Gå til innhold

Vatikanet vs EU

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/20/401007.html

Kort fortalt: Paven ergrer seg over at EU, som er et samfunn med relegiøst mangfold, ikke har en grunnlov som inneholder kristne referanser. Han mener EU kutter røttene til sin kjære og givende religion, kristendommen.

Er dette tegn på positiv utvikling, eller at EU kommer til å havne i Hel?

e, skrivefeil

Endret av (jonas)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
reglene og etikken i vårt samfunn kommer fra vårt vanekristne samfunn uansett. er da nok det.

Vet ikke helt om det er kristendommen som er det viktige her. Husk at kristendommen var svært forskjellig før og etter renessansen. Det humanistiske menneskesynet, med og uten kristendom som religion, kom over 1000 år senere enn religionen selv.

Lenke til kommentar
da kan du se det fra dette prespektivet; vårt menneskesyn ville sannsynligvis vært helt annerledes hadde det ikke vært for kristendommen.

kristendommen brakte kanskje frem noe av dette menneskesynet? selv om det tok sin tid?

Mulig at denne artikkelen setter det litt på spissen, men jeg er uansett uenig i at kristendommen må nevnes i EUs grunnlov.

Lenke til kommentar
Vexx: Lite saklig, men det dekker det meste jeg brenner for.

Ingen katolikker eller pave-tilhengere som kan gjøre diskusjonen litt mindre monoton?

Jeg mener, hvis Norge joiner EU er jo det den statlige kirkes død.

Og hva er galt med at den statlige kirken dør?

Hvis den statlige kirken dør betyr det at hvis mennesker har et ønske om å bli kristne eller få informasjon om kristendom trenger de ikke å bli tvunget til det, men må oppsøke kristendommen på egenhånd, som med det meste andre i livet.

Lenke til kommentar
Vexx: Lite saklig, men det dekker det meste jeg brenner for.

Ingen katolikker eller pave-tilhengere som kan gjøre diskusjonen litt mindre monoton?

Jeg mener, hvis Norge joiner EU er jo det den statlige kirkes død.

Jeg hadde likt om EUs nye grunnlov var basert - eller referte til det Kristne verdigrunnlag men jeg føler at det blir litt upassende når vi har Tyrkia på "stand by".

Lenke til kommentar

Tja, jeg tenkte ikke på en formulering slik vi finner i vår egen grunnlov, men jeg hadde egentlig håpet på at EPP (Det kristne og konservative folkepartiet) som er EUs største parti skulle klare å drive litt mer aktiv lobbyvirksomhet og hvertfall ha med en eller to setninger hvor det kom frem at EUs grunnlov baserer seg på den kristne verdigrunnlag, men at vi også respekterer andre religioner - spesielt da muslimer.

Lenke til kommentar
Jeg hadde likt om EUs nye grunnlov var basert - eller referte til det Kristne verdigrunnlag men jeg føler at det blir  litt upassende når vi har Tyrkia på "stand by".

Sant, sant. Du tenker siden Tyrkia er de eneste som kanskje kommer til å føle at de får kristendommen servert lunkent ved siden av EU-medlemskap?

:yes:

Get a clue.

hvertfall ha med en eller to setninger hvor det kom frem at EUs grunnlov baserer seg på den kristne verdigrunnlag, men at vi også respekterer andre religioner
Hva med å bare glemme det, slik at EUs grunnlov holder seg noen lunde nøytral? Endret av (jonas)
Lenke til kommentar
kristendommen brakte kanskje frem noe av dette menneskesynet? selv om det tok sin tid?

Jeg skal gå med på at en del av det humanistiske synet finnes i kristendommen. Men det blir feil å gi dette en særstilling i EU-grunnloven. Paven ser ting fra sitt ståsted og glemmer mye annet. Mange av de rettighetene vi har i dag har vi skaffet på tross av kirken, ikke med dens hjelp.

Lenke til kommentar
Tja, jeg tenkte ikke på en formulering slik vi finner i vår egen grunnlov, men jeg hadde egentlig håpet på at EPP (Det kristne og konservative folkepartiet) som er EUs største parti skulle klare å drive litt mer aktiv lobbyvirksomhet og hvertfall ha med en eller to setninger hvor det kom frem at EUs grunnlov baserer seg på den kristne verdigrunnlag, men at vi også respekterer andre religioner - spesielt da muslimer.

Spesielt muslimer? Hvorfor må disse respekteres spesielt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...