Gå til innhold

Problemer med CD-brenning

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal brenne et ISO-image og får følgende feilmelding:

[pop@maskinappelsin pop]$ /usr/bin/cdrecord -v gracetime=2 dev=0,0,0 speed=24 -dao -eject -data /multimedia/programmer/linux/gentoo/install-x86-universal-2004.1.iso

Cdrecord-Clone 2.01a19 (i686-redhat-linux-gnu) Copyright © 1995-2003 Jrg Schilling

TOC Type: 1 = CD-ROM

scsidev: '0,0,0'

scsibus: 0 target: 0 lun: 0

Linux sg driver version: 3.1.25

Error trying to open /dev/scd0 exclusively ... retrying in 1 second.

Noen som vet hva som er gale?

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kernel kjører du? Benytter du deg av scsi-emulering? Om du kjører 2.6-kernel uten scsi-emulering tror jeg du må ha 'dev=ATAPI:0,0,0'. Det skal også fungere å peke direkte til devicen ala 'dev=/dev/cdrom'.

Jeg tror du trenger scsi-emulering for at brenning skal fungere i 2.4 kerneler. Det kan skrus på ved å appende hdc=ide-scsi (der hdc er cd-brenneren) til kernelen i boot-loaderen. I tilleg må diverse moduler som sg, sr og ide-scsi sikkert lastes.

Hva viser 'cdrecord -scanbus', og 'cdrecord -scanbus dev=ATAPI'?

Lenke til kommentar

[root@maskinappelsin pop]# cdrecord -scanbus

Cdrecord-Clone 2.01a19 (i686-redhat-linux-gnu) Copyright © 1995-2003 Jrg Schilling

Linux sg driver version: 3.1.25

Using libscg version 'schily-0.7'

cdrecord: Warning: using inofficial libscg transport code version (schily - Red Hat-scsi-linux-sg.c-1.75-RH '@(#)scsi-linux-sg.c 1.75 02/10/21 Copyright 1997 J. Schilling').

scsibus0:

0,0,0 0) 'LITE-ON ' 'LTR-40125S ' 'ZS0J' Removable CD-ROM

0,1,0 1) *

0,2,0 2) *

0,3,0 3) *

0,4,0 4) *

0,5,0 5) *

0,6,0 6) *

0,7,0 7) *

Lenke til kommentar
Hvilken kernel kjører du? Benytter du deg av scsi-emulering? Om du kjører 2.6-kernel uten scsi-emulering tror jeg du må ha 'dev=ATAPI:0,0,0'. Det skal også fungere å peke direkte til devicen ala 'dev=/dev/cdrom'.

Jeg tror du trenger scsi-emulering for at brenning skal fungere i 2.4 kerneler. Det kan skrus på ved å appende hdc=ide-scsi (der hdc er cd-brenneren) til kernelen i boot-loaderen. I tilleg må diverse moduler som sg, sr og ide-scsi sikkert lastes.

I 2.6 er ide-scsi emulering utdatert, og ide-cd er det nye. Så hvis man bare spesifiserer at brennern er en ide-cd kan man brenne uten å måtte gå utenom scsi emulering eller det CPU-glade ATAPI greiene. Alt man trenger å gjøre hvis man bruker lilo er å legge til linjen

append="hda=ide-cd" (bytt ut hda med hva brenner'n er)

Også brenne ut med

cdrecord dev=/dev/hda (igjen, bytt ut med riktig device)

Lenke til kommentar

I 2.6 er ide-scsi emulering utdatert, og ide-cd er det nye. Så hvis man bare spesifiserer at brennern er en ide-cd kan man brenne uten å måtte gå utenom scsi emulering eller det CPU-glade ATAPI greiene. Alt man trenger å gjøre hvis man bruker lilo er å legge til linjen

append="hda=ide-cd" (bytt ut hda med hva brenner'n er)

Også brenne ut med

cdrecord dev=/dev/hda (igjen, bytt ut med riktig device)

Det var vel omtrent det jeg skrev? Du trenger ikke appende noe til kernelen om du bruker vanlig ide-cd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...