Gå til innhold

Kan denne PSU'en berges?

Anbefalte innlegg

Jeg skal reparere en PSU for en kompis som har vært så uheldig og startet PC'en med 110V istedetfor 230V på sin Chieftec 340W PSU (fra 2002). Er det noen muligheter for å få den til å fungere igjen? Hvor finner jeg eventuelt sikringen? Har tatt noen bilder, så bedøm selv :wee:

chieftec1.jpg

chieftec2.jpg

chieftec3.jpg

chieftec4.jpg

Endret av sete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på bilde 3 er det gått vamgang i printkoret på en god del plasser, så det kan være mye flere komponenter enn bare sikringen som har gått(om det er noen sikring). Jeg ville anbefalt han å kjøpt ei ny strømforsyning, jeg vil faktisk tro det blir billigere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar :)

Hadde regnet med at strømforsyningen var ødelagt. Trodde at det var automatsikring på den, og lot den stå en god stund uten noen tilkoblinger til strøm, men den var fremdeles like død. Håper at noen kommer flere tips ;)

Hvis PSU'en ikke skulle la seg reparere, så har jeg tatt en titt på denne

Min kompis trenger nok ikke mer enn 300W, og han har heller ikke så mye penger.

Lenke til kommentar

En kompis var på ett lan, han syntes at pc'n var utrulig varm. En av kompisene mine som kan noe med data har en liten knott bakpå psu som styrer vifta.... (tror dere ser hvor jeg vil....) Han som ikke kunne noe reiste seg plutselig opp, gikk rundt bordet, lente seg over og tok hånda forsiktig mot pc'n. PLUSTELIG! PANG! så smalt det og han flyger bakover.. (dette hendte på e skole på ett lite privat lan. det som var så spennende med dette var at det var forball-cup og over 200 fotballfolk lå og sov på den skola,klokka var halv 4 om natta og skola hadde ett automatisk varslingsanlegg som varslet securitas....) Etter denne hendelsen så tok han bryteren over på 230 volt og starta pc'n, jeg ble forundret over at den startet, men det var nok bare vifta i psu'en... for bakom pcæn så veltet det tykk grå stinkende røyk ut av pc'n. Jeg ville ikke ha turt å bruke en psu som har blitt sprengt, tror ikke sikringene tar av for det støtet.

MvH Jakob

Lenke til kommentar
Du har nok grilla noen kondensatorer og motstander.. kjøp en ny ;)

Det var synd :cry:

Jeg hadde et ørlite håp om at jeg kunne gjøre noe for å få den til å fungere igjen. Fikk heller ikke til å jumpstarte den (brukte en sikkerthetsnål på kontakt 14 og 15), så jeg må nok bite i det sure eplet og erklære "min pasient" for død snart. :wee:

Lenke til kommentar

Om du sammenligner dette med ett vannmagasin....

Om du har ett vannmagasin som kan slippe gjennom 115 liter vann i minuttet (for du stilte inn strømforsyninga på 115 volt) men så er det flom i elva sånn at det kommer 230 liter vann i min. da blir jo demninga å bli ødelagt, og alt vannet som var bakom ville bare fosse igjennom. Det samme er det med strømforsyninga, den ble utsatt for den elektriske stolen og ble lettere sjokka!

Lenke til kommentar
Om du sammenligner dette med ett vannmagasin....

Om du har ett vannmagasin som kan slippe gjennom 115 liter vann i minuttet (for du stilte inn strømforsyninga på 115 volt) men så er det flom i elva sånn at det kommer 230 liter vann i min. da blir jo demninga å bli ødelagt, og alt vannet som var bakom ville bare fosse igjennom. Det samme er det med strømforsyninga, den ble utsatt for den elektriske stolen og ble lettere sjokka!

Den forklaringen likte jeg :) er du lærer elns? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...