pgdx Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Hei. Jeg skal brenne et ISO-image og får følgende feilmelding: [pop@maskinappelsin pop]$ /usr/bin/cdrecord -v gracetime=2 dev=0,0,0 speed=24 -dao -eject -data /multimedia/programmer/linux/gentoo/install-x86-universal-2004.1.iso Cdrecord-Clone 2.01a19 (i686-redhat-linux-gnu) Copyright © 1995-2003 Jrg Schilling TOC Type: 1 = CD-ROM scsidev: '0,0,0' scsibus: 0 target: 0 lun: 0 Linux sg driver version: 3.1.25 Error trying to open /dev/scd0 exclusively ... retrying in 1 second. Noen som vet hva som er gale? Endret 20. juni 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Kan det være fordi CDRW stasjonen er mountet, og dermed blokket for cdrecord? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Nei, den er dessverre ikke det... Ingen som vet? Lenke til kommentar
drall Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hvilken kernel kjører du? Benytter du deg av scsi-emulering? Om du kjører 2.6-kernel uten scsi-emulering tror jeg du må ha 'dev=ATAPI:0,0,0'. Det skal også fungere å peke direkte til devicen ala 'dev=/dev/cdrom'. Jeg tror du trenger scsi-emulering for at brenning skal fungere i 2.4 kerneler. Det kan skrus på ved å appende hdc=ide-scsi (der hdc er cd-brenneren) til kernelen i boot-loaderen. I tilleg må diverse moduler som sg, sr og ide-scsi sikkert lastes. Hva viser 'cdrecord -scanbus', og 'cdrecord -scanbus dev=ATAPI'? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 [root@maskinappelsin pop]# cdrecord -scanbus Cdrecord-Clone 2.01a19 (i686-redhat-linux-gnu) Copyright © 1995-2003 Jrg Schilling Linux sg driver version: 3.1.25 Using libscg version 'schily-0.7' cdrecord: Warning: using inofficial libscg transport code version (schily - Red Hat-scsi-linux-sg.c-1.75-RH '@(#)scsi-linux-sg.c 1.75 02/10/21 Copyright 1997 J. Schilling'). scsibus0: 0,0,0 0) 'LITE-ON ' 'LTR-40125S ' 'ZS0J' Removable CD-ROM 0,1,0 1) * 0,2,0 2) * 0,3,0 3) * 0,4,0 4) * 0,5,0 5) * 0,6,0 6) * 0,7,0 7) * Lenke til kommentar
drall Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) Har du tilstrekkelig rettigheter til /dev/scd0 da? Prøvd som root? Endret 28. juni 2004 av drall Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Samme feil med root... Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hvilken kernel kjører du? Benytter du deg av scsi-emulering? Om du kjører 2.6-kernel uten scsi-emulering tror jeg du må ha 'dev=ATAPI:0,0,0'. Det skal også fungere å peke direkte til devicen ala 'dev=/dev/cdrom'.Jeg tror du trenger scsi-emulering for at brenning skal fungere i 2.4 kerneler. Det kan skrus på ved å appende hdc=ide-scsi (der hdc er cd-brenneren) til kernelen i boot-loaderen. I tilleg må diverse moduler som sg, sr og ide-scsi sikkert lastes. Hva viser 'cdrecord -scanbus', og 'cdrecord -scanbus dev=ATAPI'? I 2.6 er ide-scsi emulering utdatert, og ide-cd er det nye. Så hvis man bare spesifiserer at brennern er en ide-cd kan man brenne uten å måtte gå utenom scsi emulering eller det CPU-glade ATAPI greiene. Alt man trenger å gjøre hvis man bruker lilo er å legge til linjen append="hda=ide-cd" (bytt ut hda med hva brenner'n er) Også brenne ut med cdrecord dev=/dev/hda (igjen, bytt ut med riktig device) Lenke til kommentar
drall Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hvilken kernel kjører du? Benytter du deg av scsi-emulering? Om du kjører 2.6-kernel uten scsi-emulering tror jeg du må ha 'dev=ATAPI:0,0,0'. Det skal også fungere å peke direkte til devicen ala 'dev=/dev/cdrom'.Jeg tror du trenger scsi-emulering for at brenning skal fungere i 2.4 kerneler. Det kan skrus på ved å appende hdc=ide-scsi (der hdc er cd-brenneren) til kernelen i boot-loaderen. I tilleg må diverse moduler som sg, sr og ide-scsi sikkert lastes. Hva viser 'cdrecord -scanbus', og 'cdrecord -scanbus dev=ATAPI'? I 2.6 er ide-scsi emulering utdatert, og ide-cd er det nye. Så hvis man bare spesifiserer at brennern er en ide-cd kan man brenne uten å måtte gå utenom scsi emulering eller det CPU-glade ATAPI greiene. Alt man trenger å gjøre hvis man bruker lilo er å legge til linjen append="hda=ide-cd" (bytt ut hda med hva brenner'n er) Også brenne ut med cdrecord dev=/dev/hda (igjen, bytt ut med riktig device) Det var vel omtrent det jeg skrev? Du trenger ikke appende noe til kernelen om du bruker vanlig ide-cd. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Jeg måtte appende hda=ide-cd for å få "cdrecord dev=/dev/cdrom/" til å virke for meg iallefall, var vel det punktet jeg prøvde å få frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå