alex100 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Heisann. Har en del praktiske spørsmål ang. laging av et trekabinett. Materiale Bruker aeinstein sine bilder som eksempel: Hva heter dette materiale? Noen som har en sånn ca. pris kvadratmeteren? Maling Ville det vere et problem å male treet med svart maling? I så fall er det en spesiell maling jeg trenger? Verktøy Kan jeg bruke en vanlig Dremel til tusenlappen til å lage et slikt hull og pusse kantene slik som bilde viser? En slik Dremel for eksempel? Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 du vet å lage stope spørsmål skal prøve å svare på det jeg kan jeg gjetter at det er furu eller gran han bruker (heter også hobby-plater) du kan bruke spraymaling på treverket, så vil du få sort treverk, altså treverket vil synes igjennom, men vil være sort og jeg tror du vil får vanskligheter med å lage det vifte hullet bare med en dremmel... det går sikkert men du vil mest sannsynlig lage svi merker pga hastigheten.. jeg ville brukt stikksag eller ei hullsag der håper det hjalp litt Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Oki. Takker så meget Visste ikke en kunne få tak i så store tre-plater i så tykke.. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 det er limt mange planker sammen Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 det er limt mange planker sammen Jeg får kjøpt dem limt sammen sant? Eller må jeg gjøre det selv? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Fint at noen kan bruke bildene mine Det er furuplater. Det heter vel hobbyplater eller limtreplater. De er ferdig limt! De er 18 mm tykke. Jeg skal som sagt lakke, men sort går fint både å spraye og å male. Ville nok ha malt jeg.... pass på å ikke få renn! Mal et "tynt" strøk av gangen. Platene koster ganske mye syns jeg. Jeg får rabatt på jobben tilsvarende (innkjøpspris)x(1.1), men for et vanlig miditower i størrelse må du ut med mellom 300 og 600 kr. Hvis du skal male det sort og ikke se det nydelig treet vil jeg anbefale å bruke et billigere materiale . Du så vel en del av verktøyene som jeg brukte; et stort hullbor og en fres. Med en dremel vil du 99,99% sikkert aldri få like fin finish på hullet Hør med venner og kjente om noen har en fres! Det hullboret koster nok 50 - 200 kr. Men det går nok med en bor og en "rotterumpe". Fres er for dyrt å kjøpe for å lage en PC tror jeg..... Ved nærmere ettertanke kan det hende av du kan frese med dremelen. Du trenger bare den riktige profilen, kjøp den på biltema du, hvis du skal ha. Tror det var alt du ville ha svar på. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Det trenger ikke å være så dyrt: Ikea Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Det trenger ikke å være så dyrt: Ikea Ai! Billig Men er de store nok...? Endret 20. juni 2004 av alex100 Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) Det går an å velge størrelse på plata på siden. 120*39 er den største og koster 79kr, og 80*28 koster 39kr Endret 20. juni 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Jeg så det, men er usikker på om 39cm blir i det minste laget.. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Maxbo eller Montèr. Jeg jobber på Maxbo så de er selvfølgelig best! Der har de garantert din størrelse. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Maxbo eller Montèr. Jeg jobber på Maxbo så de er selvfølgelig best! Der har de garantert din størrelse. og "selger" instinktet våknet til live Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Maxbo eller Montèr. Jeg jobber på Maxbo så de er selvfølgelig best! Der har de garantert din størrelse. Til en hyggelig pris? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Maxbo eller Montèr. Jeg jobber på Maxbo så de er selvfølgelig best! Der har de garantert din størrelse. og "selger" instinktet våknet til live Når jeg tenker meg om er det vel ulovlig å reklamere... men jeg anbefalte jo bare to vanlige byggevareforetninger. Som skrevet i posten lenger oppe, må du regne med mellom 300 og 600 kr for et midi-størrelse kabinett Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg lagde en sag av metallet fra en dør i ett kabinett. Funka ikke bra. Prøvde å sage ikke altfor tjukk finer. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hvis du skal/kan bruke en god del penger på dette kan du jo kjøpe en fres på biltema for 300 kr ca. Og et sånn "rund-kant"-bor for 60 kr. Ei "rotterumpe" koster ikke mer enn 200-300 kr for ei billig eg 10-20 kr bladet! Hvis dette hjalp litt....... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Om du skal lakere annbefaler jeg å bruke kryssfiner , fordi det er mye større risiko for at hobbyplank sprekker opp eller beveger seg og dermed får du sprekk i lakken. Husk treverk er et levende materiale . Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Veldig sant det. Du burde vel strengt tatt vente en GOD stund fra ferdigbygging til malig og fra henting av matriale til kutting og tilpassing..... det har IKKE jeg gjordt med modden jeg holder på med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå