Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si, de har tatt metal, blandet inn litt rap og eksperimentert litt.

Blir ofte kalt nu-metal...

Kan vel slenges under sjangeren alternativ metal(de metalbandene som vi ikke finner en skiggelig sjanger til :p)

Lenke til kommentar

Min favoritt er faktisk Rebel Extravaganza. Veldig utradisjonelt og progressivt album for black metal å vere. Satyricon er et av dei få banda som tør å gå laangt forbi det tradisjonelle soundet uten å vere redde for å miste statusen som "true". Volcano går an det òg, men kan bli litt for "poppete" for min smak. Av det gamle er Nemesis Divina ubestridt.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Neppe. Immortal kjørde mykje meir rett fram enn det du får høyre på Rebel. Høyr igjennom Rebel et par ganger, så skjønner du kva eg meiner. Satyricon gjer framsteg og forandrer seg heile tida. Immortal utvikla seg lite og kjørte stort sett det samme soundet. Spesielt på dei 3 siste platene.

På langt nær så progresserande som Satyricon.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Neppe. Immortal kjørde mykje meir rett fram enn det du får høyre på Rebel. Høyr igjennom Rebel et par ganger, så skjønner du kva eg meiner. Satyricon gjer framsteg og forandrer seg heile tida. Immortal utvikla seg lite og kjørte stort sett det samme soundet. Spesielt på dei 3 siste platene.

På langt nær så progresserande som Satyricon.

:huh:

De tre siste skivene til Immortal er ganske forskjellige da. "At The Heart Of Winter" har den litt tr00, uklare lyden, mens de to siste er renere. "At The Heart Of Winter" var en slags overgangsskive fra det eldre til det nyere, og jeg hører generelt større forskjell hos Immortal enn hos Satyricon. Ta for eksempel "Diabolical Fullmoon Mysticism" og sammenlign med "Sons Of Northern Darkness". Synes du ikke de skivene er forskjellige?

...og JA, jeg har hørt Rebel Extravaganza!

Lenke til kommentar

@KaYcH: Vel, i produksjonen, ja, men soundet dei kjørte på dei tre siste platene var mykje likt. ATHOW markerte definitivt ei overgang for Immortal, men dei har alltid spelt veldig rett-fram BM. Og sjølvsagt er det stor forskjell mellom den første utgivelsen og den siste plata, noko anna hadde jo vore veldig rart, eller ka? Det eg meiner er at det er mange andre band som har utvikla seg i like stor eller større grad enn Immortal, ta f.eks Empereor, Mayhem eller Gorgoroth for den del, men dei er langt fra nyskapande for det. (Med unntak av Emperor, dei klarte å utvikle sin heilt eigen stil og retning.)

Satyricon har derimot tatt steget i den retninga andre ikkje har fulgt etter og lykkast med det, og det er å gjere alt meir dynamisk og å blande progressive element inn i musikken. Frost trakteret slagverket på ein heilt spesiell måte og våger å gå veldig utradisjonelt til verks for å få det akkurat slik dei vil ha det. Det er liksom ikkje alle BM-band som speler inn album med branntrapp i trommesporet eller blander Hammondorgel inn i låtane. Det å blande inn så mange forsjellige sjangrar og element inn i BM-en og fortsatt få det til å låte som det gjer, og ikkje som totalt malplassert kaos slik diverse band klasker på med masse synth og trur det er nyskapande.

Produksjon er her irrelevant.

Har eg antyda noko anna?

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
@KaYcH: Vel, i produksjonen, ja, men soundet dei kjørte på dei tre siste platene var mykje likt. ATHOW markerte definitivt ei overgang for Immortal, men dei har alltid spelt veldig rett-fram BM. Og sjølvsagt er det stor forskjell mellom den første utgivelsen og den siste plata, noko anna hadde jo vore veldig rart, eller ka? Det eg meiner er at det er mange andre band som har utvikla seg i like stor eller større grad enn Immortal, ta f.eks Empereor, Mayhem eller Gorgoroth for den del, men dei er langt fra nyskapande for det. (Med unntak av Emperor, dei klarte å utvikle sin heilt eigen stil og retning.)

Satyricon har derimot tatt steget i den retninga andre ikkje har fulgt etter og lykkast med det, og det er å gjere alt meir dynamisk og å blande progressive element inn i musikken. Frost trakteret slagverket på ein heilt spesiell måte og våger å gå veldig utradisjonelt til verks for å få det akkurat slik dei vil ha det. Det er liksom ikkje alle BM-band som speler inn album med branntrapp i trommesporet eller blander Hammondorgel inn i låtane. Det å blande inn så mange forsjellige sjangrar og element inn i BM-en og fortsatt få det til å låte som det gjer, og ikkje som totalt malplassert kaos slik diverse band klasker på med masse synth og trur det er nyskapande.

Produksjon er her irrelevant.

Hvis vi skal nevne nyskapende band kan vi jo slenge med Borknagar og Arcturus og. Dimmu Borgir har også forandret en del, for de har jo blitt et "folkekjært" svartmetallband, og Cradle Of Filth har jo også kjørt en litt egen stil. Jeg synes ikke Satyricon er de som har forandret mest. Det er mildt sagt mange band som har utviklet en egen stil/retning/sound. Produksjonen er forresten en del av sounden, så jeg vil si at den absolutt har noe å si.

Cradle Of Filth, Arcturus og Borknagar er ikke rene svartmetallband, jeg vet det, men de ligger i grenseland. Det er greit å kalle dem svartmetall hvis man ikke skal plassere en gimmick-merkelapp på dem.

Men... det er noe jeg finner litt rart ved Satyricons siste skive, Volcano: Fuel For Hatred er så veldig forskjellig fra de andre låtene på albumet, synes jeg. Er det flere som synes dette?

Har eg antyda noko anna?

Nei, men ofte når jeg sier noe andre oppfatter som rart, kommer de med slike påstander.

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
KoRn spiller vel Nu-Metal.

P.O.D, de er fete, liker sangene dems.

Er vel Rap/metal det....

ikke kall P:O:D rap\metal... mer rap\rock for å si det på den måten.. selv ville jeg kalt det moderne rock... rock forandres også med tiden... Skikkelig rap\metal er vel anthrax feat public enemy - bring the noise... :thumbup: Ingen som har det nye Anthrax albumet her a? eller Exodus sitt Tempo of the damned?? :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg hørte litt på det nye albumet til SOAD i går, og det var artige saker! :D Må nevne at det var første gang jeg høre noe av SOAD :blush:

Det er skiggelig artige saker, de finner alltid på noe nytt. :)

I mine øyne så er de forresten et progressivt band, de driver alltid fremover med nye ideer og stilen deres utvikler seg for hvert album. Selv om gitaren er enkel og primitiv så er fks. ikke alle taktene deres 4/4 for å si det sånn.

Genialt band. :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...