Gå til innhold

DMA 5 eller 2

Anbefalte innlegg

Har 3 haddisker fra WD. Alle er ATA100 på 7200rpm. Det er bare det at på ide1 har jeg en på 80GB og en på 60GB, her viser XP at den bruker UDMA-5. Men på ide2 har jeg en cd-brenner (Acer20/10/40X), og den nye WD 120GB Spesial Edition. Her er brenneren DMA-2 med flere ord, og HD'en er UDMA-2. Hva er riktig, og hva er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe som er sterkere enn det svakeste leddet, sies det. I ditt tilfelle så begrenser brenneren din hastigheten på din WD harddisk ganske kraftig.

Multiword DMA, som du har på brenneren din, er en versjon av PIO-4. Forskjellen mellom disse er at MWDMA ikke bruker så mye CPU-ressurser.

Mine forslag til løsning på dette problemet:

1. Ta ut den ene disken på primærkontrolleren (den tregeste av dem) og erstatt den med 120GBen

2. Skaffe deg en Ultra DMA-kapabel brenner (Plextor osv.)

Lenke til kommentar

Har selv en 12x liteonbrenner som ifølge specsene skal klare udma33, men som ikke vil mer enn pio 4. Denne kjørte jeg på samme ide kontroller som en ata 100 disk uten at det hadde noe å si for disken (klarte dma mode 5). Så det at svakeste ledd bestemmer hastigheten tror jeg er en myte (veldig mange på hwno sier det, men har ennå ikke fått noen god begrunnelse for det). Mulig det er sånn at når du kopierer fra en cdrom med pio 4 kan du ikke samtidig lese/skrive til hd'en på samme ide-kabel raskere enn pio 4.

En enkel måte å sjekke dette kunne være å teste en ata 100 disk med f.eks. hdtach når den var h.h.v alene og h.h.v sammen med en pio cdrom og sjekke ytelsen (cdrommen må være idle for at det skal være rettferdig).

Anngående spørsmålet ditt så bør en 20x brenner klare dma mode 2 (de fleste nye brennere gjør vel det). Sjekk om biosen er satt til auto på ide kontroller 2 (dette bør virke), eventuelt kan du prøve å sette dma mode 2 på secondary slave (anntar at brennern er slave) og se om det funker. Kan jo også hende at det er noe galt med brenneren som gjør at den ikke vil kjøre dma mode 2. Har hvertfall sendt min på reperasjon.

For å få hd'en til å kjøre dma mode 5 så kan du prøve å sette den på dma 5 med et program du finner på wd sin side. Når den er ny står den nok på auto som jo bør funke, men skader ikke å prøve. Kan også prøve å sette dma mode 5 i på secondary master i biosen.

edit: Glemte å spørre om du bruker en ata 100 ide-kabel. Med en vanlig ide kabel får du ikke mer enn 33.

[ Denne Melding var redigert av: BiosFlasher på 2002-04-17 17:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

edit: Glemte å spørre om du bruker en ata 100 ide-kabel. Med en vanlig ide kabel får du ikke mer enn 33.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: BiosFlasher på 2002-04-17 17:15 ]</font>

Jeg burde vel hatt bank, men du har rett; jeg kjører på trolig på en UDMA/33 kabel, så jeg får kjøpe en ny UDMA/100 kabel.

Får jo se om dette hjelper litt på ytelsen.

:smile: Flaut....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...