Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage et hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å pusse opp huset i den anledning har jeg revet alle vegger og lagt skjult annlegg samt en kat.5 kabel og kontakt med rj45 plugg i hvert rom.

Nede i boden min kommer telefonledningen inn og koplet til et Telenor modem, som jeg fikk fra Telenor for to uker siden, videre til en Belkin 802.11B+ som er ca et år gammel med 4 porter, så er kat.5 kablene fra alle rom kommer ned til denne.

Det jeg vil er å bygge meg en server som skal stå der nede og koples til nettet ,samt jeg må ha en switch eller en hub siden det kommer 8 kat.5 kabler ned i dette rommet som skal kopples.

Spørsmålet mitt er hva skal jeg bruke og hvordan skal det koples?

Hub eller switch? Hva er forsjellen? Den trådløse ruteren vil jeg også ha, siden jeg vill ha trådløst i tillegg. men er mest opptatt av rekkevidde og ikke hastighet siden jeg har fast nett, kan jeg bruke den jeg har eller kjøpe en ny en?

Jeg har tenkt og kjøpe en server eller bygge en med 4 hardisker og sette de opp i raid 0+1 for å få backup også.

Er det noen som har forslag?

Endret av haugenes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslaga!

Hvis mankopler telenor moden inn i serveren og fra serveren og til en switsh, bruker man da de to lan inngangene på hoved kortet for inn og ut ? noe spes. program for å sette det opp? Slik og forstå at man logger seg på serveren for å gå på nettet?

Lenke til kommentar

Hva skal du med en egen server ?

Hvis du ikke har så mye peiling (som det virker som du ikke har, siden du spør om hva du skal bruke) så blir det bare problemer. Du har egentlig en server i dag (routeren og modemet) med de viktigste tjenestene (DHCP og router-funksjonalitet).

Hvis du absolutt skal ha opp en server, må du først oppgi hva denne serveren skal brukes til. Det letteste og billigste er å bruke din egen PC som "server".

Jeg har 6 PC'er koblet i mitt nett hjemme, men har ikke behov for egen server. Hver av PC'ene er sin egen "server". Hvis jeg absolutt skulle satt inn en dedikert server i kjelleren, ville jeg satt opp Clarkconnect (www.clarkconnect.org). Dette er en svært enkel server i bruk (blir styrt via web-grensesnittet fra hvilken som helst PC i nettet) og er basert på Linux. Denne skal være enklere å sette opp enn en windows server. Funker fint på en gammel PC med 2 nettverkskort og en liten harddisk.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Peiling på server har jeg ikke, men interesse.

Jeg vil ha en server i kjelleren med store hardisker på til å lagre og til å ta backup på.

Jeg har en htpc i stua som er er koplet til plasma tv og et kontor som jeg har en pc og en netverkskriver + sønnen min en på rommet.

Så er jeg opptat av hvordan ting ser ut med kabler og bokser der jeg er til daglig som stue og kontor.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du har tenkte å sette opp en dedikert filserver? Denne serveren trenger ikke å stå mellom switchen og internett, hvis du ikke har tenkt å bruke den til noen form for firewall eller annen oppgave relatert til netverkstrafikk, er det direkte ulogisk å ha den mellom LAN'et og internett.

Interesse er bra. Du vil ha stor glede av å lære deg grunnfundamentene i et IPv4 nettverk, (dette er ganske enkelt i motsetning til hva man får inntrykk av)

begreper som:

*) NAT

*) ipadresse

*) nettmaske

*) default gateway

*) nettverksadresser

...bør du ha klart for deg. Hvis du leter litt rundt på nettet og setter deg fast igjen, så spør her så skal jeg svare.

Linux er et naturlig valg for OS hvis du vil sette opp en server og "ta over" styringen av hjemmenettverket. Det kan kanskje bli litt mye å sette seg inn i et nytt OS og, men hvis du lærer deg IPv4-ting slik foreslått, (ting som i seg selv ofte er en del av baugen i forbindelse med å lære seg linux), så vil du nok likevel med fordel kunne utvide horisonten her også.

