Whiteshit Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Det er skiggelig artige saker, de finner alltid på noe nytt. I mine øyne så er de forresten et progressivt band, de driver alltid fremover med nye ideer og stilen deres utvikler seg for hvert album. Selv om gitaren er enkel og primitiv så er fks. ikke alle taktene deres 4/4 for å si det sånn. Genialt band. Har tenkt litt på det her mens eg har hørt igjennom dei fleste sangane til SOAD (ikkje nye albumet vel å merke). Ka sanger er det som ikkje går i 4/4...sjeldent taktskifte i gjengen, men dei dobler/halverer den ofte...men en blir kanskje progressiv då? Har du eksempel der dei utfører takskifte forresten? Trudde først dei gjorde det i Toxicity i begynnelsen, men det var trommisen som finta meg ut. Den gikk visst i 6/8 likevel (no får eg ikkje håpe eg har rota for masse her...hehe) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Beste Jethro Tull albumet? Har ei Best of-plate og Aqualung, og har betemt meg for å kjøpe Thick As A Brick. Kva anna bør eg skaffe meg? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 I første omgang: Stand Up, Benefit, Minstrel In The Gallery, Songs From The Wood og Heavy Horses. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ikke glem War Child. Utrolig bra plate Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Har du eksempel der dei utfører takskifte forresten? Nja, såvidt eg vet så har Sugar det. Men eg kan fint lite om musikkteori Men med progressiv så mente eg først og fremst at de "progresserer". Mange sier at diverse metalband ikke er progressive fordi de ikke er overkompliserte, dette er i mine øyne ikke helt rett, å være progressive er at man progresser. Å være litt teknisk er gjerne en del av det, men synes strengt tatt man ikke trenge være gitarrunker... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 "Thick as a Brick" er Jethro Tulls klart beste album spør du meg. "A Passion Play" kan ligne litt, da i den første delen. Ellers liker jeg "Songs From the Wood" godt. Blir litt mer folkaktig, et album du blir glad av å høre på Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Har du eksempel der dei utfører takskifte forresten? Nja, såvidt eg vet så har Sugar det. Men eg kan fint lite om musikkteori Men med progressiv så mente eg først og fremst at de "progresserer". Mange sier at diverse metalband ikke er progressive fordi de ikke er overkompliserte, dette er i mine øyne ikke helt rett, å være progressive er at man progresser. Å være litt teknisk er gjerne en del av det, men synes strengt tatt man ikke trenge være gitarrunker... Nja...taktskifte og taktskifte...heilt på slutten så går dei berre heilt ned i tempo, og øker og øker...ellers er heile låten i standard 4/4 med den vanlige doblinga/halveringa som dei ofte gjer. For å vere heilt ærlig veit eg ikkje den perfekte definisjonen på progressiv musikk sjøl. Men SOAD har (nesten) ikkje taktskifte, som eg klarer å få med meg iallefall. Er stort sett berre trommisen som speler dobbelt så fort, eller halverer takten. Ekje det en regel som seie: kan du headbange til det, ekje det progressivt? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ekje det en regel som seie: kan du headbange til det, ekje det progressivt? *headbanger til Meshuggah* (ja, det er mulig... men vanskelig ) Begynte ikke progressiv musikk på 60-70 tallet som et forsøk på først og fremst være nyskapende? At musikken er blitt litt mer kompleks er vel bare en del av det, eg synes system of a down er nyskapende og "sært". Men etterhvert så har det vel blitt litt slik at hvis en ikke er teknisk avansert så er en ikke progga, og heller kalt disse bandene som er nyskapende men ikke nødvendigvis så tekniske for avant-garde. PS: Sjanger-krangel eier. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Prog har ikke bare med rytme å gjøre. Det har mer med hvordan sangene er bygd opp, at det er nyskapende, og at musikken hele tiden gjør "fremskritt", altså at det ikke er en vanlig streit 3 minutters sang som går i samme driv hele tiden. Nå har jeg ikke hørt mer enn et par sanger av SOAD, men de jeg har hørt hadde i alle fall en variert oppbygging. Om det kan kalles prog vet jeg ikke, men det var i alle fall noe for seg selv! Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Dream Theater er et bra eksempel på progressiv musikk. Her Prog Metal. De fleste sangene dems går ikke den samme takta/melodien gjennom. Men de bytter hele tiden. Stream of Consticousness (eller hvordan det skrives) er et bra eksempel. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 @TLZ : Ja heilt klart, om det er nyskapande og "sært" som skal til for å vere prog, så skal eg sei meg hjertens enig Progressiv musikk trenger absolutt ikkje vere så sinnsjukt teknisk. I bandet eg speler i, speler har vi med endel taktskifter her og der, og av den grunn kaller vi det prog, men noke særlig teknisk er ikkje vi @Lungemannen : Det kan godt hende. Eg veit ikkje dette sjøl, og var nyskjerrig på å få en god definisjon Eg har hørt/lest en eller anna plass at viss heile plata har en rød tråd, eit såkalt konspeptalbum, så er plata progressiv? True or false? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Eg har hørt/lest en eller anna plass at viss heile plata har en rød tråd, eit såkalt konspeptalbum, så er plata progressiv? True or false? Prog band liker å lage konseptplater eller plater med gjennomgåendetema(rød tråd), men finnes non-prog band som har laget konseptalbum. Hvis eg ikke tar feil så har bla. Iron Maiden det, og de er ikke akkurat prog. Men det er en typiske progge-ting, SOAD albumet har forresten en rød tråd igjennom seg. Det handler om mediene og hvordan den styrer tankene våre, påvirker oss, at de ikke nødvendigvis sier sannheten, osv... Ganske rart egentlig, gikk rundt å tenkte akkurat dette hvor tåpelig media i tiden før eg fikk tak i albumet. Når eg hørte på det nesten som det leste det eg hadde tenkte på, creepy! Endret 27. mai 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Dr. Jacoby Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Men... det er noe jeg finner litt rart ved Satyricons siste skive, Volcano: Fuel For Hatred er så veldig forskjellig fra de andre låtene på albumet, synes jeg. Er det flere som synes dette? Enig, litt mer tempo på Fuel for hatred, elsker den sangen Den introduserte meg til metal Men for meg har Volcano en helt spesiell plass i min enda lille plate samling, elsker alle sangene. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ved første gjennomlytting av Mezmerize var det Question som festa seg som godlåt... Sad Statue var ikkje så verst heller.. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ved første gjennomlytting av Mezmerize var det Question som festa seg som godlåt... Jeg er helt enig. Question er en ganske fin låt ja Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg har lyst på nye CD'er. Men vet ikke hva jeg skal kjøpe.. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 er ikke dette brudd på 3 ords-regelen? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Wow, det må vere hundrede gangen nokon spør om det. -Nei- Edit: Først av alt, ta ein titt på kven som har laga tråden. Endret 28. mai 2005 av Satrucci_ Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg har lyst på nye CD'er. Men vet ikke hva jeg skal kjøpe.. System of a Down - System of a Down System of a Down - Toxicity System of a Down - Steal This Album! System of a Down - Mesmerize til høsten kan du også kjøpe: System of a Down - Hypnotize Hvilken type musikk er du på jakt etter egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg