Pc Lynet Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Hei, alle linux experter der ute! jeg har aldri brukt linux før og lurer på: Har brent Linux Mandrake 9.1 iso filene ut på tre cder men når jeg kommer inn på instalerings menyen kommer det bare en feildmelding om at installlasjons programmet ikke kan finne installasjons cden. Selv om cd 1 ligger i cd stationen. Fikk Mandrake 9.1 isoene på en dvd fra bladet Pc Pro og jeg har brent ut alle filene fra iso-filen i nero(ikke bare kopiert iso fila over til cden). Er det noen som vet en løsning på problemet, er som sagt nybegynner på linux. Pcen er foresten en gammel pc P2 450 mhz 322 mb ram 4mb grafikkkort 32X Creativ cd station 30gb harddisk På forhånd takk for alle svar Endret 20. juni 2004 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Hei, alle linux experter der ute! jeg har aldri brukt linux før og lurer på: Har brent Linux Mandrake 9.1 iso filene ut på tre cder men når jeg kommer inn på instalerings menyen kommer det bare en feildmelding om at installlasjons programmet ikke kan finne installasjons cden. Selv om cd 1 ligger i cd stationen. Fikk Mandrake 9.1 isoene på en dvd fra bladet Pc Pro og jeg har brent ut alle filene fra iso-filen i nero(ikke bare kopiert iso fila over til cden). Er det noen som vet en løsning på problemet, er som sagt nybegynner på linux. Pcen er foresten en gammel pc P2 450 mhz 322 mb ram 4mb grafikkkort 32X Creativ cd station 30gb harddisk På forhånd takk for alle svar Du har ikke 2 cdrom-stasjoner? I så fall så ville jeg prøvd å sette CD'en inn i den spilleren som er "master" på IDE-kontrolleren. Men startet du installasjonen fra CD? Du brukte vel ikke oppstartsdiskett? Endret 20. juni 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Har bare en cd station. Måtte bruke en oppstartsdiskett fordi cd-stationen ville ikke starte installasjonen. Selv om jeg endra boot rekkefølgen i Bios Har du noen flere forslag? MVH Pc Lynet Edit: Oppdaget noe rart i bios Harddisken min er secondary master og cd-stationen er secondary slave. Kan det ha noe med saken å gjøre? Endret 20. juni 2004 av Pc Lynet Lenke til kommentar
sim Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Prøv å bytt kontakt på hovedkortet slik at du får begge to på primær-kanalen . Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Har bare en cd station.Måtte bruke en oppstartsdiskett fordi cd-stationen ville ikke starte installasjonen. Selv om jeg endra boot rekkefølgen i Bios Har du noen flere forslag? MVH Pc Lynet Edit: Oppdaget noe rart i bios Harddisken min er secondary master og cd-stationen er secondary slave. Kan det ha noe med saken å gjøre? Oppsettet du beskriver er ikke normalt. Det første som slo meg er at cdrom/dvd-spillere vanligvis sitter på den 2. IDE-kontrolleren. Altså at primærharddisken primary master, og cdrom-spilleren din er secondary master. Det kan være dette som er problemet. Men jeg mistenkter at noe er feil med CD'ene. Hvis maskinen støtter el torito (?) formatet skulle det ikke være nødvendig med oppstartsdiskett(er). Valgte du "burn image" i Nero? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Manuel: Jeg valgte burn from image Sim: Skal jeg sette harddisken og cden på samme idekabel? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Har nå byttet kabler Haddisken er primary master og cden spilleren er secondary master Nå booter mandrake instalasjons programmet fra cd. Men jeg får hver gang denne feilmeldingen: "I can't accsess a mandrake instalition disk in your cd rom(creative) drive, retry?" Vet noen hva det kan komme av? Støtter den ikke prosessoren min eller noe sånt? P2 450 mhz 322 mb ram 4mb grafikkkort 32X Creativ cd station 30gb harddisk Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 hva er vitsen i å brenne isoene på nytt hvis du allerede har de på en dvd plate?, du kan istallere fra dvd plate også vett... Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Tviler sterkt på at han kan bruke DVD'n, siden det garantert ligger haugevis med andre filer der også Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 uhm, bare et forslag, men kan du prøve å laste ned 10 versjonen istedet og prøve med den Den er mye bedre enn 9.1 :=) Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 uhm, bare et forslag, men kan du prøve å laste ned 10 versjonen istedet og prøve med den Den er mye bedre enn 9.1 :=) Dette er typisk for slike Linux-distirbutører. Med en gang det kommer en ny utgave, hvilket gjerne skjer hver måned... må man oppgradere for å få ting til å fungere. Det er åpenbart et problem. Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) hårsår idag eller? Poenget mitt var ganske enkelt: 10 er langt bedre, og raskere enn 9.1. Samt at installasjonen kan nok gå litt glattere med 10 enn 9.1 Du hadde nok kommet med samme forslag til en som drev å knota med enn forholdsvis gammel BSD installsjon ikke sant? Edit: og ja jeg har brukt mdk 9.1, 9.2 og 10 (som jeg bruker nå), sånn at jeg vet at det er store forskjeller mellom 9.1 og 10. /edit Endret 21. juni 2004 av TimeTwister Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Har nå byttet kablerHaddisken er primary master og cden spilleren er secondary master Nå booter mandrake instalasjons programmet fra cd. Men jeg får hver gang denne feilmeldingen: "I can't accsess a mandrake instalition disk in your cd rom(creative) drive, retry?" Vet noen hva det kan komme av? Støtter den ikke prosessoren min eller noe sånt? P2 450 mhz 322 mb ram 4mb grafikkkort 32X Creativ cd station 30gb harddisk Jeg synes at dette virker veldig rart. Det *kan* være at creative-spilleren din er veldig sær, men jeg heller mer mot at Mandrakesoft har klart å drite på leggen. Eller kanskje er det en kombinasjon? Finnes det en firmwireoppgraderingen til cdrom-spilleren? Den siste løsningen jeg kan komme på nå er å starte opp med kommandolinjen og rett og slett montere driten al manual med "mount /dev/hdc /mnt/cdrom/" . Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Skal prøve å mounte cd stationen. Linspire fant cden min og installerte men, jeg hvil ha ekte linux(ps. fikk den gratis i forbindelse med navne skifte fra lindows til Linspire) Syntes den var altfor lik xp. Får akkuratt samme feilmelding med fedora core 2 Skal prøve å finne ny firmware til cd spilleren. Eller takk for alle svar edit hvor skriver jeg inn mountingen? Mvh Pc Lynet Endret 21. juni 2004 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Skal prøve å mounte cd stationen.Linspire fant cden min og installerte men, jeg hvil ha ekte linux(ps. fikk den gratis i forbindelse med navne skifte fra lindows til Linspire) Syntes den var altfor lik xp. Får akkuratt samme feilmelding med fedora core 2 Skal prøve å finne ny firmware til cd spilleren. Eller takk for alle svar edit hvor skriver jeg inn mountingen? Mvh Pc Lynet Hvis du ser den samme tendensen når du skal installere andre distrubsjoner gjør ikke det annet enn å styrke mistanken om at det er cdroms-spilleren som er problemet. Men kunne du ikke prøve å installere en gammel distrubsjon som f.eks Red Hat. Det kunne være interessant å se om dette er relatert til 2.6.x utgavene av Linux... Ellers har jeg ikke annet råd enn å installere over nettverk. Hva med å prøve SuSE? Når du vel har fått inn distrubsjonen og fått bootet kjernen er det mye lettere å finne ut hva som er galt. Angående Mandrake er jeg ikke helt sikker på hvordan man får tilgang til kommandolinjen (det var en stund siden jeg rørte ved en CD med Mandrake). Jeg ville iallfall prøvd å starte opp i "rescue"-modus. Da får du tilgang til en kommandolinje. Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 mdk 9.1 er basert på 2.4 kjernen, så det er nok ikke relatert til 2.6 ting og tang. For å komme til konsoll i mdk for installasjon, er det bare å sette inn CD 1 og trykke F1. Da får du bla valget om å gå til konsoll. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Hmm... Kan være en interessant bug å rapportere mot bugzilla. Ta en titt inn i bugzilla.redhat.com og post en error mot "anaconda" for "fedora core 2" Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 Hmm... Kan være en interessant bug å rapportere mot bugzilla. Ta en titt inn i bugzilla.redhat.com og post en error mot "anaconda" for "fedora core 2" Har sjekket en annen person har samme feilen, han fikk det til ved å bytte cd-stationen . Skal låne cd stationen fra denne pcen(Nye pcen) for å installere FC2 og så bytte tilbake. Eller takk for alle svar Mvh Pc Lynet Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 Tusen Takk for all hjelpen Kjøpte meg en LG 52x cdstation i går Og nå går installeringen for full rulle Gleder meg til å prøve FC2 Mvh Pc Lynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå