Gå til innhold

Praktiske spørsmål ang. utvikling av trekabinett


Anbefalte innlegg

Heisann. Har en del praktiske spørsmål ang. laging av et trekabinett.

 

Materiale

Bruker aeinstein sine bilder som eksempel:

upload37.jpg

Hva heter dette materiale? Noen som har en sånn ca. pris kvadratmeteren?

 

Maling

Ville det vere et problem å male treet med svart maling? I så fall er det en spesiell maling jeg trenger?

 

Verktøy

upload_lite28.jpg

Kan jeg bruke en vanlig Dremel til tusenlappen til å lage et slikt hull og pusse kantene slik som bilde viser? En slik Dremel for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du vet å lage stope spørsmål :)

 

skal prøve å svare på det jeg kan :)

 

 

jeg gjetter at det er furu eller gran han bruker (heter også hobby-plater)

 

du kan bruke spraymaling på treverket, så vil du få sort treverk, altså treverket vil synes igjennom, men vil være sort :)

 

og jeg tror du vil får vanskligheter med å lage det vifte hullet bare med en dremmel... det går sikkert men du vil mest sannsynlig lage svi merker pga hastigheten..

 

jeg ville brukt stikksag eller ei hullsag der :)

 

 

håper det hjalp litt ;)

Lenke til kommentar

Fint at noen kan bruke bildene mine :p

 

Det er furuplater.

Det heter vel hobbyplater eller limtreplater. De er ferdig limt!

De er 18 mm tykke. Jeg skal som sagt lakke, men sort går fint både å spraye og å male. Ville nok ha malt jeg.... pass på å ikke få renn! Mal et "tynt" strøk av gangen.

Platene koster ganske mye syns jeg. Jeg får rabatt på jobben tilsvarende (innkjøpspris)x(1.1), men for et vanlig miditower i størrelse må du ut med mellom 300 og 600 kr. Hvis du skal male det sort og ikke se det nydelig treet vil jeg anbefale å bruke et billigere materiale :thumbup: .

Du så vel en del av verktøyene som jeg brukte; et stort hullbor og en fres. Med en dremel vil du 99,99% sikkert aldri få like fin finish på hullet :no: Hør med venner og kjente om noen har en fres! Det hullboret koster nok 50 - 200 kr. Men det går nok med en bor og en "rotterumpe". Fres er for dyrt å kjøpe for å lage en PC tror jeg..... Ved nærmere ettertanke kan det hende av du kan frese med dremelen. Du trenger bare den riktige profilen, kjøp den på biltema du, hvis du skal ha.

 

Tror det var alt du ville ha svar på.

Lenke til kommentar
Maxbo eller Montèr. Jeg jobber på Maxbo så de er selvfølgelig best!  ;)  :yes:  :p

Der har de garantert din størrelse.

og "selger" instinktet våknet til live :p

Når jeg tenker meg om er det vel ulovlig å reklamere... :wee: men jeg anbefalte jo bare to vanlige byggevareforetninger.

 

Som skrevet i posten lenger oppe, må du regne med mellom 300 og 600 kr for et midi-størrelse kabinett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...