTEN

Verge må være over 23 år og kan max ha med seg 2 personer.

(På våre Metal Kvelder (lillescenen) må vi dessverre ha 18 år's grense pga alkohol servering. MEN vi tilbyr de første 6 som kommer på arrangements dagen kl.18 verge plass!)

Betyr det at jeg må ha med meg en voksen og komme tidlig eller er det noe spesielt med den konserten? Vet ikke hva Svampen er for noe.. :p

Lenke til kommentar

Now, Diabolical fikk sekser i Drammens Tidende også. Sto vel noe om "revolusjonerende Black Metal".

Litt uvant når de vanligvis bare skriver om tyggegummipop, listefyll og 12 år gamle soul-dronninger.

*edit* Fikk trenger to stk k.

Endret av TAAB
Lenke til kommentar
Me be bored! Me need new music! Me like the new Ihsahn album! Me want more music like that! You zomglolz shal give me what i want!

Peccatum - Amor Fati og Lost in Reverie burde du ta en titt på. Ganske forskjellige plater dog. Amor Fati er meget bra, men sistnevnte er en av mine absolutte favorittskiver, kun slått av Anthems....

Arcturus konserten, "Fri Alder / 18år på Svampen"

VERGE LOVEN FOR HYDRANTEN

Verge må være over 23 år og kan max ha med seg 2 personer.

(På våre Metal Kvelder (lillescenen) må vi dessverre ha 18 år's grense pga alkohol servering. MEN vi tilbyr de første 6 som kommer på arrangements dagen kl.18 verge plass!)

Betyr det at jeg må ha med meg en voksen og komme tidlig eller er det noe spesielt med den konserten? Vet ikke hva Svampen er for noe.. :p

Svampen er en pub i andre-etasjen på Hydranten. Der er det alltid 18-årsgrense for å komme inn. Så du kan nok ta det mer ro, du slipper nok inn og får med deg alt. (Hvis du reiser langt anbefaler jeg deg å ringe Hydranten på forhånd og spørre, selv om jeg er ganske sikker, er det det kjett å dra på en slik bomtur.)

Lenke til kommentar
Jeg er enda ikke 18, men jeg er glad for at det er mye 18års grense ute og går. De konsertene jeg har vært på uten aldersgrense, har det ofte vært en gjeng gothere som står helt framme og oppfører seg som noen unger.

5945497[/snapback]

Indeed, aldergrenser er greit for å holde vekke prepubertale folk.

Lenke til kommentar
Kan si det sånn at det er 18års grense oppe og ikke nede da?

Ja.

Jeg er enda ikke 18, men jeg er glad for at det er mye 18års grense ute og går. De konsertene jeg har vært på uten aldersgrense, har det ofte vært en gjeng gothere som står helt framme og oppfører seg som noen unger.

M-m, kommer til å elske det så snart jeg fyller 18. Men fåreløpig er det noe drit. :p

Lenke til kommentar
BT ga "Now, Diabolical" 4, litt mer rett karakter, det eneste jeg reagerte på var generelt annmeldelsen, virker som de later som om de vet va de snakker om, men vet det igrunn ikke.

5945776[/snapback]

Ja, de 3 anmeldelsen jeg leste var helt teite, fra det mørke dystre osv osv.. skulle tru det mørkeste og hardeste de hadde hørt noengang før var Britney.

Lenke til kommentar
Kalkulert ondskap, En underlig kuvending mot radioland

Satyricon er ved siden av Dimmu Borgir det norske ekstremmetalbandet med størst internasjonal suksess, selv om de slett ikke har vært tro mot black metal-sjangeren. Spesielt med «Volcano» fra 2003 gikk vokalist Satyr og trommis Frost nye veier, til stor irritasjon for enkelte gamle fans. «Now, Diabolical» er neppe noe forsøk på å vinne dem tilbake, selv om platen ikke på langt nær er like eksperimentell som forgjengeren. Snarere tvert om: Dette ligger nært opp til «Volcano», men er mer polert og mindre spennende.

"Blablabla"

Satyricon vil med «Now, Diabolical» stake ut kursen for fremtidens metal, skal Frost ha sagt. Det er et flott prosjekt, men jeg får meg ikke helt til å tro at «Now, Diabolical» er flaggskipet på den ekspedisjonen. Dette er et godt gjennomført, fengende album, sikkert godt egnet til å skaffe bandet et enda større publikum. Noen minneverdig milepæl er det ikke. 

Jaja, føler at disse annmeldelsene er ganske bortkastet, og er ikke så velde interessante. Og dette er vel ikke en kuvendig mot radioland? føler nå at det er det de har holdt på med de siste årene.

Men det må sies at BT har tilnå hatt den beste «Now, Diabolical» annmeldelsen.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...