Hvis du har to nettverksutganger-utganger på hovedkortet, har du sannsynligvis to nettverkskort, uten at det betyr noe til eller fra annet enn at du har mulighet til å plugge i to nettverkskabler. Dette brukes typisk for å rute trafikk mellom to forksjellige nettsegmenter, for eksempel: nettverk A, 10.0.1.0-255 på det ene og 10.0.2.0-255 på det andre kortet. Tatt ut av løse lufta.

Lenke til kommentar

Hei!

Så denne topicen og tenkte at her hører jo mitt spm også hjemme...

Sitter i styret i et borettslag hvor vi har et kabel-tv nett som vi selv eier. Er det mulig å sette opp et nettverk der vi leier en rask linje fra Telenor etc. og distribuere denne til alle leilighetene via kabel-nettet? Vi har 70 leiligheter.

Er det kanskje en bedre løsning å trekke nettverkskabel til alle?

Hilsen Øystein

Lenke til kommentar

Hva bør en server bestå av hvis man skal bruke den til og lagre film , musikk + + og bruke den til backup?

Jeg har to hardisker i htpc en på 250 gb sata som jeg kunne tenke meg å bruke i serveren, og sette i en liten støy svak i htpc en for og få minst mulig støy.

Har vifteløs strømforsyning, hoved kort og sjermkort i i dag + en meget stillegående cpu vifte på 12db.

Hva slags komponenter bør jeg bruke i serveren? hovedkort, hardisker, kabinett, cpu, ram, raid?

Lenke til kommentar

for filserver:

256 MB Ram, billigste cpu du kan finne, ca 1 GHz, alt av disk du måtte få fingrene på, 3-400 W PSU (avhengig av disk-antall), onboard skjerm, onboard lan, ...., stort kabinett med plass til mange disker, og minst en ledig PCI slot for S-ATA kontroller

avhengig av dine ambisjoner vil du muligens eksperimentere videre og prøve å sette opp andre servertjenester, isåfall vil dine hardware krav være annerledes.

Lenke til kommentar

Har noen forslag til en swithsh med ca 10 porter som er bra? hva bør man kjøpe?

De nye modem / ruter som telenor sender ut er det innebygd brannmur i de?

Sitter på en platform nå så jeg får ikke sett på den jeg har hjemme.

Lenke til kommentar
Har noen forslag til en swithsh med ca 10 porter som er bra? hva bør man kjøpe?

De nye modem / ruter som telenor sender ut er det innebygd brannmur i de?

Sitter på en platform nå så jeg får ikke sett på den jeg har hjemme.

Det telenor leverer er vel bare modem? eller har de bytta på det? eg måtte kjøpe en router utenom til min forlovede når hun ble lei av å måtte koble opp via pc'n hele tiden..

Men kommer det med router, så er de fleste (aller fleste) med firewall og dhcp..

correct me if im wrong..

bunnlose

edit, skriveleif

Endret av bunnlose
Lenke til kommentar

Det er sikkert at det nye modemet jeg fikk var innebygd ruter, for jeg var inne og skrudde av ruter delen siden jeg har en trådløsruter i tilleg.

Før hadde jeg bare modem fra Telenor, men da jeg flyttet måtte jeg sende det inn og få et nytt et.

Lenke til kommentar

Når du bare skal ha filserver går du for Nismo's forslag. Koble serveren til uplink porten på switchen (siden det er den som vil kreve mest båndbredde internt), og en hvilken som helst port på switchen til routeren med en krysset kabel. Med en 8 port switch og 4 port router har du da mulighet til å koble til tilsammen 10 kablede maskiner (inkludert server) + 128 trådløse.

Trenger du flere porter kan du vurdere om du vil ha en 16port switch eller en ekstra 8port switch. En hvilken som helst 100Mbit switch duger.

Serveren kan være en gammel PII maskin. Gi den en rask disk, gjerne SATA (må ha ekstra sata kontroller) og 256mb ram så er du igang.

(En av serverene mine er en Pent 166 med 128mb ram og SCSI disk. Den kjører web/mail/sftp/smb server, og klarer jobben utmerket. Den ville ikke klart å være filserver for musikk/film.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...